همشهری آنلاین: امروزه عواملی از قبیل شوخ‌طبعی و اوقات فراغت برای داشتن شادی در زندگی حیاتی به نظر می‌آیند، درحالی که هشتاد‌سال پیش عواملی که انسان‌ها را شاد می‌کردند کاملا متفاوت بودند.

شادی

براساس گزارش تايم، روانشناسي از دانشگاه بولتون در بريتانيا مطالعه‌اي را كه هشتاد سال پيش درباره عوامل شاد‌ي‌بخش در زندگي انسان‌ها انجام شده‌بود را در همان‌شهري تكرار كرد كه مطالعه اول در آن انجام شده بود.

در سال 1938 يك آگهي در يكي از روزنامه‌هاي محلي شهر بولتون با اين عنوان چاپ شد: شادي چيست؟ پس از رتبه‌بندي اهميت 10 عاملي كه 226 نفر از خوانندگان اين روزنامه به عنوان المان‌هاي شادي در زندگي معرفي كرده‌بودند، محققان دريافتند انسان‌ها امنيت، دانش و مذهب را مهم‌ترين عوامل شادي‌بخش در زندگي مي‌دانند.

سال گذشته اين تحقيق اجتماعي توسط دو دانشمندن به نام‌هاي سندي مك‌هاگ و جروم كارسون در همان شهر تكرار شد و محققان دريافتند در ميان سه عامل مهم شادي در زندگي، امنيت رتبه اول خود را حفظ كرده اما شوخ‌طبعي و اوقات فراغت جاي خود را به دانش و مذهب داده‌اند.

محققان همچنين دريافتند يكي از عواملي كه جايگاه آن نسبت به هشتاد‌سال گذشته تغيير چنداني نداشته، شانس است. 40 درصد از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي معتقد بودند شانس از گذشته تا به امروز در شادي آنها سهم بسيار مهمي داشته‌است. داوطلبان  هر دو دوره همچنين ميان شادي و دارايي و تملك ارتباط چنداني احساس نكرده و نمي‌كنند.

به گفته مك‌هاگ تصور عمومي داوطلبان سال 1938 اين است كه عوامل شادي در زندگي روزمره در خانه‌ها و در دل جامعه ريشه دارد، درحالي كه داوطلبان در سال 2014 اگرچه براي دوستان و خانواده ارزشي ويژه قائل شدند،‌اما شوخ‌طبعي و  اوقات فراغت برترين رتبه‌ها را به دست آوردند.

کد خبر 294181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha