دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۴
۰ نفر

معاون اول رئیس‌جمهور در همایش ملی سلامت که با شعار ایمنی غذا از مزرعه تا سفره و با حضور وزرای بهداشت، کار و آموزش و پرورش برگزار شد، با اعلام اینکه بحران دارو در کشور نداریم، گفت: گزارش‌های رسیده و مراجعاتی که در سفرهای استانی داشته‌ایم، نشان می‌دهد که مردم از اجرای این طرح رضایت بسیار خوبی دارند و این میزان از تحقق طرح تحول سلامت، صرفا براساس گزارش وزارت بهداشت نیست بلکه گزارش‌های متعدد بیانگر موفقیت کامل این طرح است.

بحران دارو درکشور نداریم

به گزارش همشهري اسحاق جهانگيري با بيان اينكه هزينه‌هاي درماني در بيمارستان‌هاي دولتي در شهرها به 6درصد و در روستاها به 3درصد رسيده، افزود: همگاني كردن بيمه در كشور، همواره دغدغه مسئولان بوده است اما با اجراي طرح نظام سلامت، درحال حاضر، ۸ ميليون نفر به تعداد بيمه‌شدگان اضافه شده است.

  • تقويت بخش‌هاي نظارتي

در اين همايش وزير بهداشت هم با تأكيد دوباره بر اينكه توليت بخش سلامت بايد به متولي آن سپرده شود، گفت:بايد پراكندگي‌هاي موجود كه بر اثر تصميمات غيركارشناسي در طول سال‌هاي گذشته ايجاد شده سامان يابد و همچنين بخش نظارتي سازمان غذا و دارو، سازمان ملي استاندارد و دامپزشكي تقويت شوند. اين موضوع بايد به‌تدريج اتفاق بيفتد و در تريبون‌هاي مختلف درباره آنها صحبت و آنها را مطالبه كرد. دكتر سيدحسن هاشمي با بيان اينكه نمي‌توانيم ادعا كنيم مسلمان هستيم ولي به بهداشت و نظافت و دستگاه‌هاي متولي حوزه بهداشت توجه نداشته باشيم، بر ضرورت گرفتن ماليات بر رفتارها و كالاهاي آسيب رسان تأكيد كرد و گفت: در تمام دنيا اين اقدام انجام مي‌شود و بايد تفاوتي بين افرادي كه رفتار سالم و توليد سالم دارند با ديگراني كه كالاي آسيب‌رسان توليد مي‌كنند، وجود داشته باشد.

رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز با اشاره به برخي اختلاف نظر‌ها ميان سازمان‌هاي مسئول سلامت مواد غذايي گفت: درست است كه در بين سازمان‌هايي نظير غذا و دارو، استاندارد و دامپزشكي برخي اختلاف‌نظرها وجود دارد اما به‌دليل پاسخگو بودن وزارت بهداشت در عرصه سلامت مطابق قانون، بايد سازمان غذا و داروي اين وزارتخانه حرف آخر را در اين خصوص بزند. دكتر حسينعلي شهرياري با اظهار تأسف از به‌كارگيري نادرست برخي از آفات، سموم و كودهاي شيميايي در مواد غذايي كشاورزي، گفت:براساس قانون برنامه بايد تا آخر برنامه پنجم توسعه كشور به مرحله‌اي مي‌رسيديم كه تمام محصولات غذايي به‌صورت ارگانيك به‌دست مردم مي‌رسيد ولي به‌دليل شناسنامه دار نبودن مزارع، نمي‌توان سلامت مواد غذايي كه به‌دست مردم مي‌رسد را رصد و نظارت كرد.

رئيس سازمان غذا و دارو اما امنيت غذايي را مربوط به وزارت جهادكشاورزي دانست و گفت: البته وزارت بهداشت هم در اين كار سهيم است. دكتر رسول ديناروند با اعلام اينكه در كشور ما دسترسي به غذا خوب است، گفت:پيش از آنكه نگران رسيدن به غذا باشيم، نگران دريافت كالري بيش از حد برخي مردم از غذا هستيم كه لازم است روي دريافت ريزمغذي‌ها تأكيد شود.

  • سلامت در مدارس

در عين حال وزير آموزش و پرورش در همايش ملي سلامت از تدوين پيش‌نويس جامع درسي «آموزش سلامت در مدارس» و راه‌اندازي تشكل دانش‌آموزي سفيران سلامت در 10درصد دبيرستان‌هاي كشور خبر داد. علي‌‌اصغر فاني از اجراي برنامه سلامت نوجواني با هدف ارتقاي بهداشت دوران بلوغ در دبيرستان‌هاي دخترانه و پسرانه در سراسر كشور و همچنين ارائه واحد درسي بهداشت مدارس در برنامه درسي تمام رشته‌هاي دانشگاه فرهنگيان خبرداد و گفت: برنامه مكمل آهن‌ياري در 2ميليون‌و‌250 هزار دانش‌آموز دختر دوره دوم متوسطه و همچنين توزيع ويتامينD در يك ميليون دانش‌آموزان در 15 استان كشور اجرايي شده است.

  • شيوع بيماري سالك در 17 استان كشور

وزير بهداشت در واكنش به موضوع كشته شدن سگ‌ها، گفت: مشكل ما فعلا شيوع بيماري سالك در 17 استان كشور است.فعلا گرفتار موش‌ها هستيم اجازه دهيد بلايي سر موش‌ها بياوريم تا حاشيه و مشكل جديدي را ايجاد نكنند و گربه‌ها و سگ‌ها را به سازمان‌هاي ديگر بسپاريم.وجود موش‌ها در فاصله 500 متري مناطق مسكوني، مشكل ساز است؛ تعداد موش‌هاي منتقل‌كننده سالك به‌دليل افزايش كاشت صيفي جات ازجمله گوجه فرنگي در برخي شهرها و نابساماني نخاله‌هاي ساختماني افزايش يافته است.البته بيماري سالك از افغانستان و پاكستان تا طرف يمن، شيوع جدي دارد. اجازه دهيد فعلا به موضوع سالك بپردازيم. در مورد قوانين جديد (حمايت از سگ‌هاي ولگرد)، سازمان حفاظت محيط‌زيست، پاسخگوست و مطمئنا فكر همه‌‌چيز را كرده‌اند.

کد خبر 293409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha