دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: دوره جدید جشنواره فیلم کن از ۲۳ اردیبهشت ماه سالجاری آغاز می‌شود. و در مهمترین بخش این فستیوال معتبر موسوم به بخش رقابتی ۱۹ فیلم حضور دارند. هیات داوران این بخش نیز توسط برادران کوئن مدیریت می‌گردد.

کن ۶۸

كن 68 در حالي تا دو هفته ديگر آغاز به كار مي‌كند كه تغييرات وسيعي در همه زمينه‌ها در اين معتبرترين فستيوال سينمايي جهان روي داده است.

اگر در دوره هاي گذشته برخي غافلگيري‌ها در بخش رقابتي قابل مشاهده بود، در دوره جاري اين بخش دقيقا مثل يك هندوانه دربسته است. 17 فيلم حاضر در بخش رقابتي كن 68 عمدتا نام‌هاي قديمي را كمتر با خود دارد. چنانچه در چند دوره اخير از ژان لوك گودار تا آلن رنه و كن لوچ در اين فستيوال حضور داشتند اما در دوره جاري به روايتي از بين سينماگران بين‌المللي كه اسم و رسمي دارند ناني مورتي و گاس ون سنت شناخته شده‌ترين هستند و از بين فرانسوي‌ها به عنوان ميزبان ژاك اوديار مطرح‌ترين است.

از ديگر سو كن 68 برنده اسكار بهترين فيلم خارجي زبان 2014 را نيز در بخش مسابقه دارد. پائولو سورنتينو با فيلمي با عنوان "جوان" يكي از سرشناس‌ترين شركت كنندگان در فستيوال كن امسال است. متيو گارونه نيز از استعدادهاي شاخص سالهاي قبل (او را با فيلم گومورا به ياد بياوريد) در كنار سورنتينو در اين بخش حضور دارد.

در تمام این سال‌ها سینمای دنیا به فستیوال فیلم کن مدیون بوده است. چرا که عمده‌ی نخبه‌های سینمایی به نوعی دست پرورده‌های این جشنواره هستند و کن کاشف آنها. برادران کوئن،کریستوفر نولان، نوری بیلگه جیلان و بسیاری دیگر از کارگردانان صاحب نام که حداقل طی 15 سال رشد کرده‌اند، عمدتا در کن چهره شده‌اند.روندی که از دهه ی 60 میلادی شروع شد و کم کم شدت گرفت.

سرویس سینمایی همشهری آنلاین از کن 62 به طور ویژه اخبار هر دوره را با با ارائه یادداشت‌ها و نقد و بررسی فیلم‌های بخش رقابتی و یا بخش‌های دیگر نظیر سینه فونداسیون به مخاطبان عرضه کرده‌است.

در ذیل می‌توانید با دنبال کردن لینک‌های مرتبط 6 دوره‌ی اخیر فستیوال فیلم کن را یکجا مرور کنید:

  • فيلم‌هاي حاضر در بخش رقابتي كن 67
کد خبر 293491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha