چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پنجاه و چهارمین شماره‌ی داستان همشهری با آثاری از: کامبیز درم‌بخش، احمد اخوت، رضا رضایی، علی جهانشاهی، مجید قیصری،. شهریار توکلی، آتوسا افشین‌نوید، نسیبه فضل‌اللهی، سامان عباسی، آناهیتا قزوینی‌زاده، ولادیمیر نابوکوف، هلن نوریس، جرج کارلین، لیدیا دیویس، مایکل دیردا، سوزان الدرکین و گئورگی گوسپودینوف منتشر شد.

شماره‌ی اردیبهشت داستان همشهری در ۲۶۲ صفحه منتشر

بخش درباره زندگی این شماره پنج روایت دارد که سه روایت آن به مناسبت روز پدر در اردیبهشت‌ماه به این موضوع اختصاص یافته است.

اولین روایت با عنوان آنينه‌گي شهريار توكلي از پرسش‌هاي یک گذار می‌گوید؛ گذار از پسر بودن به پدر بودن. و در روایتی دیگر با عنوان مدرسه روسي من ولاديمير نابوكوف در پي بازيابي پدرِ دوران نوجواني‌اش در گذشته است. در روایت سوم با عنوان «برو يك كار مفيد بكن» مايكل ديردا از تجربه‌ي مواجهه‌ي پدرش با پسر كتاب‌خوانش می‌گوید، از آرزوهايي كه براي او داشته و برآورده شدن‌شان را نديده. در دو روایت دیگر، آناهیتا قزوینی‌زاده در «بچه وقتي كه بچه بود نمي‌دانست كه بچه است» تجربه غريب رسیدن از كودكي به جواني و بزرگسالي را روایت می‌کند و جرج کارلین در «اوه، ماري، مادر عزيزم» از دغدغه‌ي مادرش می‌گوید براي تبدیل کردن او و برادرش به دو آدم با کلاس.

بخش «داستان» اين شماره هفت داستان دارد. داستان‌های ایرانیِ «آب» نوشته‌ی مجيد قيصري، «تهران عاشقت مي‌كند» نوشته‌ی برديا يادگاري، «عروس سنگي» نوشته‌ی آزاده دليلي و«شكاف» نوشته‌ي امين شيرپور و داستان‌های خارجیِ «روز قيامت» نوشته‌ی هلن نوريس (ترجمه‌ی احمد اخوت)، «پروژه‌هاي گاستين» نوشته‌ی گئورگي گوسپودينوف (ترجمه‌ی اميرحسين هاشمي) و «خانه‌هاي عقبي» نوشته‌ي ليديا ديويس (ترجمه‌ي نسيبه فضل‌اللهي).

«روایت‌های داستانی» این شماره به بهانه‌ي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران به تاريخچه‌ي نمايشگاه‌هاي جهاني اختصاص یافته ‌است. روايت اول با عنوان «قدم رنجه كرده به پاريس برويد» (گزارش خبرنگار روزنامه‌ي پرورش از نمايشگاه جهاني پاريس)، روايت دوم با عنوان «افسوس كه اعلي حضرت تشريف نياوردند» (گزارش سفير ايران در پاريس از نمايشگاه جهاني 1867) و روايت سوم با عنوان «اندكي از بسيار او را هرگز نخواهم توانست بنويسم» (گزارش ناصرالدين‌شاه از نمايشگاه جهاني پاريس 1889) هستند.

بخش «روایت‌های مستند» سه روايت دارد. روایت اول ناداستان (نان‌فيكشن) با عنوان «شهر فرنگ» نوشته‌ی نسيم مرعشي است درباره‌ی چند دانشجوی خارجی مقيم تهران. مطلب دوم با عنوان «سايه‌هاي سمج» تصويرهايي از جاي خالي قاب‌هاست كه سامان عباسي با لنز دوربينش ثبت كرده ‌است. روايت سوم خاطرات زهرا رضاقليزاده با عنوان «بعد از لِيبر» از شغل مامايي است.

بخش «درباره‌ داستان» این شماره پرونده‌اي با عنوان ادبيات درماني (خاصيت درماني خواندن و نوشتن) است كه سه مطلب دارد. مطلب اول جستاري با عنوان «بنويس! حالت بهتر مي‌شود» نوشته‌ي آتوسا افشين‌نويد، جنبه‌هاي درمانگر نوشتن را بررسی می‌کند. مطلب دوم جستار ديگري با عنوان «داستان و نظريه ذهن» است كه در آن صبا مولوي شيرازي ارتباط بين خواندن داستان‌هاي ادبي و رشد توانمندي‌هاي شخصيتي را مطرح مي‌كند. مطلب سوم با عنوان «قبل از خواب خوانده شود» نوشته‌ي الا برتود و سوزان الدركين،‌ خواندن چند رمان را پیشنهاد می‌کند که می‌توانند مخاطب را یاری کنند تا بر برخی از اختلالات روحی و روانی غلبه کند.

در بخش پايان خوش اين شماره «داستان‌هاي ديدني» كامبيز درم‌بخش در چهار قاب به همراه پنجاه‌ويكمين مسابقه‌ي داستان يك‌خطي به چشم مي‌خورد.

پنجاه‌وچهارمین شماره ماه‌نامه‌ی داستان همشهری در 262 صفحه با قیمت 7000 تومان از دوم ارديبهشت‌ماه در روزنامه‌فروشی‌ها و کتاب‌فروشی‌های معتبر سراسر کشور توزیع شده است.

کد خبر 293008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha