همشهری آنلاین: رئیس جمهور با بیان اینکه جامعه پلیسی با جامعه دارای پلیس خوب و امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله متمایز است، گفت: منکر اصلی و ریشه فساد در جامعه فقر، بیکاری، فساد و ریا است.

روحانی

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بیستمین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران نیروی انتظامی (ناجا)، ایمان به خداوند و ایمان به دین حق را برای روح و زندگی اجتماعی انسان امنیت آفرین دانست و اظهارداشت: کلمه ایمان از امنیت می‌آید و سلامتی و صحت در جامعه و انسان با امنیت دو نعمتی است که تا فرد آن را دارا است، قدرش را نمی‌داند.

وی ادامه داد: وقتی در خیابانی حرکت می‌کنید توجه شما به این موضوع جلب نمی‌شود که چگونه است با امنیت در خیابان راه می‌رویم اما بعد از این که اتفاقی رخ می‌دهد، در آن زمان قدر امنیت را همانند سلامتی می‌دانید.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: دولت یازدهم در کنار همه برنامه‌هایی که بر دوش خود داشته و متعهد به اجرای آن بوده است و هر آنچه که در انتخابات به مردم وعده داده در پی آن است تا دقیقا اجرا و عمل کند.

روحانی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی دولت از آغاز که اهمیت ویژه‌ای برای آن قایل بود، مساله امنیت در کنار سلامت بوده و در کنار همه مشکلات مالی در سال 92 و 93 که هنوز نیز در شرایط تحریم هستیم و قیمت نفت نیز به نصف تقلیل یافته است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از این کشورهای همسایه ما که پولدار هم هستند در اثر کاهش قیمت نفت که خودشان عامل آن بوده‌اند و چاهی که خودشان هم کندند در آن افتاده‌اند، به رغم آنها دولت به وعده‌های خود عمل کرده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با یادآوری این که بودجه عمرانی در سال 91 ، 11 هزار میلیارد تومان بود، گفت: در سال 92 این مبلغ 22 هزار میلیارد تومان و در سال گذشته نیز 32 هزار میلیارد تومان بود. در واقع در مدت دو سال با وجود همه مشکلات ضمن پرداخت بودجه جاری با کمی صرفه جویی، بودجه عمرانی را افزایش دادیم.

  • اتکای به نفت در بودجه 94 از همیشه تاریخ ایران پایین تر است

روحانی ادامه داد: اتکای به نفت در بودجه سال 94 از همیشه تاریخ ایران پایین‌تر و جزو افتخارات دولت است.

وی تصریح کرد: به رغم این مشکلات ما اگر بودجه برخی دستگاه‌ها را 90 درصد پرداخت کردیم ، پرداخت بودجه به نیروهای مسلح در سال‌های 92 و 93، 100 درصد بوده است البته باید بگویم پرداخت بودجه به نیروهای نظامی و انتظامی در کمترین موارد 100درصد بوده چرا که در برخی زمینه‌ها به بالای 100درصد رسیده است.

رئیس دولت یازدهم همچنین اظهار داشت: برخی به ما ایراد می‌گیرند که بنا بود این دولت به تعبیر آنها دولت پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند پس چرا بودجه نیروهای مسلح را افزایش می‌دهد.

روحانی توضیح داد: یک اشکالی در ذهن برخی وجود دارد، جامعه پلیسی با جامعه دارای پلیس خوب دو مقوله جداست. امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله متمایز است.

وی با اشاره به این که در جامعه نیاز به امنیت داریم و برای امنیت باید هزینه کنیم ، گفت: البته موفق‌ترین نیروی امنیتی در جامعه نیرویی است که خرجش کم و بهره‌وری از توان آن نیرو بیشتر باشد؛ بنابراین موثرترین نیرو، کم هزینه‌ترین نیرو به شمار می‌رود.

رئیس جمهوری تاکید کرد: اگر این دو اصل را مدنظر قرار دهیم همواره توانسته‌ایم یک راه موفق را طی کنیم.

روحانی با بیان این که امنیت برای ما مهم است و می‌خواهیم جامعه‌ای دارای امنیت داشته باشیم، اظهار داشت: امسال، سال همدلی و همزبانی است که باید آن را مورد توجه قرار دهیم. اما همدلی نخست باید میان بخش‌های مختلف ناجا که یک خانواده بسیار بزرگ با مسئولیت بسیار سنگین است، برقرار باشد.

وی به مسئولیت خطیر ناجا اشاره کرد و گفت: پلیس مسئولیت سنگینی را برعهده دارد. از حراست و حفاظت از مرزهای مقدس جمهوری اسلامی ایران تا همه روستاها، شهرها، کلانشهرها و جاده‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و اجرای قانون تلاش می‌کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم همدلی برقرار کنیم ، نخست باید در داخل ناجا و بخش‌های مختلف ارتباط نزدیک‌تر و هماهنگ‌تر داشته باشیم و از طرف دیگر همدلی با سایر نیروهایی که امنیت را برقرار می‌کنند از جمله وزارت اطلاعات و همچنین کل دولت بیشتر شود.

وی، جانشینی فرماندهی معظم کل قوا را یک امتیاز ویژه برای آنان دانست و گفت: وزیر کشور بار این مسئولیت را به دوش می‌گیرد که حلقه وصل میان پلیس ناجا و دولت است چرا که ایجاد امنیت در سایه همدلی، هماهنگی و همکاری بین دولت، نیروهای مسلح و نیروهای اطلاعاتی امکان پذیر است.

وی با تاکید بر این که باید به ریشه‌های مساله امنیت توجه کنیم، افزود: اولین عامل ناامنی، فقر و بیکاری است و آن نهی از منکری که می‌گوییم و منکر اصلی بر جامعه فقر، بیکاری ، فساد و ریا است که باید آنها را از بین ببریم.

وی با بیان این که بزرگ‌ترین هنر جمهوری اسلامی ایران ترکیب مردم سالاری با دین سالاری است، خاطرنشان کرد: حکومت اسلامی، یعنی حکومت و حاکمیت قانون و امام خمینی(ره) بارها در سخنرانی‌های خود بر این مسأله تأکید کرد زیرا همه مردم ایران در برابر قانون مساوی هستند و قانون باید به دقت اجرا شود.

  • وظیفه پلیس اجرای قانون است

رییس جمهوری همچنین با تاکید بر این که در نظام ما شرع و قانون بر یکدیگر منطبق هستند، اظهار داشت: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست و هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من این اقدام را انجام دادم، خداوند فرموده یا پیامبر(ص) گفته است. وظیفه پلیس اجرای قانون است و اگر غیر از این باشد، بی‌خودی در مخمصه فکری قرار گرفته و مردم را گرفتار کرده‌ایم.

روحانی افزود: بسیاری از مسایل شرعی به ایمان مردم مرتبط است. پلیس جایی می‌تواند وارد شود که اولاً مصوبه قانونی وجود داشته باشد، ثانیاً قانون روشن و شفاف ابلاغ شده باشد.

وی به تفاوت میان اقتدار و زور اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی نخستین جمعی در نظام است که با مردم سر و کار دارد، شما مظهر اقندار هستید و حتی مظهر اقتدار مسلحانه‌اید، اقتدار یعنی، قدرت مشروع و مقبول، یعنی هر جایی که نیروی انتظامی اعمال قدرت می‌کند و این اعمال قدرت دارای مشروعیت و مقبولیت است، به زبان و دل مورد تحسین مردم واقع می‌شود.

وی همچنین بر ضرورت آموزش لازم برای برخورد با مردم توام با دقت و حسن خلق تاکید کرد و یادآور شد: همه مسئولان و کارگزاران نظام باید یادشان باشد و برای خود تکرار کنند که صاحب این کشور مردم هستند و همه باید نوکر مردم باشیم، زیرا هیچ سمتی بالاتر از نوکری ملت از زن و مرد و کوچک و بزرگ نیست.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: افتخار پلیس این است که خادم مردم در امنیت است، فضا را امن نگه می‌دارد تا مردم راحت‌تر زندگی کنند و بسیار مهم است که با مردم چگونه برخورد کنیم. حتی در برخورد با مجرم باید حواسمان باشد که با جرم برخورد می‌شود.

روحانی با یادآوری این نکته که معیار پلیس باید قانون باشد، اگر کسی قانون را شکست، شما متعرض خواهید شد، گفت: اما در برخورد با مردم اخلاق حسنه، روی خوش، تواضع و ادب جزو وظایف همه ما است، مخصوصاً نسبت به جوانان و زنان باید خیلی حواس ما جمع باشد، زیرا این طبقات خیلی حساس هستند و وظیفه ما نسبت به آنها سنگین‌تر است.

وی به دستور حضرت علی(ع) به یکی از فرماندهان خود نسبت به برخورد با زنان اشاره و خاطرنشان کرد: زنان با مردان متفاوت هستند و نوجوانان و جوانان هنوز تجربه کامل زندگی را کسب نکرده‌اند و برخورد با آنها باید متفاوت باشد، اگر چه قانون برای همه مساوی است.

رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری موضوع تهدیدات فرضی و خیالی، اظهار داشت: گاهی نیروهای مسلح امنیتی و حتی دولت درگیر چنین تهدیداتی می‌شود که مثال‌های زیادی در این مورد وجود دارد، چنین دیدگاهی 5 تا 6 درصد واقعیت دارد.

روحانی ادامه داد: هم اکنون هفته‌ای نیست که به رئیس دولت گزارشی از یک تهدید اقتصادی، امنیتی و اجتماعی ارایه نشود اما وقتی درباره جزییات آن سوال می‌کنند، می‌بینند منطق درستی وجود ندارد و لازم نیست وارد عمل شویم. اما تهدید فرضی ممکن است تهدید واقعی درست کند، زیرا عکس العمل در برابر تهدید خیالی، به تهدید واقعی تبدیل می‌شود و پلیس باید به این مساله مهم توجه کند.

وی با تاکید بر شناسایی ریشه‌های آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی و انجام تحقیقات خوب از سوی ناجا، گفت: این تحقیقات بسیار ارزشمند است تا ریشه امور را شناسایی کنیم و با حضور و همکاری همه قوا، دستگاه‌ها و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب نسبت به رفع آن تلاش کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر ضرورت مدیریت فضای فرهنگی جامعه به تشریح تفاوت وسایل ارتباط جمعی و دسترسی‌ها نسبت به این وسایل در سال‌های اخیر پرداخت.

روحانی اظهارداشت: ایجاد امنیت برای انسان که موجود پیچیده‌ای است ابعاد مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی محیط زیستی دارد و امروز امنیت بخش نرم افراری بیشتر و مهم تر از ایجاد امنیت در سخت افزار است.

وی تصریح کرد: پلیس می‌تواند به دولت نسبت به افزایش یا سرعت برخی آسیب‌های اجتماعی گزارش، هشدار و راهکار دهد تا مجموعه نظام با کمک هم نسبت به حل آن اقدام کنند.

وی با تاکید بر اولویت‌بندی و برخورد با قانون شکنان و متخلفان گفت: مردم گاهی از این که اولویت‌ها در برخورد با جرم‌ها رعایت نمی‌شوند، عصبانی می‌شوند. باید با هماهنگی در کنار هم کار کنیم و اولویت‌ها را در جامعه مدنظر قرار دهیم. منکر اصلی و ریشه فساد در جامعه فقر، بیکاری، فساد و ریا است و مواد مخدر و استحکام نداشتن خانواده ، اولویت‌های آسیب اجتماعی ما است.

  • مردم ایران قدردان نیروی انتظامی است

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت می‌داند پلیس امروز چه بار سنگینی بر دوش دارد و چه زحمات بزرگی را متحمل می‌شود، دولت حامی و تقویت کننده پلیس خواهد بود و برای ایجاد رونق اقتصادی، نیاز به کمک و همیاری ناجا دارد.

روحانی سپس خطاب به فرماندهان و پرسنل نیروی انتظامی اظهارداشت: شما جان، سلامتی و همه چیز خود را در راه امنیت جامعه فدا می‌کنید و در شرایطی که باب شهادت برای برخی بسته شده است این باب برای نیروی انتظامی در گوشه و کنار کشور باز است ما قدر زحمات شما را می‌دانیم و مردم ایران هم قدردان هستند.

وی افزود: همه ایرانی‌ها از جمله مسلمان، مسیحی، شیعه و سنی تفاوتی ندارند و همه در برابر قانون برابر هستند. حتی گردشگران و خارجی‌هایی که در کشور حضور دارند در پناه قانون و امنیت شما هستند. همه را یکسان ببینید و یکسان برخورد بکنید تا مقبولیت کار شما در جامعه بیشتر شود و رضایت خداوند و عامه مردم از شما افزایش یابد.

روحانی به تیم جدیدی که در نیروی انتظامی مسئولیت را بر عهده گرفته است خوش آمد گفت و یادآور شد: شما بار سنگینی را بر دوش گرفته‌اید و از تیم قبلی در این نیرو نیز که خدمات قابل توجهی انجام دادند سپاسگزاری می‌کنم.

بیستمین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران صبح شنبه 5 ارديبهشت با حضور رئیس جمهوری در سالن کوثر مرکز فرماندهی ستاد ناجا آغاز به کار کرد.

کد خبر 293236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha