یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

حامد فوقانی: امروز نتایج قطعی انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌های محلات تهران اعلام می‌شود و شورایاران جدید رسما فعالیت خود را شهروندان هم امید زیادی به فعالیت این نهاد اجتماعی در دوره چهارم برای بهبود و آبادانی محله خود دارند.

به همين‌خاطر تا 9 ارديبهشت برنامه‌هاي ويژه‌اي براي آگاه‌سازي 2478شورايار منتخب برگزار مي‌شود تا آنها نسبت به‌ ماموريت‌ و وظايف خود آگاه شوند. اينطور كه اعلام شده در اين برنامه‌ها آموزش‌هاي لازم به شوراياران داده مي‌شود تا مشكلات دوره پيش مانند آگاهي نداشتن برخي شوراياران از جزئيات قانوني و حقوقي مديريت شهري و ورود به مسائلي كه خارج از اختيارات قانوني بوده، در اين دوره وجود نداشته باشد.

مرتضي طلايي نيز اظهار اميدواري مي‌كند كه در دروه چهارم موانع تكامل شوراياري‌ها برداشته شود. وي كه رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌هاست، مي‌گويد مسائل سياسي، حقوقي و اجتماعي در دوره‌هاي گذشته مانع رسيدن شوراياري‌ها به جايگاه واقعي آنها شده بود. وي مي‌افزايد: بخش عمده‌اي از فعاليت‌هاي فرهنگي، اجتماعي، ورزشي و خدماتي به اين نيروهاي مردمي واگذار شده و اين رشد و پيشرفت مديون رويكرد مديريت شهري و سعي و تلاش خود شوراياران در سطح محلات پايتخت است.

  • دوره آموزشي الزامي براي شوراياران

آنطور كه طلايي گفت، موانع سياسي، حقوقي و اجتماعي مانع رشد شوراياري‌ها در نظارت بر محله‌ها و مشاركت در تصميم‌هاي محلي در دوره‌هاي قبل شده است. بنابراين اكنون نه‌تنها بايد نگاه قدرت متمركز كه رشد نهادهاي محلي را با چالش مواجه مي‌كند برداشته شود بلكه مردم نيز بايد با ارتباط مستمر، ديگر مانند گذشته نسبت به شوراياران بي‌تفاوت نباشند. از سوي ديگر نيز آيين‌نامه شوراياري‌ها براي دادن شخصيت حقوقي به اعضاي آنها نياز به بازنگري دارد. طلايي در همين رابطه به همشهري مي‌گويد: «به‌دنبال تدوين و اصلاح آيين‌نامه دوره چهارم شوراياري‌ها هستيم، ضمن آنكه اساسنامه مديريت محله هم از نظر انضباطي، آموزشي و... در حال تدوين است.»

نايب‌رئيس شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سؤال كه چه برنامه‌هايي براي آگاه‌سازي شوراياران انجام مي‌شود نيز مي‌گويد: «نظام جامع آموزش را درنظر گرفته‌ايم كه شركت منتخبين شوراياري‌ها در دوره‌هاي آموزشي آنها الزامي است چراكه بايد به‌طور كامل نسبت به وظايف و ماموريت‌هايشان در راستاي برنامه 5ساله توسعه شهرداري تهران و مصوبه‌هاي شوراي شهر آگاه شوند. البته هم‌اكنون در حال رايزني با مديريت مركز آموزش علمي - كاربردي، مركز مطالعات شهرداري تهران و مركز آموزش شهرداري تهران و چند نهاد و سازمان ديگر هستيم تا در پايان دوره آموزشي، مدرك معتبري به شوراياران داده شود.» طلايي همچنين عنوان مي‌كند كه تا روز آغاز به‌كار رسمي شوراياران محلات، پيگير تكميل امناي محلات به روش انتخابات غيرمستقيم هستند. گفتني است كه امناي محله را 7عضو شوراياران منتخب و 6عضو ديگر از سطح محله تشكيل مي‌دهند. اين 6عضو نيز عبارتند از: نماينده ائمه جماعت مساجد محله، نماينده فرماندهان پايگاه بسيج محله، نماينده مديران هيئت‌هاي مذهبي محله، نماينده مدارس آموزش و پرورش محله، نماينده سازمان‌هاي مردم‌نهاد فعال در زمينه فرهنگي - اجتماعي محله و نماينده شهرداري در محله. بدين‌ترتيب 13نفر امنا در محله‌هاي مختلف تهران تكميل شده و از 9 ارديبهشت‌ماه كار خود را آغاز مي‌كنند.

  • اولويت‌هاي كاري مشخص شده است

مرتضي طلايي به خبرنگار همشهري خبرهاي ديگر مي‌دهد و اينكه اساسنامه ستاد هماهنگي شوراياري‌ها نيز با انجام يكسري كارهاي كارشناسي اصلاح مي‌شود. وي همچنين اعلام مي‌كند كه اولويت‌ها و سياست‌هاي كاري شوراياري‌ها براساس برنامه 5ساله توسعه شهرداري تهران و مصوبه‌هاي شوراي شهر مشخص شده است. وي تأكيد مي‌كند كه در مذاكره با دستگاه‌هاي مختلف ازجمله مجمع نمايندگان استان تهران به‌دنبال اين هستند تا دوره جديد شوراياري‌ها با يك‌تحول جديد براي خدمات‌رساني به شهروندان فعال شوند.

  • نهادي براي افزايش خلاقيت و كاهش آسيب‌ها

‌ بررسي شكايات انتخابات شوراياري‌هاي تهران امروز به پايان مي‌رسد و هيأت اجرايي و نظارت بر آن، نتايج قطعي را اعلام مي‌كنند؛ اگرچه طلايي مي‌گويد كه رسيدگي به شكايات تغيير محسوسي در نتايجي كه پيش از اين اعلام شده نخواهد داشت. البته اينطور كه وي اعلام مي‌كند، ممكن است بازشماري جايگاه فردي را در يك‌محله از رتبه هشتم به هفتم ارتقا دهد كه اين در محل براي افراد حائز اهميت است. بنابراين تا چند روز ديگر اين نهاد محلي - اجتماعي فعاليت خود را آغاز كرده و عملا شهروندان در اداره محله خود سهيم مي‌شوند. در همين رابطه آناهيتا شريفي ميلاني، كارشناس ستاد هماهنگي شوراياري‌ها مي‌گويد: «شوراياران مي‌توانند رويكردهاي نوين را در ابعاد كوچك محلي مورد آزمون قرار داده و به بسط و توسعه رويكردها در ابعاد منطقه‌اي و شهري و دريافت بازخوردهاي اجتماعي به دولت‌ها، كمك كنند. هرچند كه شوراياران در توسعه صنعتي و اقتصادي نقش كمتري دارند اما حتي در اين زمينه‌ها نيز مي‌توانند در سياستگذاري و جهت‌دهي برنامه‌ها، در جهت حفظ منافع مردم و افزايش خلاقيت و نوآوري و ترويج فعاليت‌هاي مثبت زيست‌محيطي و رفع مشكلات اقشار آسيب‌پذير تأثيرگذار باشند.» به گفته وي، نتيجه‌ چنين كاركردي سهيم‌‌شدن در قدرت دولت بدون درنظر گرفتن منافع شخصي است. وي تأكيد مي‌كند كه در ماده2 اساسنامه شوراياري‌ها اينگونه آمده است كه «انجمن شوراياري، انجمني غيردولتي، غيرمتمركز، غيرسياسي، داوطلبانه و مشاركتي و از جهت اقتصادي خودگردان هستند.»

کد خبر 291923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha