شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین موظف شده‌است تا از فعالیت دانشمندانی که برای اولین بار در جهان DNA جنین انسان را ویرایش کرده و تغییر داده‌اند، ممانعت کند.

جنین

براساس گزارش تلگراف، محققان دانشگاه سان يات سن در گوانگجو تاييد كردند براي اولين بار در جهان ساختار ژنتيكي جنين انسان را به گونه‌اي تغيير داده‌اند تا ژن عامل ابتلا به تالاسمي در جنين از بين برود. اين گروه از دانشمندان تلاش كردند با اعلام اينكه جنين مورد مطالعه دوام نمي‌آورد و قابليت متولد شدن را نداشته‌است، از ميزان نگراني‌ها و انتقاداتي كه بر اصلاح نژاد انسان وارد است را بكاهند.

اما منتقدان چين را به غرب وحشي تحقيقات ژنتيكي توصيف كرده‌اند و اين تحقيق را اولين قدم در راستاي آغاز عصر طراحان انسان اعلام كرده و از كشورهاي جهان درخواست كردند نسبت به چنين اقداماتي واكنش نشان داده و از آن جلوگيري كنند.

اين تحقيق پس از آنكه نشريه‌هاي نيچر و ساينس به دلايل اخلاقي از انتشار آن خودداري كردند،‌در نشريه Protein and Cell منتشر شد. به گفته ديويد كينگ مدير موسسه هشدار‌دهنده مطالعات ژنتيكي انساني اين خبر بر نياز به ممانعت فوري و بين‌المللي از ايجاد كودكان طراحي شده ژنتيكي تاكيد دارد. مهم است كه امروز از وقوع آينده‌اي اصلاح نژادي شده كه در آن ثروتمندان مي‌توانند براي خود كودكاني با مزيت‌هاي ژنتيكي خريداري كنند، جلوگيري شود. چنين رويكري كاملا غيرضروري است زيرا درحال حاضر راه‌هاي اخلاقي زيادي براي درمان يا جلوگيري از تالاسمي وجود دارد.

دانشمندان چيني براي اصلاح ژنتيكي اين جنين از تكنيك ويرايش ژنتيكي به نام CRISPR/Cas9 استفاده كردند،‌تكنيكي كه توسط محققان دانشگاه MIT كشف شده‌است. در اين تكنيك از پروتئين‌هايي براي از بين بردن بخش خاصي از ژن‌ها استفاده مي‌شود و در عوض آن بخش توسط مولكول‌هاي جديدي جايگزين شده و ترميم مي‌شود. اين تكنيك برروي سلول‌هاي انساني و حيونات آزمايش شده‌بود، اما تاكنون به صورت مستقيم روي انسان آزموده نشده‌بود.

مشتاقان تكنيك‌هاي اصلاح ژنتيكي معتقدند استفاده از اين تكنيك مي‌تواند بيماري‌هاي وراثتي را ريشه‌كن سازد،‌ اما ديگران از اين نگرانند كه چنين رويكردي عبور از خط قرمز اخلاقيات علمي است و زمينه دست‌ورزي ژنتيكي كودكان را فراهم مي‌آورد و از آنجايي كه اين تغييرات در ساختار ژنتيكي جنين ايجاد مي‌شود، به صورت موروثي به نسل‌هاي آينده نيز انتقال پيدا مي‌كند.

دانشمندان چيني در اين پژوهش تلاش كردند تا دريابند اين تكنيك توانايي جايگزين كردن يك تك ژن را در يك تك سلول جنيني بارور شده انسان خواهد‌داشت يا خير. اين محققان از جنين‌هايي استفاده كردند كه از كلينيك‌هاي باروري و با تكنيك لقاح مصنوعي ايجاد شده‌بودند اما داراي يك كروموزوم اضافي بودند و همين مانع از به ثمر نشستن آنها مي‌شد. دانشمندان به 86 جنين پروتئين Cas9 را تزريق كردند و براي دو روز آنها را به حال خود گذاشتند تا روند ويرايش ژنتيكي انجام گيرد. از 71 جنيني كه از اين روند جان به در بردند، 54 جنين مورد آزمايش ژنتيكي قرار گرفتند و نتايج نشان داد تنها 28 جنين به اين پروتئين واكنش مثبت نشان داده‌اند و تنها تعداد كمي از آنها داراي مواد ژنتيكي جايگزين هستند.  محققان همچنين شاهد جهش‌هاي ژنتيكي غيرمنتظره‌اي بودند كه به گفته آنها تحت تاثير اين تكنيك ايجاد نشده‌است.

با وجود انتقادات شديدي كه به ويژه از سوي دانشمندان بريتانيايي نسبت به اين تكنيك و مطالعه مطرح است، گفته مي‌شود دست‌كم چهار تيم از محققان چيني درحال مطالعه روي بهبود ساختار ژنتيكي در جنين انسان هستند.

کد خبر 293215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha