یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس بیمارستان هاشمی‌نژاد با تاکید بر اینکه اهدای عضو در کشور باید فرهنگ‌سازی شود، گفت: فرهنگ اهدای عضو به خصوص از بیماران مرگ مغزی باید افزایش یابد، چرا که یک بیمار مرگ مغزی به طور تقریبی می‌تواند ۱۱ بیمار دیگر را از مرگ نجات دهد.

به گزارش ايسنا، دکتر محمد جواد سلیمانی بیشترین سن پیوند کلیه را بین 25 تا 50 سال دانست و خاطر نشان کرد: بیماران بالای 70 سال به دلیل کاهش ایمنی بدن و کم شدن توان فیزیکی پیوند نمی‌شوند؛ چرا که ممکن است تا 50 درصد بیمار آسیب ببیند و حتی در زمان جراحی جان خود را از دست دهند.

  • در چه بیمارانی پیوند کلیه انجام نمی‌شود؟

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه توجه به شرایط قلبی - عروقی و فیزیکی بیمار در پیوند کلیه بسیار مهم است، افزود: بیمار باید توان و تحمل عمل سنگین و پیوند را داشته باشد. همچنین قلب وی پاسخگوی شرایط پیوند را داشته باشد؛ در غیر این صورت پیوند انجام نمی‌شود.

وی مشکلات روحی - روانی را یکی دیگر از مشکلات در پیوند کلیه دانست و یادآور شد: بیمارانی که مشکلات روحی - روانی دارند، ممکن است بعد از پیوند همکاری لازم را در مصرف دارو و مراقبت‌های ویژه با پزشک نداشته باشند. به همین دلیل این بیماران مانعی برای پیوند هستند و نباید این عمل در آنها انجام شود.

این متخصص مجاری ادراری تناسلی با بیان این مطلب که مشکلات مالی از دیگر مشکلات پیوند کلیه است، اظهار کرد: بعد از پیوند کلیه بیماران باید برای مراقب‌های پس از آن هزینه‌های زیادی را بپردازند به همین دلیل بیمارانی که از نظر مالی توانایی پرداخت هزینه را ندارند، قادر به انجام عمل پیوند نیستند.

  • دیابت، شایع‌ترین علت نارسایی پیوند کلیه

سلیمانی با تاکید بر این نکته که شای‌ ترین علت نارسایی کلیه برای پیوند بیماری دیابت است، بیان کرد: قبل از پیوند بهتر است که اهدا کننده زنده و حتی مرگ مغزی از نظر ایمنی با بیمار دریافت کننده سازگاری داشته باشند تا پیوند پس زده نشود.

این فلوشیپ پیوند کلیه سه نوع پس زدن را در پیوند کلیه شایع دانست و گفت: در پس زدن فوق حاد ممکن است عضو در حین عمل جراحی سیاه شود و پیوند صورت نگیرد. در پس زدن حاد نیز بعد از پیوند و حتی 2 تا 3 روز پس از عمل کارایی کلیه کم می‌شود و ممکن است تا ماه اول حاد تلقی شود که بالای 85 درصد از موارد قابل برگشت است و بیمار درمان می‌شود. در پس زدن مزمن که ممکن است ماه‌ها و سال‌ها پس از پیوند صورت گیرد و بعد از 6 تا 10 سال کلیه از بین رود که این در واقع به پایان رسیدن عمر مفید کلیه است.

رییس بیمارستان هاشمی‌نژاد مهم‌ترین عارضه داخلی را پس زدن کلیه دانست و گفت: بعد از پیوند ممکن است که بیمار خونریزی کند که با مصرف دارو قابل درمان است. نشت ادرار، عوارض قلبی - عروقی و بی‌نظمی قلبی نیز از عوارض بعد از پیوند کلیه است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان با اشاره به اینکه اهدای عضو در کشور باید فرهنگ‌سازی شود، تصریح کرد: با توسعه مراکز پیوند کلیه و متمرکز کردن این مراکز در کشور می‌توانیم بروز عوارض کمتر، پیوند بهتر و نتیجه مطلوب‌تری را از پیوند در بیماران داشته باشیم.

کد خبر 293935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha