رئیس جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور می‌گوید : ۲۷۶هزار و ۳۶۳هکتار از جنگل‌های زاگرسی در استان لرستان بر اثر وقوع پدیده خشکیدگی (زوال) تخریب شده است.

تهدید طبیعت لرستان با خشکیدگی بلوط‌ها و خشکاندن تالاب‌ها

دكتر رضا احمدي، با اشاره به اينكه استان ايلام از نظر ابتلا به پديده خشكيدگي بلوط‌ها در رده نخست و لرستان پس از ايلام رتبه دوم را به‌خود اختصاص داده است، به همشهري گفت: ادامه خشكسالي و گسترش ريزگردها باعث تشديد وضعيت ناگوار اين رويشگاه‌ها مي‌شود و بيم آن مي‌رود بخش‌هاي ديگر زاگرس همه به خشكيدگي مبتلا شود.

احمدي، مهم‌ترين راهكار براي مقابله با پديده خشكيدگي رويشگاه‌هاي زاگرسي را ايجاد مشاركت مردمي عنوان مي‌كند و مي‌گويد كه مشاركت مردمي از يك سو و ازسوي ديگر عزم جدي مسئولان مي‌تواند مانع از گسترش پديده خشكيدگي شود منوط براينكه مسئولان اعتبارات لازم را براي مهار اين پديده فراهم كنند.

درحالي‌كه رئيس جنگل‌هاي خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور از لرستان به‌عنوان دومين استان از لحاظ ابتلا به پديده خشكيدگي بلوط‌ها ياد مي‌كند، خبرگزاري مهر گزارشي منتشر كرده كه نشان مي‌دهد 70درصد تالاب گري بلمك پلدختر قرباني توسعه كشاورزي بي‌ضابطه شده است.

تالاب «گري بلمك» به‌عنوان بزرگ‌ترين تالاب لرستان پيش از تغيير كاربري به اراضي كشاورزي بيش از ۶۰۰ هكتار مساحت داشت اما اكنون كارشناسان مي‌گويند كه به‌دليل دخل و تصرفات غيرمسئولانه در اين زيست‌بوم آبي، كمتر از يك پنجم وسعت آن قابليت احيا شدن دارد.

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان لرستان درباره احياي بزرگ‌ترين تالاب لرستان گفته است كه درصورت تأمين اعتبار نسبت به خريداري اراضي كشاورزي كه تالاب را تصرف كرده‌اند، اقدام مي‌شود.

مهرداد فتحي بيرانوند ضمن انتقاد از تبديل بخش‌هايي از اين تالاب به مزرعه گفت: تالاب گري بلمك پلدختر در سال‌هاي گذشته تغيير كاربري داده و بخش‌هايي از آن خشك شده اما اين تالاب بايد احيا شود واين موضوع در گفت‌وگو با مسئولان سازمان محيط‌زيست در حال پيگيري است.

  • هشدار نسبت به ايجاد كانون‌هاي جديد گردوغبار

مدير كل محيط زيست لرستان درعين حال مي‌گويد: با توجه به تغيير كاربري كه در بستر اين تالاب صورت گرفته و به زمين‌هاي كشاورزي تبديل شده در اين راستا حقي براي كشاورزان ايجاد شده است. از اين رو، ضروري است نسبت به برآورد ريالي ارزش زمين‌هاي كشاورزي كه در تالاب گري بلمك ايجاد شده اقدامات لازم صورت گيرد و اين موضوع و اعتبار مورد نياز به تهران منعكس شود.

فتحي بيرانوند تأكيد كرد: درصورت تأمين اعتبار از سوي مركز، زمين‌هاي كشاورزي موجود در اين تالاب‌ها خريداري و با اقدامات انجام شده تالاب گري بلمك پلدختر دوباره احيا مي‌شود.

مديركل حفاظت محيط‌زيست لرستان در حالي بر احياي دوباره تالاب گري بلمك پل دختر تأكيد مي‌كند كه 11تالاب ديگر استان هم وضعيت نامطلوبي دارند و آنطور كه فعالان محيط‌زيست مي‌گويند اين تالاب‌ها هم تا تبديل شدن به كانون گردوغبار فاصله اندكي دارند. نگراني از اين وضعيت سبب شد تا اواخر سال گذشته هوشنگ بازوند، استاندار لرستان در نامه‌اي به مسئولان ملي با اشاره به روند خشكسالي و تغيير كاربري در تالاب‌هاي لرستان نسبت به ايجاد كانون‌هاي جديد گردوغبار در استان هشدار بدهد.

بازوند در نامه‌هاي جداگانه‌اي كه براي جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور، ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، نوبخت معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، وزير كشور و رئيس سازمان مديريت بحران كشور ارسال كرد، تأكيد كرد: وقوع خشكسالي، كاهش شديد بارندگي‌ها و تنش آبي در استان موجب خشكيدگي تالاب‌ها، تخريب پوشش گياهي و جنگلي استان به‌خصوص در مناطق جنوبي لرستان نظير پلدختر و كوهدشت شده است. اين وضعيت شرايط را براي ايجاد كانون‌هاي جديد گردوغبار در استان لرستان و درنهايت تشديد اثرات مخرب اين پديده فراهم كرده و بيم آن مي‌رود كه براثر بي‌توجهي به احياي مجدد تالاب‌ها و عرصه‌هاي جنگلي در آينده نه چندان دور اين نقاط در لرستان به كانون‌هاي بزرگ توليد گردوغبار در استان و كشور تبديل شوند.

کد خبر 293288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha