یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

مهدی سقطچی: توماس ال‌جنینگ، نخستین کسی بود که در ایالات متحده، با استفاده از حلال‌های غیرآبی، پارچه و لباس را شست و روش خود را تمیزکاری خشک نام گذاشت.

خشکشویی

 32سال بعد، ژان باپتيست كه يك شاگرد رنگرز بود، فهميد كه مي‌توان با استفاده از حلال‌هاي نفتي، مانند نفت سفيد و بنزين لباس‌ها را تميز كرد و شست. بعد از اين، صنعت خشكشويي، تا سال‌ها رشد زيادي نكرد؛ چرا كه استفاده از حلال‌هاي نفتي، به‌دليل آتش‌زا بودن و البته بويي كه داشتند، چندان با اقبال مواجه نشد اما در اواسط دهه 30ميلادي بود كه استفاده از حلال‌هاي پتروشيمي اين صنعت را متحول كرد. از آن روز، مردان و زنان زيادي براي فرار از كابوس چروك لباس‌هاي رسمي‌شان و البته سختي شست‌وشو، به اين مغازه‌هاي گرم و مرطوب‌ پناه مي‌برند تا هم خيالشان از سالم ماندن لباس‌ها راحت شود و هم اينكه لباس‌هايشان مانند روز اول بماند. اما مراجعه به اين مراكز، آداب خودش را دارد؛ آدابي كه با رعايت آنها و البته توجه به آنها، هم لباس‌ها تميز مي‌شوند، هم بافت و الياف آنها آسيب نمي‌بيند و هم هر دو طرف از اين كار راضي خواهند بود.

  • همه خشك نمي‌شويند

اول از همه بايد بدانيد كه خيلي از خشكشويي‌ها ديگر خشكشويي نيستند؛ يعني لباس‌هاي شما را مي‌شويند، اما نه با حلال‌هاي شيميايي بلكه با آب. دليل آن هم ساده است. بعد از بالا رفتن قيمت نفت، قيمت مواد شيميايي هم بالا رفت. تا جايي كه يك گالن 220ليتري پركلر اتيلن كه اين‌روزها كاربرد زيادي در خشكشويي‌هاي داخلي دارد، نزديك به 2ميليون و 100هزار تومان قيمت دارد. به همين دليل بسياري از خشكشويي‌ها در بيشتر موارد براي شست‌وشو از آب استفاده مي‌كنند. يعني به جاي آنكه از ماده‌اي گران مانند پركلر اتيلن بهره ببرند، لباس‌ها، ملحفه‌ها و پتوهاي تحويل داده شما را درون يك ماشين لباسشويي خيلي بزرگ‌تر مي‌ريزند و بعد، اتو مي‌كنند. استدلال خشكشويي‌داران هم ساده است و منطقي به‌نظر مي‌آيد. آنها مي‌گويند اگر بخواهيم براي مثال هر كت و شلواري كه به ما تحويل داده مي‌شود را با پركلر‌اتيلن بشوييم و آن حلال را دوباره مورد استفاده قرار ندهيم، هزينه خشكشويي هر كت و شلوار بيش از 30هزار تومان خواهد بود. اين رقم با قيمت خشكشويي مصوب، قابل مقايسه نيست. آنها اگر در مواردي نگراني‌اي بابت به هم خوردن آهار لباس‌ها داشته باشند، مانند آنچه در مورد كت‌هاي رسمي وجود دارد، براي جبران آن از اتوي بخار استفاده مي‌كنند. يعني كت‌هاي رسمي و لباس‌هايي كه آنها هم آهار دارند، در بيشتر مواقع با آب شسته مي‌شوند و براي از بين بردن چين و چروك‌هاي به‌وجود آمده، آنقدر از اتوي بخار پرس استفاده مي‌كنند تا لباس به حالت اولش برگردد. اگر برايتان خشك شسته شدن لباس‌ها بسيار مهم است و لباس گران‌قيمتي داريد كه به هيچ وجه نمي‌خواهيد آب به آن بخورد، از خشك شسته شدن آن مطمئن شويد؛ هر گردي گردو نيست.

  • دنبال معجزه نباشيد

خوب است بدانيد كه خشكشويي‌ها با وجود داشتن تجربه زياد در شستن لباس‌ها، انسان‌هايي هستند مانند ما؛ يعني با ابزار محدود و البته دانش محدود. يعني به‌طور قطع، آنها نمي‌توانند هر لكه‌اي را در هر شرايطي به‌طور كامل پاك كنند. به‌طوري كه لباس شما به وضعيت اول خود برگردد. درست است كه در اكثر مواقع آنها مي‌توانند بيشتر لكه‌ها را پاك كنند اما هنوز هستند لكه‌هايي كه حلال‌هاي موجود، قادر به پاك كردن آنها بدون تغيير بافت پارچه نيستند. پس حواس خود را جمع كنيد تا لكه‌هاي عجيب و غريب روي لباس‌هايتان ننشيند. اگر هم نشست، به‌دنبال معجزه نباشيد و انتظار نداشته باشيد كه خشكشويي محله‌تان، با يك فوت بتواند لباس شما را بدون تغيير تميز كند و شما همان لباس روز اولتان را داشته باشيد. هر شست‌وشويي، تغييراتي را هم در پي دارد، به‌ويژه اگر با آب باشد. پس اگر لباستان لكه‌هاي سخت پيدا كرده و به‌دنبال آن هستيد كه آن را به يك مركز خشكشويي ببريد، قبلا اين انتظار را داشته باشيد كه ممكن است لكه‌ها آنگونه كه شما انتظار آن را داريد از بين نرود البته بهترين كار در اين مواقع، توافق قبل از ارائه لباس با خشكشويي است.

  • راستگو باشيد!

خشكشويي‌ها لباس‌هاي افراد مختلف را با هم درون ماشين لباسشويي‌شان مي‌ريزند. اين اتفاق در مورد موارد ديگر مانند پتو هم مي‌افتد. با اين حساب، آبي كه از لباس‌ها خارج مي‌شود با هم برخورد خواهند داشت. حالا تصور كنيد پيراهن يكي از مشتريان آلوده به نوع خاصي از ذرات ريز ميكروسكوپي باشد كه فقط با استفاده از مواد پزشكي از بين برود و در برخورد با آب، منتشر شود. در اين صورت، يك پيراهن آلوده، تمام لباس‌هاي ديگر را نيز آلوده خواهد كرد. اين قضيه در مورد نجاست لباس‌ها نيز ممكن است صادق باشد. يعني لباسي كه از نظر شرعي احتياط دارد، ممكن است باعث آلوده شدن ديگر لباس‌ها هم شود. شايد به هر دليلي، اين مسئله براي شما مهم نباشد. اما به‌طور قطع براي بسياري از افراد جامعه اهميت بالايي دارد و اين تجاوز به حقوق شهروندي ديگران است كه آزادي عمل ما، موجب رنجش ديگران شود. پس، بياييد راستگو باشيم و اگر لباسي كه براي خشكشويي مي‌بريم، آلودگي خاصي دارد، آن مورد را به صاحب آن خشكشويي اعلام كنيم تا او هم ملاحظات لازم را اعمال كند.

  • وقتي از خشكشويي حرف مي‌زنيم، از چه چيز حرف مي‌زنيم؟

كلمه «خشكشويي» در زبان روزمره اغلب مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما هر شست‌وشوي صنعتي يا تجاري‌اي را نمي‌توان خشكشويي نام گذاشت. خشكشويي، روشي است كه در آن، پارچه بدون استفاده از آب شست‌وشو مي‌شود و با توجه به قدمت چنين هزارساله پارچه؛ روشي نوظهور به‌حساب مي‌آيد. آب براي شست‌وشوي پارچه خيلي هم ماده ايده‌آلي نيست. هنگام شست‌وشو با آب، بسياري از تارهاي پارچه تغيير شكل داده و ظاهر اوليه خود را از دست مي‌دهند؛ يعني هماني كه به آن آب رفتن لباس مي‌گويند. براي بررسي دليل اين اتفاق، بايد به سراغ علم شيمي رفت. برخي مولكول‌ها شامل يك قسمت باردار الكتريكي هستند؛ يعني يك سر مثبت دارند و يك سر منفي. اين مولكول‌ها مي‌توانند به مولكول‌هاي ديگر بچسبند؛ مانند آب. مولكول‌هاي آب به‌شدت قطبي هستند. به‌دليل اين قطبي بودن، به مولكول‌هاي پارچه مي‌چسبند و جاي آنها را تغيير مي‌دهند. به همين دليل بود كه حلال‌هاي غيرقطبي، كم‌كم به‌عنوان جايگزين آب معرفي شدند. نخستين حلالي كه مورد استفاده قرارگرفت، هيدروكربن‌هاي مايع بود؛ يعني موادي مانند بنزين و نفت سفيد.

کد خبر 291930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha