دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تکنیک جدیدی که به منظور درمان صرع ابداع شده، سلول‌های عصبی اعماق مغز را که عامل ابتلای افراد به حمله‌های صرعی به شمار می‌روند، هدف می‌گیرد.

براساس گزارش گيزمگ، در اين درمان از ريزپمپ‌هاي الكترونيكي و داروهاي ضد تشنج براي مهار مناطق مرتبط با بيماري در مغز استفاده مي‌شود بدون اينكه به بافت سالم مغز آسيبي وارد شود. نتايج آزمايش‌هاي اوليه اين تكنيك درماني برروي مغز موش‌ها اميدواركننده بوده‌ و اكنون قرار است اين تكنيك وارد فاز جديد آزمايش روي موجودات زنده شود.

داروهاي انگشت‌شماري براي درمان صرع وجود دارند كه توانسته‌اند خود را به مرحله آزمايش باليني برسانند. بسياري از اين داروها از عوارض جانبي مخربي برخوردارند و تعدادي ديگر در برابر سيستم دفاعي بدن ناتوان هستند و نمي‌توانند خود را به مقصدي كه براي آنها تعيين شده برسانند. علاوه بر اين، 30 درصد از 50 ميليون مبتلا به صرع در سرتاسر جهان نسبت به داروهايي كه براي اين بيماري وجود دارند،‌مقاوم هستند.

محققان در موسسه سيستم‌هاي عصب‌شناسي، مدرسه سن‌اتينه و دانشگاه لينكوپينگ به دنبال آن بودند كه راه درماني براي صرع بيابند تا بتواند بدون آسيب‌زدن به بخش‌هاي سالم مغز، اين بيماري را مهار كند. راه‌حل آنها ريز‌پمپ‌هايي است كه 20 بار از يك تار موي انسان ريزترند.

زماني كه اين ريزپمپ‌ها، مولكول‌هاي ريزي با بار مثبت كه در اين درمان يون‌هاي حاوي دارو هستند، تحت تاثير جريان برق قرار مي‌گيرند، به سمت مناطق هدف پرتاب مي‌شوند. زماني كه اين پمپ‌ها به مناطق مورد نظر مي‌رسند، يون‌ها بخش A و B گيرنده‌هاي GABA را در مغز فعال مي‌كند. اين گيرنده‌ها مي‌توانند پيام‌هايي كه به سيستم عصبي مركزي ارسال مي‌شوند را متوقف سازند. اين روند منجر به هجوم يون‌هاي كلوريد به درون سلول و كاهش مقاومت غشاي سلول در برابر دارو مي‌شود.

محققان اكنون قصد دارند اين روند درماني را روي نمونه‌هاي آزمايشگاهي زنده بيازمايند. همچنين اين گروه در تلاشند درمان جديد خود را با ريزتراشه‌اي كه در سال 2013 به منظور اندازه‌گيري فعاليت‌هاي مغزي ساخته‌اند،‌تلفيق كنند تا درماني خودكار و يكپارچه براي درمان آني صرع پيش از آغاز تشنج‌ها به وجود آورند.

کد خبر 293442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha