سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۰
۰ نفر

از سال۱۹۷۰ و در دوران جنگ سرد پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) اجرایی شد تا شاید صلح و آرامش در دنیا بیشتر شود و جهان جایی امن‌تر برای زندگی بشر باشد.

به همين‌خاطر تاكنون ۱۹۰كشور جهان ان‌پي‌تي را امضا كرده‌اند تا تعهد خود را به داشتن جهاني عاري از تسليحات هسته‌اي نشان دهند. رژيم صهيونيستي اما يكي از معدود حكومت‌هايي در جهان است كه اين پيمان را هيچ وقت امضا نكرده و با وجود داشتن بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ كلاهك هسته‌اي تاكنون پاي هيچ بازرسي به تأسيسات هسته‌اي اين رژيم نرسيده است.

حالا پس از ۲۰سال نمايندگان رژيمي كه بزرگ‌ترين ناقض اين پيمان در جهان شناخته مي‌شود به‌عنوان ناظر در نشست بازنگري ان‌پي‌تي كه از روز گذشته در مقر سازمان ملل شروع شد شركت كرده‌اند؛ اقدامي نمايشي كه به گزارش رويترز روي خوش كشورهاي عربي به اسرائيل مهم‌ترين علت آن بوده است.

اسرائيل تنها رژيمي است كه در خاورميانه تسليحات هسته‌اي دارد اما تاكنون هيچ نهاد بين‌المللي و كشوري نتوانسته مقام‌هاي آن را به قبول قوانين و پيمان‌هاي مورد توافق اكثر كشورهاي جهان پايبند كند. تا همين چند وقت قبل كشورهاي عربي خواستار پيوستن رژيم صهيونيستي به ان‌پي‌تي بودند و اين مسئله را يكي از محورهاي اصلي طرح «خاورميانه عاري از تسليحات كشتار جمعي» مي‌دانستند. مقام‌هاي اسرائيل اما حالا به خوبي در حال سوء‌استفاده از شرايط هستند تا مشكلات هسته‌اي خود را كم كنند.

كشورهاي عربي كه زماني به يوكيو آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره تهديد هسته‌اي رژيم صهيونيستي عليه صلح در خاورميانه نامه ارسال كرده بودند به عقيده بسياري حالا در اتحادي غيررسمي با اسرائيل هستند. همين روي خوش هسته‌اي كشورهاي عربي به رژيم صهيونيستي باعث شده تا حالا مقام‌هاي اسرائيل با بازي نمايشي شركت در نشست ان‌پي‌تي بخواهند افكار جهاني را منحرف كنند.

مصر كه زماني يكي از كشورهاي مهم عربي عليه برنامه هسته‌اي اسرائيل بود حالا به‌خاطر همكاري نزديك نظامي با اين رژيم حرف‌هايش تغيير كرده است. جلوگيري از گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و پيگيري مذاكرات خلع سلاح هسته‌اي يكي از اهداف مهم ان‌پي‌تي به‌حساب مي‌آيد كه سياست‌هاي اسرائيل به‌هيچ‌وجه با آن سازگاري ندارد.

از سال۱۹۹۵ رژيم صهيونيستي به بهانه قطعنامه‌هاي ضد‌اين رژيم در نشست بازنگري ان‌پي‌تي شركت نكرده بود؛ نشست‌هايي كه هر 5سال يك‌بار براي گفت‌وگو درباره اركان اين پيمان و رسيدن به يك سند لازم‌الاجراي نهايي برگزار مي‌شود. كشورهاي عربي مي‌گويند كه همچنان به طرح خاورميانه عاري از تسليحات كشتار جمعي پايبند هستند اما شايد حالا آن‌قدر سرشان براي بمباران يمن و مسائل ديگر گرم است كه خطري به بزرگي تسليحات هسته‌اي اسرائيل را براي منطقه نمي‌بينند. هيچ رژيمي در خاورميانه تسليحات هسته‌اي ندارد و مثل روز روشن است كه خاورميانه عاري از تسليحات كشتار جمعي تنها با جلوگيري‌ از شرارت‌هاي هسته‌اي رژيم صهيونيستي تحقق پيدا مي‌كند.

کد خبر 293511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha