گروه سیاسی: اعلام خبر تصمیم مقامات آمریکایی برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، که البته تاکنون موضع‌گیری رسمی‌مقامات کاخ سفید را نیز به دنبال نداشته است،

موجب شد تا رسانه‌های غربی و از جمله روزنامه نیویورک تایمز اطلاق واژه‌ تروریسم به سپاه پاسداران ایران را به نفع آمریکا نداند و به جای آن بر مذاکره ایران و آمریکا به عنوان نیاز کنونی جورج بوش تأکید کند.

‌نیویورک تایمز در گزارش خود که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، ضمن طرح این ادعا که واشنگتن باید به دنبال افزایش فشار بین‌المللی بر تهران باشد، نوشت: زدن برچسب سازمان تروریستی به سپاه پاسداران ایران آن طور که وزارت امور خارجه آمریکا پیشنهاد می‌کند، عاملی بازدارنده‌ در زمانی است که دولت بوش باید به دنبال مذاکرات جامع با ایران باشد. 

نیویورک تایمز با اشاره به بی‌اثر بودن این حربه آمریکا افزود: مطمئناً به نفع واشنگتن نیست که اجماع بین‌المللی علیه گروه‌های تروریستی نظیر القاعده را با اطلاق عنوان تروریست به بخشی از نیروهای مسلح رسمی‌تهران تضعیف کند.

جدال درونی

همچنین روزنامه‌ مک کلاچی آمریکا با اشاره به اینکه سخن گفتن از این تصمیم، نشانه‌ تشدید جدال درونی در هیأت حاکمه آمریکا میان حامیان اقدام نظامی‌و مخالفان این اقدام است، نوشت: مقامات وزارت امور خارجه‌ آمریکا و دیپلمات‌های خارجی اعمال فشار رایس برای اطلاق این عنوان به سپاه را تلاشی برای کم اثر کردن مواضع دیک چنی، معاون رئیس جمهور آمریکا و دستیارانش مبنی بر حمله به ایران می‌دانند.

مک‌کلاچی افزود: وزارت امور خارجه آمریکا احساس می‌کند با اعلام این مساله می‌تواند بدون توسل به اقدام نظامی‌و در حالی‌که همچنان برای اعمال تحریم‌ها در شورای امنیت اعمال فشار می‌کند، به یک نهاد مهم ایرانی حمله ‌کند.

تشدید بحران

مجله آلمانی دی سایت نیز تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اضافه کردن سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های تروریستی کاخ سفید را یک تصمیم نادرست با عواقب بین‌المللی منفی ارزیابی کرد.

به گزارش مهر، این مجله در تحلیلی نوشت: جرج بوش می‌خواهد با اعمال تحریم‌هایی علیه سپاه پاسداران از قدرت دفاعی و نفوذ آن تا حد ممکن بکاهد، اما از آنجا که سپاه یک گروهک شبه نظامی یا چیزی مشابه آن نیست و بخش رسمی‌قدرت دفاعی دولت ایران محسوب می‌شود، بنابراین اتخاذ چنین تصمیمی‌از طرف آمریکا سبب تشدید بحران روابط دو کشور خواهد شد که این به نفع آمریکا نخواهد بود.

در همین حال رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد قرار گرفتن نام سپاه در میان سازمان‌های تروریستی را نشانه عجز و شکست آمریکا در عراق دانست و افزود: از این طریق نمی توان به سپاه آسیبی وارد کرد.

فیروزآبادی که در مراسم صبحگاه مشترک ستاد کل نیروهای مسلح و اعطای نشان درجه دو فتح به خانواده شهید حسن پورعبدی سخن می‌گفت و مهر خبر آن را منتشر کرد، این پیشنهاد را ناپخته دانست و با تأکید بر اینکه آمریکا حق ندارد حامیان منافع ملی و نیروهای دفاعی ملت ایران را تروریست بخواند، گفت: اگر آمریکا این طرح بی‌منطق و عجولانه را دنبال کند، همه ملت ایران آرم سپاه را به سینه خواهند زد.

کد خبر 29268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز