همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت سه‌شنبه ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) ۲۰۱۵ در آخرین حمله‌اش بر ضد امتناع از انتشار داده‌های تحقیقاتی، خواستار علنی‌شدن یافته‌های کارآزمایی‌های بالینی برای همه داروها، واکسن‌ها و وسائل پزشکی - بدون توجه به نتیجه مثبت یا منفی آنها- شد.

ماری- پائول کینی، معاون دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت افشای نتایج کارآزمایی‌هایی بالینی به اطلاع‌رسانی نادرست می‌انجامد و ممکن است باعث انحراف در تعیین اولویت‌ها برای پژوهش‌ و مداخلات بهداشت عمومی شود.

او گفت: «این کار هزینه‌های غیرمستقیم برای موجودیت‌های عمومی و خصوصی، از جمله خود بیماران ایجاد می‌کند که برای درمان‌ زیر حد مطلوب یا زیانبار پول می‌پردازند.»

صنعت داروسازی در سال‌های اخیر مسیری دراز برای متعهد شدن به افشای نتایج بررسی‌های بالینی جدید پیموده است، اما منتقدان می‌گویند هنوز اقدامات کافی برای تضمین دسترسی پزشکان به همه داده‌های دارویی انجام نشده است.

سازمان جهانی بهداشت همچنین خواستار علنی‌شدن کارآزمایی‌های بالینی قدیمی‌تر گزارش‌نشده است که نتایج آنها ممکن است تاثیرات مهمی بر کارورزی پزشکی و پژوهش علمی در حال حاضر داشته باشد.

بن گولداکر، پزشک و نویسنده بریتانیایی که کارزاری برای ترغیب شرکت‌ها به افشای کامل داده‌های‌شان را رهبری کرده است، گفت بیانیه سازمان جهانی بهداشت «قوی و مغتنم» است،‌اما نیاز به اقدامات عملی دارد، برای مثال بررسی دقیق به طور روتین برای شناسایی کارآزمایی‌های پایان‌یافته، اما گزارش‌نشده.

کد خبر 292232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha