دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

محمدرضا حیدری: نور کتاب آسمانی در خانه کوچک خردسال‌ترین بانوی حافظ قرآن دل‌های بسیاری را تسخیر کرده است.

حنانه دختری از بهشت

نواي زيباي قرائت قرآن توسط حنانه خلفي در بسياري از محافل قرآني زيباترين آهنگي است كه شنيده مي‌شود. با همان زبان شيرين كودكانه آيه‌هاي قرآن را با صوتي زيبا قرائت مي‌كند و به گفته بسياري از استادان قرآني با وجود داشتن 8سال همانند استادان برجسته، قرآن را با تجويد كامل قرائت مي‌كند. حنانه در سالي كه گذشت به‌عنوان يكي از فعال‌ترين چهر‌ه‌هاي قرآني معرفي شد به‌طوري كه هر روز در 2 يا 3محفل قرآني شركت مي‌كرد و پاسخگوي سؤالات بي‌شمار كساني بود كه او را مورد پرسش قرارمي‌دادند. حافظ كل قرآن كريم در خانواده‌اي قرآني به دنيا آمد و در كنار خواهر و برادراني كه همه آنها نيز حافظ قرآن هستند رشد پيدا كرد. 15سال قبل خانواده خلفي در شهر ازنا زندگي مي‌كردند و وقتي پدر به استعداد پسر و دختر بزرگش در زمينه حفظ قرآن پي‌برد به‌خاطر نبود امكانات براي پرورش اين استعداد راهي تهران شد و به اين ترتيب افق تازه‌اي برابر خانواده گشود.

22آبان 1385حنانه به دنيا آمد. او فرزند آخر اين خانواده است و با وجود آنكه 20سال با برادر و خواهرانش اختلاف سني دارد اما در دامن مادري مهربان و پدري سختكوش و معلم، حفظ قرآن را آغاز و همه قرآن را با شماره صفحه و همچنين شماره آيه‌ها و جزء حفظ كرد. آخرين روزهاي سال 93 او مهمان رئيس‌جمهور بود و پس از آنكه حنانه سوره اسراء را با صوت و تجويد زيبا قرائت كرد دكتر روحاني يك دستگاه خودروي پرايد به او هديه داد. سفر به مكه هم دومين عيدي از طرف معاون اجتماعي شهرداري تهران بود؛ سفري كه بزرگ‌ترين آرزوي حنانه است. چند روز مانده به سال جديد مهمان اين خانواده قرآني شديم؛ جايي كه نواي زيباي قرآن گوش‌ها را نوازش مي‌دهد.

  • كتاب نور و هدايت

شيطنت‌هاي كودكانه در چشمانش موج مي‌زند. وقتي از او درباره سوره يا آيه‌اي از قرآن سؤال مي‌شود با همان زبان شيرين كودكانه آن را تلاوت مي‌كند. مي‌گويد حنانه يعني دختري مهربان و از اينكه پدر و مادر نام قرآني براي او انتخاب كرده‌اند بسيار خوشحال است. قرآن با گوشت و پوست او آميخته شده و در بسياري از محافل قرآني وقتي به سرعت به همه سؤالات استادان پاسخ مي‌دهد صداي تكبير از هر گوشه محفل بلند مي‌شود و همه او را به يك معجزه تشبيه مي‌كنند. او كوچك‌ترين شركت‌كننده در سي‌وهفتمين دوره مسابقات قرآن اوقاف استان تهران در سال گذشته بود و توانست رتبه اول در رشته حفظ كل قرآن را كسب كند.

2خواهر و يك برادر بزرگ‌تر از خود دارد كه هر 3 نيز حافظ قرآن هستند؛ خواهران و برادري كه پس از ازدواج مستقل شده‌اند و حالا حنانه كه حدود ۲۰ سال اختلاف سني با بزرگ‌ترين آنها دارد، تك فرزند خانواده شده است و گاهي اوقات حضوري يا تلفني با خواهران بزرگ‌تر خود تمرين حفظ قرآن مي‌كند.

وقتي 3 ساله بود شب‌ها موقع خواب مادرش بالشتك‌هايي را كه نواي قرآن از آن تلاوت مي‌شد زير سرش مي‌گذاشت و آيه‌هاي قرآن زيباترين نوايي بود كه با آن به خواب مي‌رفت. بعد از يك سال آيه‌هايي كه زمان خواب مي‌شنيد در ذهنش ملكه مي‌شد و آنها را تكرار مي‌كرد. كمتر از 5 سال داشت كه تحت‌تأثير فضاي قرآني ايجاد شده در خانه و ديدن خواهران و برادري كه حافظ كل قرآن بودند تصميم گرفت حفظ قرآن را شروع كند؛ حفظ كلام‌ خدا را از سوره‌هاي كوچك آغاز كرد و بعد از مدتي كه جزء ۳۰ را در خانه حفظ كرد پدرش او را به جامعه‌القرآن برد تا روان‌خواني قرآن را با روش اشاره ياد بگيرد. در يك دوره 2ماهه در جامعه‌القرآن زيرنظر استاد سبزعلي روان‌خواني قرآن را فراگرفت و 2 جزء از قرآن را همان‌جا حفظ كرد. وقتي آيه‌اي را تلاوت مي‌كرد به سرعت آن را به حافظه مي‌سپرد و چند دقيقه بعد آن را از حفظ مي‌خواند. مدير جامعه‌القرآن پس از اينكه از استعداد او در حفظ قرآن باخبر شد از پدر و مادرش خواست تا در خانه به‌صورت ويژه حفظ قرآن را با او كار كنند.

پدر حنانه معلم است و او حفظ قرآن را مديون تلاش‌هاي پدرش است؛ «پدرم حفظ قرآن را به من آموخت و مادرم نيز تثبيت حفظ قرآن را با من كار ‌كرد. هر چند هفته يك‌بار همه سوره‌ها و آياتي را كه حفظ كرده بودم براي استادان قرآني‌ام تلاوت مي‌كردم و آنها نيز سؤالاتي را از من مي‌پرسيدند و من را به ادامه راه تشويق مي‌كردند.

علاوه بر حضور مرتب در جلسات و كلاس‌هاي قرآن استاد سبزعلي، در كلاس‌هاي قرآن استادان ديگري ازجمله سعيد طوسي، محمدرضا پورزرگري، منصور قصري‌زاده، احمد ابوالقاسمي، سيدمحسن خدام‌حسيني، حسين اخوان‌اقدم، محمدمهدي بحرالعلوم و... نيز حضور داشتم.»

حنانه بهمن سال ۹۰ حفظ قرآن را آغاز و ۲۲ بهمن سال ۹۲ نيز به پايان رساند. درباره ساعت‌هاي تمرين حفظ قرآن مي‌گويد: «روزي 6ساعت تمرين حفظ قرآن داشتم و اگر يك روز به‌خاطر بيماري يا مسافرت نمي‌توانستم كار حفظ را انجام بدهم روز بعد 12ساعت تمرين مي‌كردم تا از برنامه زماني عقب نيفتم. بهترين راهنماي من در حفظ قرآن قلم‌هاي قرآني بودند. اين قلم‌ها را روي آيات قرار مي‌دادم و آيه‌ها با صداي استاد منشاوي تلاوت مي‌شد. به خوبي آن را گوش مي‌دادم و سپس تكرار مي‌كردم. اين‌كار را چندبار انجام مي‌دادم تا آن را به‌خاطر بسپارم. بعداز آن پدرم آيه را برايم مي‌خواند و ابتداي آيه و انتهاي آيه و همچنين صفحه، نام سوره و جزء را برايم مي‌گفت و من همه آنها را حفظ مي‌كردم. وقتي حفظ كل قرآن را تمام كردم نزد چند استاد بين‌المللي امتحان دادم و همه آنها با شوق فراوان مرا تشويق كردند. بعد از حفظ قرآن در 7سالگي در مسابقات مختلف و همچنين محافل قرآني شركت كردم».

رتبه اول حفظ ۲۰ جزء مسابقات قرآن بسيج، رتبه سوم حفظ كل مسابقات قرآن بسيج، رتبه اول مسابقات قرآن استان تهران در سال ۹۲ و ۹۳، رتبه دوم سي‌و‌ششمين دوره مسابقات قرآن شكوفه‌ها در سال ۹۳ و نفر نخست مسابقات اوقاف از افتخاراتي است كه حنانه در اين 2سال كسب كرده است.

  • شيرين‌ترين عيدي

حنانه رابطه زيادي با كارتون و فيلم‌هاي تلويزيوني ندارد و شبكه قرآن تنها كانالي است كه او برنامه‌هاي آن را دنبال مي‌كند. مسابقه تلويزيوني «اسرا» را هر روز در شبكه قرآن سيما دنبال مي‌كند و مشتري پروپا قرص برنامه‌هاي اين شبكه تلويزيوني است. بازي گرگم به هوا بازي مورد‌علاقه او است كه در مدرسه با دوستانش انجام مي‌دهد و شنيدن صداي اذان و خواندن نماز اول وقت از برنامه‌هاي منظم او است. سوره «نور» را از بين ديگر سوره‌هاي قرآن بيشتر دوست دارد. هنوز چيز زيادي از معاني قرآن نمي‌داند و مي‌گويد: در اين 2سال تمام وقت خودم را براي حفظ قرآن گذاشته‌ام و هنوز چيزي از معاني قرآن نمي‌دانم و آرزويم اين است كه ترجمه قرآن را نيز حفظ كنم و هر چه زودتر معاني آيات قرآن را بدانم.

«مهديه قرآن» مدرسه‌اي است كه حنانه در كلاس دوم دبستان آن تحصيل مي‌كند. همه تلاش او اين است كه با پايان كلاس ششم در آزمون مدرك رسمي كارشناسي حفظ قرآن كريم شركت كند و پس از قبولي در آن جواز شركت در كنكور كارشناسي ارشد را به‌دست آورد و بتواند در رشته مورد علاقه‌اش يعني علوم قرآن و حديث تحصيل كند. تأثير قرآن برفراگيري درس‌هاي ديگر را به خوبي حس مي‌كند و مي‌گويد: وقتي قرآن مي‌خوانم به خوبي مي‌توانم درس‌هاي ديگر را ياد بگيرم و همه درس‌هاي كلاس اول را با نمرات عالي قبول شدم. درباره بازي و عروسك‌هايش مي‌گويد: بهترين عروسكم خرسي است كه اسم او را «ببو» گذاشته‌ام. وقتي قرآن حفظ مي‌كردم شب‌ها عروسك‌هايم را دور خودم جمع مي‌كردم و براي آنها قرآن مي‌خواندم. عيد هر سال از پدر و مادرم و همچنين خواهرانم و برادرم عيدي مي‌گيرم. پدرم از ميان قرآن به من پول مي‌دهد و مادرم برايم لباس مي‌خرد اما بهترين عيدي را از دستان رئيس‌جمهور گرفتم. چند‌ماه قبل وقتي در محفل قرآني چندآيه از سوره‌هاي مختلف قرآن را از حفظ خواندم حجت‌الاسلام پورمحمدي، وزير دادگستري قول يك هديه ويژه را به من دادند و هفته آخر اسفند‌ماه در پايان جلسه هيأت دولت، پس از آنكه چند آيه از سوره اسراء را تلاوت كردم رئيس‌جمهور يك خودروي پرايد به من هديه داد و من را تشويق كرد. چند وقت قبل نيز معاون اجتماعي شهرداري تهران يك حج عمره به من هديه دادند و آرزويم اين است كه هرچه زودتر به همراه پدر و مادرم به اين سفر بروم. توصيه‌اي كه حنانه هميشه به دوستانش دارد آيه‌اي از قرآن است كه آن را با صوتي زيبا مي‌خواند. مي‌گويد: كسي كه قرآن مي‌خواند در زندگي، انسان موفقي است زيرا قرآن نور، هدايت، شفاعت و رحمت است و دل‌ها با ياد خدا آرام مي‌گيرد. دوست دارم در آينده مانند پدرم معلم شوم زيرا معلمي شغل انبياست.

  • قرآن؛ راهنماي تربيت

مادر 4فرزند حافظ قرآن، نقش مادر را در يك خانواده حياتي مي‌داند
اعظم جديدي، مادر حنانه كه نقش زيادي در قراني شدن دخترش دارد اين روزها در كنار تثبيت آموخته‌هاي قرآني حنانه درس زندگي را نيز به او مي‌آموزد. او كه معتقد است از دوران بارداري بايد نوزاد را با قرآن آشنا كرد، مي‌گويد: وقتي با همسرم ازدواج كردم از ابتداي زندگي تصميم گرفتيم تا فرزندانمان را با قرآن تربيت كنيم. قرآن بهترين راهنماي تربيت انسان‌هاست و من با همه وجود آن را لمس كرده‌ام. پسر و 2 دختر بزرگم خودشان با پشتكاري كه داشتند قرآن را حفظ كردند اما به‌خاطر سن كمي كه حنانه داشت بايد من و همسرم با او كار مي‌كرديم. روزي 6ساعت همسرم با او حفظ قرآن كار مي‌كرد و من هم روز بعدش حفظيات را با او تثبيت مي‌كردم. وقتي حنانه را باردار بودم در خانه مان هميشه نواي قرآن پخش مي‌شد و صداي قرآن آرامش خاصي به من مي‌داد.

او درباره مدرسه رفتن حنانه هم مي‌گويد: اوليا و معلمان مدرسه مهديه قرآن او را افتخاري براي مدرسه‌شان مي‌دانند و هميشه با ما همكاري مي‌كنند. تأثير قرآن را در زندگي‌مان به خوبي لمس كرده‌ام. بركت زندگي‌مان را مديون قرآن هستيم. چند نفر از همكلاسي‌هاي حنانه به‌خاطر چادري بودن او تصميم گرفتند كه با چادر به مدرسه بيايند و از اينكه دخترم الگوي مناسبي براي آنهاست خوشحالم. در اين سال‌ها سختي‌ها هيچ‌گاه مرا دلسرد نكرده است بلكه مصم‌تر از گذشته به راهي كه انتخاب كرده‌ام ادامه مي‌دهم و از اينكه فرزندانم با قرآن هستند احساس مي‌كنم در زندگي به همه‌‌چيز رسيده‌ام.

  • مهاجرت براي تابيدن نور قرآن

يك پدر از زندگي در يك خانواده قرآني مي‌گويد
«مصطفي خلفي پدر 53ساله حنانه، 15سال قبل وقتي پي به استعداد فرزندانش در زمينه حفظ و قرائت قرآن برد براي آنكه بتواند امكانات بهتري را در اين زمينه براي آنها فراهم كند از زادگاهش، ازنا، به تهران مهاجرت كرد و سال‌هاست كه رنج مستأجري را براي پيشرفت فرزندانش تحمل مي‌كند. او سال‌ها در كسوت معلم پرورشي به دانش‌آموزان درس عربي آموخته است و پس از بازنشستگي نيز بازهم در دبيرستان نمونه فرهنگ مشغول تدريس عربي است. اوفراگيري عربي را كليد آموختن قرآن مي‌داند. او نقش زيادي در تربيت قرآني فرزندانش دارد و مي‌گويد:«كودك همانند لوح سفيدي است كه هر چه به او آموخته شود ياد مي‌گيرد و آموختن قرآن ذهن او را آنچنان روشن مي‌سازد كه با همه وجود آيات نوراني را حفظ مي‌كند». او درباره حنانه و ساير فرزندانش مي‌گويد: «عابد فرزند بزرگم است كه 26سال دارد. اول راهنمايي بود كه در شهر ازنا در مسابقات يك جزء قرآن شركت كرد و اول شد. وقتي توانايي حفظ قرآن را در او ديدم كمك كردم تا فرزندانم در اين مسير هدفمند و متعالي هدايت شوند. به‌خاطر نبود امكانات مناسب تصميم گرفتيم به تهران كوچ كنيم و همان سال او را به مؤسسه جامعه‌القرآن كريم بردم. عابد در 7‌ماه كل قرآن را حفظ كرد. كار بزرگ عابد باعث شد تا خواهرش زهرا نيز براي حفظ قرآن اشتياق نشان بدهد و زماني كه اول دبيرستان بود به مؤسسه جامعه‌القرآن كريم رفت و در طرح يكساله شركت كرد و در 9‌ماه توانست همه قرآن را حفظ كند. دختر ديگرم الهام وقتي دانشجو بود حفظ قرآن را شروع كرد و موفق شد 10جزء از قرآن را حفظ كند. از آنجا كه براي حفظ قرآن، فرزندانم بايد نوارهاي استادان قرآن را گوش مي‌دادند هميشه صداي قرآن در خانه ما شنيده مي‌شد. 8سال قبل نيز خدا حنانه را به ما داد و به بركت وجود نور قرآن در خانه ما، او هم حافظ كل قرآ ن شد. 4ساله بود كه حفظ قرآن را آغاز كرد. پس از شركت در كلاس‌ قرآن و شناسايي استعدادش در زمينه حفظ قرآن متوجه شديم استعدادش در شاخه‌هاي روخواني و روان‌خواني مانند حفظ قرآن قوي است و همزمان با روخواني و روان‌خواني، جزء 29 و 30قرآن را نيز حفظ كرد. او رابه مؤسسه جامعه‌القرآن كريم بردم و بعداز مدتي استادان پيشنهاد دادند با توجه به استعداد بالاي حنانه و اينكه در اين مؤسسه هفته‌اي يك صفحه از قرآن حفظ مي‌شود در خانه با او بيشتر كار كنيم و به اين ترتيب 5ساله بود كه در خانه تمرينات جدي‌اش را آغاز كرد و به حفظ كل قرآن پرداخت و در 7سالگي همه قرآن را حفظ كرد. روش كار به اين شكل بود كه تا زماني كه روي آيه‌هاي يك صفحه از قرآن تسلط پيدا نمي‌كرد به صفحه بعد نمي‌رفتيم.

هميشه سخت‌ترين قسمت براي حافظان قرآن در رقابت‌ها و همچنين محافل قرآني فراموش كردن ابتداي آيات است اما حنانه اين مشكل را ندارد. او ابتداي همه آيه‌ها را حفظ كرده است و وقتي از او مي‌خواهيم سوره‌اي را قرائت كند اول ابتداي همه آيه‌هاي آن را مي‌گويد و سپس شروع به قرائت مي‌كند. حنانه همه ابتدا و انتهاي آيه‌ها، ابتداي سوره و انتهاي سوره، ابتداي جزء‌ها و انتهاي جزء را حفظ كرده است و همه اينها چيزي جز اعجاز خداوندي نيست. ويژگي ديگر حنانه اين است كه همه سوره‌هاي قرآن با شماره صفحات آن و همچنين جزء آن را ازحفظ مي‌داند. بارها شده است كه برخي از روحانيون با ما تماس مي‌گيرند و براي پيدا كردن آيه‌اي در قرآن از حنانه درخواست كمك مي‌كنند. هميشه دوست دارد در معرض امتحان قرار بگيرد و گاهي اوقات در يك روز در 2 يا 3 محفل قرآني شركت مي‌كنيم و شركت‌كنندگان در مراسم سؤالات مختلفي از قرآن از او مي‌پرسند و وقتي پاسخ آن را مي‌شنوند با صداي تكبير، حنانه را تشويق مي‌كنند.

پدر و مادر الگوهاي علمي و رفتاري فرزندان به‌شمار مي‌روند. رفتار، كردار و اخلاق والدين الگوي رفتاري فرزندان است و از اين‌رو با همسرم براي داشتن تربيت قرآني فرزندان‌مان تلاش كرديم تا با برنامه‌ريزي دقيق و منظم، آنها به راهي درست هدايت شوند. البته هيچ‌گاه مانع بازي يا شيطنت فرزندانمان و به‌خصوص حنانه نشده‌ايم زيرا بازي كردن اقتضاي سن كودك است و بايد بازي كند. وقتي حنانه كوچك‌تر بود در خانه براي او تاب درست مي‌كردم و او را درون تاب مي‌گذاشتم و حين بازي، قرآن را نيز حفظ مي‌كرد.

من معتقدم آموختن آيات قرآني مايه بركت زندگي‌ آنها مي‌شود. قرآن كتاب زندگي است و مهم‌ترين و بهترين دستورات زندگي در آن نوشته شده است. خوشحالم از اينكه فرزندانم را با آيات الهي كه درس زندگي در آن نهفته است، آشنا ساخته‌ام. همه آيات الهي در خود، درس زندگي دارد و فرزندانم با حفظ قرآن حتي به مسائل سياسي، اقتصادي و اجتماعي واقف مي‌شوند. ما بايد زندگي‌مان براساس قرآن پايه‌ريزي شود؛ زيرا قرآن نور است و اگر وارد قلب شود قلب را نوراني مي‌كند.

با وجود آنكه مستأجر هستيم اما هيچ احساس كمبودي در زندگي نمي‌كنم و احساس مي‌كنم همه‌‌چيز دارم. ما به اين دنيا آمده‌ايم كه زندگي كنيم و درست زندگي كردن مهم است و در زندگي هر گاه به سختي دچار شدم با قرآن آن را بر طرف كردم. حنانه از سوي مراكز قرآني زيادي در سراسر كشور به محافل مختلف دعوت مي‌شود و هر سؤالي كه از او مي‌پرسند پاسخ مي‌دهد. واقعا از اينكه قدم در هر محفلي مي‌گذارد و به تمام سؤالات ذهني افراد پاسخ مي‌دهد، خوشحالم.وقتي رئيس‌جمهور خودروي پرايد را به حنانه هديه داد آن را براي ادامه راهي كه براي حنانه درنظر گرفته‌ايم فروختيم تا پول آن را براي ادامه فعاليت قرآني او هزينه كنيم.»

کد خبر 292050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha