سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

دکتر رضا موسی‌زاده: موضوع مسلح بودن کشورها به سلاح هسته‌ای طی دهه‌های اخیر همیشه موضوعی چالش‌برانگیز بوده است. معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان‌پی‌تی) کشورهای دارنده این سلاح را از اشاعه آن منع می‌کند و کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی که هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود به‌دنبال ایجاد تغییراتی با هدف دستیابی به عدم‌تکثیر سلاح هسته‌ای و خلع سلاح به‌عنوان اصول و اهداف اجرای این معاهده است.

موسی زاده

اتفاق مهمي كه امسال در كنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي رخ داده حضور رژيم صهيونيستي در اين كنفرانس است. اين رژيم با وجود اينكه در كنار هند، پاكستان و كره‌شمالي به امضاي ان‌پي‌تي تن نداده اما نمايندگان خود را راهي نيويورك كرده تا به‌عنوان «ناظر» در كنفرانس بازنگري 2015 حضور داشته باشند.

حضور رژيم صهيونيستي در نهادهاي سازمان ملل از سال2000 دائما در حال رشد بوده و اين رژيم سعي كرده به هر شكل ممكن وارد مديريت‌هاي اجرايي سازمان ملل و همچنين سازمان‌ها، اركان و كارگزاري‌هاي تخصصي زيرمجموعه آن شود. رژيم صهيونيستي حتي پا را فراتر گذاشته و با هدف ارتقاي جايگاهش در سازمان ملل، درخواست عضويت غيردائم در شوراي امنيت را هم مطرح كرده است. اقدام اخير رژيم صهيونيستي براي شركت در كنفرانس بازنگري ان‌پي‌تي را نيز مي‌توان در همين راستا ديد. آنها قصد دارند موقعيت خود را از منظر خلع سلاح هم تا حدودي در جهان ارتقا دهند.

رژيم صهيونيستي كانديداي كسب كرسي غيردائم شوراي امنيت در سال‌هاي 2018 و 2019 است. از آنجا كه يكي از ملاك‌هاي انتخاب اعضاي غيردائم، همكاري آنها با سازمان ملل در زمينه حفظ صلح و امنيت بين‌المللي است، حضور اين رژيم در كنفرانس نيويورك را مي‌توان مانوري در راستاي تغيير وجهه اين رژيم دانست تا وانمود كند كه در راستاي حفظ صلح و امنيت بين‌المللي همكاري مي‌كند و مي‌تواند به‌عنوان يكي از اعضاي غيردائم شوراي امنيت پذيرفته شود.

حضور رژيم صهيونيستي در كنفرانس بازنگري ان‌پي‌تي اقدامي داراي تناقض است؛ اين رژيم از طرفي امضا‌كننده ان‌پي‌تي نيست، از طرف ديگر مسلح به سلاح هسته‌اي است و هيچ نوع همكاري هم براي كاهش سلاح‌هاي خود انجام نمي‌دهد و همزمان با حضور در كنفرانس نيويورك به‌دنبال ساختن وجهه‌اي سياسي براي خود است. اين اقدام نه اقدامي حقوقي، بلكه اقدامي ديپلماتيك است و آن را تنها مي‌توان در چارچوب سياست بين‌الملل و روابط بين‌الملل ديد. رژيم صهيونيستي با حضور در نيويورك و در جمع كشورهاي امضا‌كننده ان‌پي‌تي به‌دنبال ترميم وجهه سياسي خود در جهان است.

  • استاد حقوق بين‌الملل
کد خبر 293626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha