شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کریستین لاگارد، مدیرکل صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد به رغم کاهش خطرات مربوط به اقتصاد کلان از پاییز، اقتصاد جهان همچنان با برخی چالش‌های مهم رو به رو است

به گزارش خبرگزاری شین هوا از واشنگتن، او گفت جهان باید تدابیری اتخاذ کند تا رشد اقتصادی ضعیف به یک واقعیت جدید تبدیل نشود.

کریستین لاگارد در سخنرانی در اندیشکده موسوم به شورای آتلانتیک در آستانه نشستهای بهار صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که هفته آینده برگزار می‌شود، گفت هر چند که رشد اقتصادی جهان تقریبا در سطح متوسط سه دهه اخیر قرار دارد، اما برای جبران تاثیر ادامه رکود بزرگ، یعنی رشد اقتصادی ضعیف، تورم پایین، نرخ بالای بیکاری و بدهی بالا، آنقدر قوی نیست.

چند هفته پیش از انتشار گزارش صندوق بین المللی پول در مورد «چشم اندازهای اقتصادی جهان»، مدیرکل این نهاد بین المللی انتظار داشت که رشد اقتصادی جهان در سال 2015 تقریبا در همان سطح سال 2014 بماند. رشد اقتصادی جهان در سال گذشته با آهنگی ملایم، سه و چهار دهم درصد افزایش داشت. انتظار می رفت در اقتصادهای پیشرفته، رشد اقتصادی اندکی بالاتر از رشد اقتصادی سال 2014 باشد، اما رشد اقتصادی در اکثر اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، اندکی پایین تر از سطح سال گذشته شود.

اکتبر گذشته، مدیرکل صندوق بین المللی پول در مورد خطر «ضعف جدید اقتصاد جهانی»، یعنی رشد اقتصادی ضعیف و پایدار، هشدار داده بود.

لاگارد روز پنجشنبه گفت: ما باید مانع از آن شویم که رشد اقتصادی ضعیف به یک واقعیت جدید تبدیل شود. همه اهرم‌های سیاسی باید به کار گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد منطقه یورو و ژاپن به در پیش گرفتن سیاست پولی تطبیقی و هدفمند کردن سیاست بودجه ای خود به منظور حمایت از احیای اقتصادی بدون نادیده گرفتن بدهی های میان مدت نیاز دارند.

لاگارد از کشورهای نوظهور و در حال توسعه واردکننده نفت خواست از فرصت پایین بودن بهای نفت خام برای کاهش یارانه های انرژی و صرفه جویی در منابع به منظور تشویق سرمایه گذاری های مولد رشد اقتصادی همچون زیرساخت ها، آموزش یا بهداشت استفاده کنند.

وی همچنین در مورد سطح فزاینده خطرات مالی مربوط به نرخ سود پایین یا حتی منفی ناشی از سیاست های پولی تطبیقی هشدار داد.

رئیس صندوق بین‌المللی پول همچنین گفت تاثیر منفی افزایش ارزش دلار خطر دیگری است که اقتصاد جهانی امروز با آن رو به رو است.

وی افزود: شرکت‌های اقتصادهای نوظهور (با مبالغ هنگفت بدهی ها به دلار) بین یک دلار قوی، قیمت های پایین کالاهای اساسی و نرخ استقراض بسیار بالا گیر افتاده‌اند.

کد خبر 291744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha