انتشار گزارش قاچاق ۳محموله هخامنشی و ساسانی از کشور در ایام نوروز در روزنامه همشهری مورخ ۲۲فروردین‌ماه، موجب شد تا سازمان میراث فرهنگی جوابیه‌ای از سوی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی به روزنامه همشهری ارسال کند.

قاچاق اشیای تاریخی

سازمان ميراث فرهنگي با ارسال توضيحات يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي همچنين به تكذيب كامل گزارش همشهري در مورد خروج 3محموله اشياي تاريخي از ايران در ايام نوروز پرداخته و اعلام كرده است كه هيچ گزارشي مبني بر خروج اين اشيا از كشور دريافت نكرده است.

متن كامل جوابيه سازمان ميراث فرهنگي به شرح ذيل است:«پيرو انتشار گزارشي با عنوان «قاچاق 3محموله هخامنشي و ساساني از كشور در ايام نوروز» در روزنامه همشهري مورخ 22فروردين، توضيحات يگان حفاظت ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به شرح زير براي انعكاس و تنوير افكار عمومي ارسال مي‌شود.

ميراث فرهنگي گنجينه‌اي فاخر و ارزشمند و سرآمد تاريخ تمدن و هويت اصيل هر ملتي است. سرزمين ايران اسلامي با دارا بودن ده‌ها هزار اثر ثبت ملي (اعم از منقول و غيرمنقول) و آثار ثبت جهاني از كشورهاي داراي غناي تاريخي- فرهنگي دنيا محسوب مي‌شود. كشف، شناسايي و نگاه‌داشت اين آثار فاخر و ارزشمند در گرو عرق ملي، هميت و دلسوزي عموم مردم بوده و از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به‌عنوان نهادي حقوقي با ضابطيت خاص دادگستري به‌عنوان متولي امر حفاظت و صيانت از آثار تاريخي و فرهنگي با بهره‌گيري از پتانسيل‌هاي موجود اعم از حمايت و پشتيباني مستمر نيروي انتظامي، ساير ارگان‌هاي ذيربط، همكاري و تعامل با دوستداران و انجمن‌هاي ميراث فرهنگي، برگزاري جلسات و نشست‌هاي تخصصي، اجراي مفاد آيين‌نامه حفاظت مصوب شوراي امنيت كشور همواره نسبت به اخذ گزارشات مردمي به‌صورت شبانه‌روزي، انجام اقدامات لازم به‌منظور پيشگيري از وقوع جرائم عليه ميراث فرهنگي(داخلي و خارجي)، شركت در معاملات صوري و ساير اقدامات پيشگيرانه جهت جلوگيري از سرقت، حفاري غيرمجاز، قاچاق و خريد و فروش غيرمجاز اشيا و عتيقه‌جات ملي و محموله‌هاي تاريخي درحوزه استحفاظي اقدام و تاكنون نيز به موفقيت‌هاي چشمگيري دست يافته است.

صراحت در درج خبر با عنوان «قاچاق 3 محموله هخامنشي و ساساني از كشور در ايام نوروز» و استناد به گزارش منابع آگاه با در اختيار قرار داشتن تصاوير مربوط به آثار تاريخي خارج شده از ايران در تعطيلات نوروز 94و اينكه گزارش مربوط به يگان حفاظت ميراث فرهنگي اعلام شده ولي اقدامي از آن طريق انجام نشده بسي جاي تأمل است؛ همچنين اعلام شده كه چند‌ماه است به گزارش‌هاي ارسالي به يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي درخصوص معامله يا خروج اشياي تاريخي از كشور رسيدگي نمي‌شود. اين در حالي است كه نه‌تنها گزارشي اعم از نوشتاري، مصور و تلفني با اين مشخصه، به اين يگان مخابره نگرديده است بلكه اطلاع دقيـــق منابع آگاه! از تعداد، نوع، قدمت، قيمت اشيا، مبلغ مورد معامله، محوطه تاريخي كشف اشياء و مقصد احتمالي قاچاق اين اموال جاي تأمل بوده و با توجه به اينكه احتمال تباني متصور است، موضوع درخور پيگيري ويژه از سوي پليس‌هاي تخصصي ناجا و مراجع قضايي است.

آنچه مسلم است اينكه شاخص عملكردي يگان حفاظت از بدو تشكيل تاكنون رو به رشد بوده و نتايج مثبت و در خور توجهي در سال 1393اعم از تشكيل 1319مورد پرونده قضايي، 2100نفر دستگيري متهمين عليه مواريث فرهنگي و بيش از 71000 قلم اشياي تاريخي كشف و به نفع سازمان متبوع ضبط كه مراتب طي نشست‌هاي خبري مشترك در ماه‌هاي اخير سال گذشته رسانه‌اي شده است.

از طرفي كشف اخير يك محموله بزرگ كه اشياء منحصر به‌فرد آن تاج طلاي متعلق به هزاره اول ميلاد بوده كه حين معامله ميلياردي با قاچاقچي بين‌المللي كشف و متهمان آن دستگير و براي تحقيقات فني به پليس آگاهي تهران بزرگ تحويل شدند. از اين‌رو موضوع طي كمتر از يك‌ماه گذشته در رسانه جمعي نيز به سمع و نظر عموم مردم رسيد كه خود مصداقي از كارنامه درخشان و در نتيجه پيگيري‌هاي مجدانه و تلاش‌هاي شبانه‌روزي كاركنان خدوم يگان حفاظت در مقوله مبارزه با سوداگران ميراث فرهنگي اين مرزو بوم است.

روشن و مبرهن است ارتكاب جرم در عرصه‌هاي مختلف و اشاره به خريد و فروش غيرقانوني اموال تاريخي و فرهنگي به شكل زيرزميني به هيچ عنوان نافي اقدامات و دستاوردهاي يگان حفاظت در عرصه مقابله با سوداگران و متجاوزين ميراث فرهنگي نبوده و يگان حفاظت ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي وگردشگري با بهره‌گيري از استعدادها و ظرفيت‌هاي موجود، دوستداران ميراث فرهنگي و ساير منابع خبري همواره عرصه را بر متجاوزين عليه مواريث فرهنگي تنگ كرده و با همت و تلاش مضاعف نسبت به مسدود نمودن بسترهاي جرم اقدام مي‌كند.»

کد خبر 292017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha