چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

یک روز بعد از آنکه وزارت دفاع عربستان شبانه و با خواندن بیانیه‌ای در تلویزیون این کشور، عملیات موسوم به طوفان قاطع علیه یمن را پایان یافته اعلام کرد، بمباران خاک یمن توسط هواپیماهای سعودی دیروز بار دیگر از سر گرفته شد.

حملات هوایی  به یمن که  مردم این کشور را به شدت خشمگین کرده حتی باعث تخریب مرکز فرهنگی عربستان در صن

درحالي‌كه نيروهاي انصارالله (حوثي‌هاي يمن) مشغول جنگ زميني در مناطق جنوبي اين كشور بانيروهاي هوادار دولت مستعفي و جدايي‌طلبان جنوبي و القاعده بودند، هواپيماهاي سعودي هم منطقه‌اي را در شهر تعز بمباران كردند. در اين منطقه هم يك پادگان نظامي قرار دارد و هم يك زندان بزرگ. در هفته‌هاي گذشته چندين مورد بمباران برخي زندان‌ها در شهرهاي مختلف يمن باعث فرار اعضاي القاعده زنداني در اين زندان‌ها شده‌است.

سه‌شنبه‌شب تلويزيون عربستان با قرائت بيانيه‌اي از سوي وزارت دفاع اين كشور، پايان عمليات نظامي عليه يمن را اعلام كرد. وزير دفاع عربستان سعودي درباره خاتمه اين عمليات گفت كه نيروهاي ائتلاف موفق شدند موشك‌هايي را كه به‌دست حوثي‌ها افتاده بود و امنيت كشورهاي همسايه يمن را تهديد مي‌كرد، از بين ببرند.

براساس اعلام وزير دفاع عربستان، عمليات تازه‌اي در قبال يمن آغاز مي‌شود كه «احياي اميد» نام دارد و عمدتا بر راه‌حل سياسي براي بحران يمن و كمك رساني به آسيب‌ديدگان متمركز است، اما همچنين شامل تلاش براي جلوگيري از قدرت گرفتن حوثي‌ها خواهد بود. سعودي‌ها در اين بيانيه، عمليات خود عليه يمن را يك پيروزي توصيف كردند و از شروع مرحله‌اي تازه در يمن خبر دادند.

اعلام پيروزي سعودي‌ها در عمليات نظامي 4هفته‌اي خود عليه يمن درحالي صورت مي‌گيرد كه براساس اعلام سازمان ملل، اين عمليات نزديك به 5هزار كشته و مجروح به جا گذاشته‌است. در اين حملات 4هفته‌اي، نه‌تنها زيرساخت‌هاي يمن بلكه خانه‌ها، مراكز درماني و چند كارخانه هم هدف قرار گرفته شده‌است. حتي انبارها و تاسيسات مؤسسات امدادرسان بين‌المللي همچون آكسفام هم از گزند اين حملات در امان نبوده‌است. به همين‌خاطر اين عمليات با واكنش منفي سازمان ملل و نهادهاي بين‌المللي، اتحاديه اروپا و حتي هم‌پيمانان منطقه‌اي و غربي عربستان قرار گرفت و در نهايت عربستان مجبور شد كه به پايان آن در حالي تن دهد كه نتيجه‌ ملموسي به‌دست نياورده‌‌است.

كاخ سفيد ديروز گفت از توقف اين حملات به يمن استقبال و از راه‌حل سياسي براي اين كشور حمايت مي‌كند. عمليات نيروهاي ائتلاف منطقه‌اي به رهبري عربستان سعودي، هفته دوم فروردين شروع شد و براي تقريبا يك‌ماه در جريان بود، اما در جلوگيري از پيشروي نيروهاي حوثي‌ مخالف ناكام ماند.ديروز برخي منابع عربي از مذاكراتي خبر دادند كه از روزهاي گذشته ميان نمايندگان گروه‌هاي يمني و عربستان در عمان در جريان بوده و در روزهاي آينده هم ادامه مي‌يابد. در اين مذاكرات طرحي بررسي شده كه تركيبي از طرح 4ماده‌اي ايران، طرح عمان و قطعنامه شوراي امنيت در مورد يمن است.

آتش بس و تشكيل دولت فراگير با حضور گروه‌هاي يمني بخشي از طرح ايران و عمان و عقب نشيني حوثي‌ها بخشي از قطعنامه شوراي امنيت است. بر اين اساس به‌نظر مي‌رسد حوثي‌ها يكي از شركاي اصلي قدرت در آينده سياسي يمن باشند و از حالا خود را براي حضور در دولت فراگير اين كشور آماده مي‌كنند.

  • واكنش انصارالله

در پي اعلام آتش‌بس در يمن از سوي عربستان، جنبش انصارالله صبح ديروز وزير دفاع و چند تن ديگر از مسئولان نزديك به منصورهادي در دولت مستعفي اين كشور را آزاد كرد. انصارالله يمن ديروز محمود الصبيحي، وزير دفاع دولت مستعفي يمن را آزاد كرد. الصبيحي در درگيري‌هاي مسلحانه در استان لحج در جنوب يمن توسط نيروهاي انصار‌الله دستگير شد. وي فرماندهي نيروهاي وابسته به هادي براي جلوگيري از پيشروي حوثي‌ها در لحج را برعهده داشت.

منابعي در شهر عدن با تأييد خبر آزادي الصبيحي تأكيد كردند كه انصارالله ناصر منصور، مشاور امنيت سياسي در عدن و فيصل الرجب فرمانده نيروهاي ارتش در استان ابين را نيز كه بيش از يك‌ماه است بازداشت شده بودند، آزاد كردند.اين اقدام انصارالله در پي توافق آتش بس اعلام شده از سوي عربستان و براي نشان دادن حسن نيت حوثي‌ها صورت گرفت.

سخنگوي انصارالله يمن ديروز گفت: به‌دنبال اعلام پايان عمليات ائتلاف عربستان عليه يمن، با دقت اوضاع و تحولات سياسي و ميداني را تحت نظر داريم. او گفت: ما هنوز نمي‌دانيم منظور عربستان از آغاز عمليات «احياي اميد» چيست تا در مورد آن موضع‌گيري كنيم اما با دقت اوضاع سياسي و ميداني را تحت نظر داريم.

کد خبر 293033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha