سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

مریم مرتضوی: دکتر حسین کرمی یک آدم معمولی است، مثل همه آدم‌هایی که درس می‌خوانند، کار می‌کنند، تلاش می‌کنند، خسته می‌شوند و.... نه نابغه است و نه آدم فضایی، فقط یک تفاوت کوچک با بسیاری از آدم‌ها دارد؛ اراده قوی و ایمان محکم.

دکتر حسین کرمی

ايمانش آنقدر محكم است كه دست‌اندازهاي زندگي نه‌تنها او را از پا نينداخته بلكه قوي‌تر و استوارترش كرده تا براي رسيدن به هدفش محكم‌تر قدم بردارد. اراده‌اش هم آنقدر قوي است كه چند سالي پشت كنكور مانده تا بتواند در رشته مورد علاقه‌اش، يعني پزشكي قبول شود و تحصيل در اين رشته را تا دريافت بورد تخصصي و مدرك جراحي اورولوژي ادامه دهد. از طرف ديگر رتبه‌هاي درخشان و برتر در مسابقات بين‌المللي قرائت قرآن كريم را در كارنامه زندگي‌اش ثبت كرده و توانسته نور و بركت قرآن را در زندگي شخصي‌اش ببيند و قرآن را محور زندگي‌اش قرار دهد. او در زمينه آندوسكوپي و لاپاراسكوپي بيماري‌هاي كليه و مجاري ادراري فوق‌تخصص گرفته و علاوه بر مداواي بيماران كليوي، عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي است و در دوره‌هاي عمومي، تخصصي و فوق‌تخصصي اين دانشگاه تدريس مي‌كند. اين همه بهانه براي وقت گذاشتن و مرور سبك زندگي علمي و ديني اين قاري بين‌المللي و جراح موفق كافي نيست؟!

  • از كودكي با قرآن بودم

پدر و مادرش، هيچ كدام سواد خواندن و نوشتن نداشتند. او هم كه در دوران مبارزه‌هاي انقلابي مردم در سال 42 به دنيا آمده بود، تا دوران نوجواني‌اش دنيا را فقط به اندازه روستاي كوچكشان در اردبيل مي‌شناخت. فقط يك عمو داشت كه وقتي در مسجد روستا قرآن تلاوت مي‌كرد، حسين نوجوان را تا ساعت‌ها گوشه مسجد مي‌نشاند. همين آواي خوش تلاوت قرآن كه از عمويش مي‌شنيد، علاقه يادگيري قرائت را در وجودش شكوفا كرد. دكتر حسين كرمي كه امروز يكي از اساتيد موفق قرائت محسوب مي‌شود، درباره آن روزها مي‌گويد: «تقريبا 9 سال داشتم كه تحت‌تأثير نواي خوش قرائت عمويم تصميم گرفتم كه مثل او قرآن بخوانم. آن زمان يك راديوي كوچك در خانه داشتيم و شب‌ها قرائت استادان مصري را گوش مي‌دادم. بعدها به جلسه‌هاي قرآن در شهر اردبيل رفتم تا تجويد و قرائت را بهتر ياد بگيرم». حسين آن روزها سعي مي‌كرد از تلاوت‌هاي استاد منشاوي و قاريان مشهور مصري تقليد كند و البته در اين تقليدها، به موفقيت بسيار خوبي هم رسيد. شور و اشتياقي هم به اين كار داشت كه باعث مي‌شد داوطلبانه در برنامه‌هاي گوناگون شركت كند و قرآن بخواند؛ «از همان روزهاي اول كه قرائت را ياد گرفتم، به هيأت حضرت رقيه(س) در شهر اردبيل مي‌رفتم و از مسئولان برنامه اجازه مي‌گرفتم تا قرآن بخوانم. البته آنها هم براي اينكه من را به ادامه مسير قرآني تشويق كنند هديه‌هاي كوچكي مي‌دادند. گاهي چند دانه شكلات كه جايزه قرائت قرآن بود، آنقدر برايم ارزش داشت كه آن را تا مدت‌ها نگه مي‌داشتم.»

  • قرآن راه را هموار كرد

براي ورود به رشته پزشكي مسير سختي را پشت سر گذاشت. تحصيلاتش در دوره متوسطه كه تمام شد، به‌عنوان سرباز مشغول خدمت شد. 2سال از عمرش صرف خدمت مقدس سربازي شد اما بعد از اتمام اين دوره، برنامه‌ريزي دقيقي براي ادامه زندگي‌اش نداشت. دلش مي‌خواست در رشته پزشكي ادامه تحصيل بدهد اما از آنجا كه كتاب‌هاي دوران دبيرستان تغيير كرده بود، براي عملي كردن اين تصميم دچار ترديد شد.

همان روزها بود كه به ياد و خاطره شهداي هفتم تير، 72نفر از قاريان موفق كشور انتخاب و به مكه مكرمه اعزام شدند تا به‌عنوان قاريان شيعي مذهب ايراني در مناسك سياسي عبادي حج، قرآن را براي حاجيان تلاوت كنند. اين سفر خير و بركت زيادي براي او داشت و سرنوشت مباركي را برايش رقم زد. خودش در اين‌باره مي‌گويد: «در اين سفر با استاد پرهيزگار همسفر بودم. يك شب بعد از زيارت بيت‌الله الحرام، وسيله‌اي براي برگشت به هتل پيدا نكرديم و مجبور شديم مسير را پياده برگرديم. در طول راه با استاد پرهيزگار گرم گفت‌وگو شدم. در اين بين بود كه از من پرسيدند حالا كه دوره سربازي ات تمام شده، چه برنامه‌اي داري و مي‌خواهي چه كار كني؟ گفتم هنوز تصميم نگرفته‌ام. استاد پرهيزگار گفت اگر من جاي شما بودم، درسم را مي‌خواندم تا در رشته پزشكي قبول شوم و به مردم خدمت كنم. آنجا بود كه درخصوص ارزش علم پزشكي از نظر معنوي و خدمت به خلق خدا گفت‌وگو كرديم و هر چه بحث ما گرم‌تر مي‌شد، اشتياق من براي تحصيل در اين رشته بيشتر و بيشتر مي‌شد».

فكر مي‌كنيد كرمي بعد از برگشت از سفر حج چه كرد؟ درست است؛ كتاب‌هاي دوره دبيرستان را تهيه كرد و مشغول مطالعه شد. همان سال در آزمون ورودي دانشگاه‌ها شركت كرد اما در رشته‌هايي غيراز پزشكي پذيرفته شد. علاقه به رشته پزشكي باعث شد كه يك سال ديگر هم براي قبولي در اين رشته تلاش كند. اين بار خستگي بيشتر از سال‌هاي قبل به سراغش مي‌آمد و از ادامه راه منصرفش مي‌كرد اما «روحيه معنوي و علاقه و ايمانم به قرآن كريم به كمكم آمد. انس با قرآن و قرائت آيات الهي، انگيزه و اراده‌ام را قوي‌تر كرد. هر وقت از درس خواندن خسته مي‌شدم، قرآن تلاوت مي‌كردم و خستگي روح و جسم‌ام را با قرآن تسكين مي‌دادم.» تا اينكه در نهايت با توكل به خدا در سن 23سالگي در رشته پزشكي پذيرفته شد.

  • صعود به قله‌هاي قرائت و علم

اوضاع اقتصادي خانواده آنقدر خوب نبود كه حسين بتواند به‌راحتي و بدون دغدغه درس بخواند. او مجبور بود براي تأمين هزينه‌هاي تحصيل و زندگي‌اش كار كند. به اين صورت بود كه به‌عنوان معلم وارد آموزش و پرورش شد. اما نه درس‌هاي سخت دانشگاه و نه مشغوليت‌هاي معلمي، هيچ كدام انس حسين با قرآن را بر هم نزد. خلوت كه مي‌كرد، براي خودش قرآن تلاوت مي‌كرد و به صوت اساتيد قرائت گوش مي‌داد. هر از گاهي هم در مسابقات قرآن دانشجويي شركت مي‌كرد تا سطح و كيفيت قرائت خودش را در مقايسه با قاريان جوان ديگر بسنجد.

تا اينكه به دوره پاياني رشته پزشكي رسيد. سال 71 براي حسين سال خوب و موفقيت‌آميزي بود. او همزمان با دريافت مدرك پزشكي كه نفر اول امتحان پيش‌كارورزي شد، توانست در مسابقات كشوري قرآن، در رشته قرائت رتبه اول را كسب كند و به‌عنوان قاري منتخب جمهوري اسلامي ايران، براي شركت در مسابقات بين‌المللي مالزي معرفي شود. او در مسابقات مالزي هم رتبه دوم را كسب كرد و چند‌ماه بعد، در مسابقات بين‌المللي قرآن در سوريه رتبه اول را به‌خود اختصاص داد.

2 سال بعد هم در رشته تخصصي جراحي كليه در دانشگاه علوم‌پزشكي شهيد بهشتي پذيرفته شد و در سال ۷۸ همزمان با دريافت بورد تخصصي، در مسابقات بين‌المللي قرآن كريم ايران، نفر اول رشته قرائت قرآن شد.

  • آرامش؛ رهاورد قرآن

دكتر كرمي به‌دنبال يادگيري شيوه‌هاي قرائت قرآن نرفته كه فقط صوت و لحنش را تقويت كند. او به قرآن به‌عنوان دستورالعمل سبك زندگي نگاه مي‌كند. خودش مي‌گويد: «قرائت را دليلي براي انس بيشتر با قرآن و مرور آيات الهي مي‌دانم. معتقدم قرآن كتاب مرجعي است كه براي زندگي درست و سالم به آن نياز داريم. به همين دليل هر بار كه به سراغ قرآن مي‌رفتم تا تمرين قرائت كنم، به آيه‌ها به‌عنوان يك شيوه زندگي نگاه مي‌كردم و فكر مي‌كنم اگر در زمينه تحصيل يا قرآن پيشرفتي داشته‌ام همه به بركت قرآن بوده است.جامعيت درس‌هاي قرآني باعث مي‌شود تا پاسخ هر سؤالي را بتوان از آيات الهي پيدا كرد». او حتي عمل‌كردن به دستورات قرآني را بسيار مهم مي‌داند؛ «هر كسي در هر حرفه‌اي كه هست، اگر بتواند آنچنان كه مورد رضايت خداوند و طبق توصيه‌هاي قرآن است عمل كند، بسيار موفق‌تر است.»

اين پزشك متخصص جراحي كليه با بيان اينكه علم پزشكي اعتقادش را به خدا قوي‌تر مي‌كند، مي‌گويد: «يك گوشه از نظمي را كه در نظام آفرينش وجود دارد، هنگام عمل جراحي مي‌بينم كه چطور اجزاي بدن با ظرافت و لطافت تمام با هم ارتباط دارند». و با اشاره به آيه «و اذا مرضت فهو يشفين؛ و هنگامي كه مريض شوم، او (خداوند) مرا شفا مي‌دهد» مي‌گويد: «من به‌عنوان پزشك فقط وظيفه‌ام را انجام مي‌دهم و به بيماران يادآوري مي‌كنم كه با قرائت قرآن، شفا را از خدا بخواهند. به همين دليل است كه حين درمان بيماران و جراحي، با آرامش كارم را انجام مي‌دهم، چون همه آنچه را كه با تحصيل در رشته پزشكي آموخته‌ام به‌كار مي‌گيرم و درنهايت هم نتيجه كار را به خدا مي‌سپرم» .

  • ركوردهاي پزشكي يك قاري

دكتر كرمي تا كنون چند تكنيك را براي نخستين بار در دنيا به ثبت رسانده. ازجمله اين تكنيك‌ها مي‌توان به تكنيك «Totally Tubless» يا خروج سنگ بدون لوله نفروسكوپي و سوند و تكنيك «Blind PCNL» كه خارج كردن سنگ از كليه‌ها بدون استفاده از فلوروسكوپ است اشاره كرد. عضويت در كميته علمي مجله‌هاي بين‌المللي پزشكي و مجله فوق‌تخصصي ژورنال اندويورولوژي آمريكا، حضور در هيأت علمي كنگره‌هاي بين‎المللي و داوري طرح‌هاي پژوهشي در جشنواره‌هاي تحقيقاتي از ديگر فعاليت‌هاي اوست. از دكتر كرمي كتاب‌هاي «روش‌هاي جديد درمان سنگ‌هاي كليه»، «علل اختلالات تخليه ادرار» و «آيروديناميك به زبان ساده» به‎چاپ رسيده است. علاوه بر اين، تاكنون مقالات علمي بسياري از اين استاد علم پزشكي در كنگره‌هاي بين‌المللي داخلي و خارجي ثبت شده است.

  • فراز و فرودهاي يك موفقيت

دكتر حسين كرمي، متخصص جراحي كليه و فلوشيپ، فوق‌تخصصي درمان آندوسكوپي و لاپاراسكوپي بيماري‌هاي كليه و عضو هيأت علمي و دانشيار دانشگاه شهيدبهشتي تهران و عضو انجمن اورولوژي اروپا، آمريكا و آسياست.

در يك نگاه مهم‌ترين موفقيت‌هاي اين قاري و جراح 52ساله از اين قرار است:

سال 65
مسابقات سراسري قرآن كريم سازمان اوقاف و امور خيريه؛ نفر پنجم
سال 71
دريافت مدرك دكتري عمومي از دانشگاه شهيدبهشتي
سال 72
مسابقات سراسري قرآن‌كريم سازمان اوقاف و امور خيريه؛ نفر دوم
مسابقات بين‌المللي قرآن‌كريم در مالزي؛ نفر دوم
سال 74
مسابقات سراسري قرآن كريم سازمان اوقاف و امور خيريه؛ نفر دوم
مسابقات بين‌المللي قرآن كريم در بنگلادش؛ نفر سوم
سال 78
مسابقات سراسري قرآن‌كريم سازمان اوقاف و امور خيريه؛ نفر اول
شانزدهمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن‌كريم؛ نفر اول
دريافت بورد تخصصي جراحي كليه از دانشگاه شهيدبهشتي
سال 79
مؤذن برگزيده كشور
سال 85
دريافت نشان خادم‌القرآن از رياست‌جمهوري
سال 90
دريافت نشان ملي فرهنگ و هنر از رياست‌جمهوري

البته بايد به اين مجموعه، انتشار 3 كتاب، 10 مقاله فارسي، 9 مقاله انگليسي و 2 پروانه ثبت اختراع را هم اضافه كنيد.

  • تأثير قرآن را در برخوردش با بيماران ديده‌ام

محمدحسين سبزعلي درباره دوست قاري‌اش مي‌گويد

محمدحسين سبزعلي سال‌هاست به‌عنوان مدرس در حوزه قرائت قرآن كريم فعاليت مي‌كند. او كه يكي از دوستان و همراهان نزديك حسين كرمي است، درباره فعاليت قرآني اين پزشك و جراح موفق مي‌گويد: «حسين كرمي قبل از دوران كودكي و نوجواني‌اش در مساجد و جلسات قرآني، قرآن كريم را تلاوت مي‌كرد؛ آن هم‌زماني كه هنوز قاريان مصري فعاليت گسترده نداشتند و كمتر كسي از سبك و سياق‌هاي تلاوت خبر داشت. اما او با تلاش زياد نوار قرائت اين اساتيد را تهيه كرده بود و مطابق آنها آيات را قرائت مي‌كرد. با شروع انقلاب اسلامي هم فعاليت قرآني‌اش را افزايش داد و به‌طور مداوم تمرين داشت. او، هم در مسابقات قرآني در سطح كشور رتبه‌هاي خوبي كسب كرد و هم در مسابقات بين‌المللي رتبه‌هاي درخشاني به‌دست آورد. همه اين موفقيت‌هاي قرآني، در كنار فعاليت‌هاي پزشكي او صورت گرفت چون سال‌هاست كه كرمي به‌عنوان يكي از پزشكان و متخصصان كشور فعاليت دارد. در عين حال اذاني را تلاوت كرده كه چندين سال است از شبكه‌هاي گوناگون صدا و سيما پخش مي‌شود. از طرف ديگر يك دوره قرآن را با اختلاف قرائت خوانده است كه در واقع نخستين نفر در كل كشور است كه قرآن را با اين شيوه قرائت ارائه كرده است. تمام اين تلاوت مورد تأييد مرحوم استاد مولايي، استاد بزرگ قرائت و چندين نفر از شخصيت‌هاي بزرگ قرآني كشور قرار گرفته. تلاوت كل قرآن با قرائت حفص از عاصم، سبك ديگري از تلاوت است كه دكتر كرمي اين سبك را به تازگي به پايان رسانده است و به‌زودي منتشر مي‌شود».

اين قاري موفق كشور به خلق و خوي پسنديده دوست قاري‌اش اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «حسين كرمي در كنار فعاليت‌هاي قرآني و پزشكي، اخلاق بسيار خوب و خوشي دارد. منش و طبع محمدي و اسلامي او در برخورد با بيماران هم ديده مي‌شود. بارها ديده‌ام كه شخص بيماري به او مراجعه مي‌كند كه تمكن مالي ندارد، او هم مراعات مي‌كند و مبلغي به ازاي درمان دريافت نمي‌كند. درواقع عمر او در راه خدمت به قرآن كريم و مردم صرف مي‌شود» .

اين استاد قرائت از خاطراتي درباره حسين كرمي ياد كرده و مي‌گويد: «تلاوت‌هايي كه استاد كرمي در مسجدالحرام انجام مي‌داد، يكي از نمونه‌هاي مهم و قابل توجه از نظر استقبال مردمي است چون در آنجا ميكروفن در اختيار قاريان قرار نمي‌دهند. به‌خاطر دارم كه يك‌بار در بالكن طبقه دوم مسجدالحرام، قرآن كريم را تلاوت مي‌كرد و با وجود نبودن ميكروفن، آنقدر صوت رسا، واضح و زيبايي داشت كه صداي تلاوت قرآن او تا خانه كعبه مي‌رسيد و مردم دسته دسته به سمت او مي‌آمدند تا بدانند چه‌كسي است كه صدايي چنين رسا و بلند دارد و اينطور قرآن كريم را زيبا تلاوت مي‌كند» .

  • ستاره‌هاي درخشان آسمان قرآن و علم

كم نيستند قاريان و حافظان موفقي كه علاوه بر فعاليت‌هاي مداوم در حوزه قرآني، در رشته‌هاي دانشگاهي و حوزوي هم تحصيلات بالايي دارند و ستاره‌هاي درخشان آسمان علم و قرآن شده‌اند.

سيدمحسن موسوي بلده
استاد سيدمحسن موسوي بلده را خيلي‌ها مي‌شناسند؛ استاد بزرگ قرائت قرآن‌كريم كه شاگردان بسياري را تربيت كرده است. اما شايد ندانيد اين چهره موفق قرآني، در رشته فيزيوتراپي در دانشگاه تهران تحصيل كرده و يكي از متخصصان اين رشته محسوب مي‌شود. استاد موسوي بلده حالا 3 فرزند دارد كه همگي با قرآن مانوس هستند.

سوده طهماسبي
حافظ كل قرآن‌كريم، دندانپزشك و استاد دانشگاه شهيدبهشتي از مهم‌ترين عناوين معرف دكتر سوده طهماسبي است. او يكي از بانوان فعال قرآني است كه نه فقط در زمينه‌هاي قرآني موفقيت‌هايي كسب كرده بلكه در عرصه‌هاي علمي هم رشد و پيشرفت خوبي داشته است؛ رتبه سوم المپياد شيمي دانش‌آموزي كشور و دريافت مدال برنز، رتبه پنجم كنكور سراسري در سال 75، تحصيل در رشته دندانپزشكي و رتبه اول بورد تخصصي كشور ازجمله موفقيت‌هاي دكتر طهماسبي است كه از دوران كودكي، قرآن با زندگي‌اش عجين شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمد حاج ابوالقاسم
حافظ كل قرآن‌كريم و داراي تحصيلات حوزوي در مقطع خارج فقه و اصول است. او رتبه اول مسابقات بين‌المللي قرآن‌كريم جمهوري اسلامي ايران، سوريه و لبنان و همچنين رتبه دوم مسابقات قرآن‌كريم مصر و عربستان سعودي را در كارنامه قرآني خود دارد.

سوده غفوري فرد
تحصيلاتش را در رشته پزشكي دانشگاه شهيدبهشتي شروع كرده و بعد از آن رشته تخصصي ژنتيك را به اتمام رسانده است. او كه حافظ كل قرآن كريم است تا به حال چندين بار براي محك زدن سطح حفظياتش در مسابقات قرآن كريم شركت كرده. او كه حالا مادر يك كودك يكساله است، در كنار وظيفه مادري و همسري، هم در دانشگاه تدريس مي‌كند و هم به‌عنوان متخصص علم ژنتيك فعاليت دارد.

قاسم رضيعي
دكتراي تخصصي پزشكي هسته‌اي دارد و تا به حال چندين بار در مسابقات بين‌المللي قرآن‌كريم در رشته قرائت رتبه‌هاي بالايي كسب كرده است. رتبه اول مسابقات بين‌المللي قرآن‌كريم ايران، بنگلادش و سوريه را در كارنامه قرآني‌اش دارد و تا به حال به كشورهاي بنگلادش، هند، سوريه، لبنان، روسيه، اتيوپي، ناميبيا و قزاقستان ماموريت‌هاي قرآني داشته است.

علي اكبر هادي پور
در طول 6 ‌ماه حافظ كل قرآن كريم شد. در دانشگاه هم در رشته مهندسي كامپيوتر قبول شد اما هجرت به قم و تحصيل علوم ديني را بر عنوان مهندسي ترجيح داد و حالا چندين شاگرد طلبه دارد كه مشغول حفظ قرآن هستند.

کد خبر 294153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha