پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج تحقیقات جدید موسسه مطالعاتی Pew نشان می‌دهد دین اسلام تا سال ۲۰۵۰ به رشدی قابل توجه دست خواهد یافت و برای اولین‌بار در تاریخ، جمعیت مسلمانان و مسیحیان جهان تقریبا برابر خواهد‌شد.

world

براساس گزارش لايو‌ساينس، نتايج مطالعه جديد موسسه Pew مي‌گويد تا سال 2050 تنها 13 درصد از انسان‌ها به مذهب پايبند نخواهند‌بود، درحالي كه اين آمار در سال 2010 درحدود 16 درصد بوده‌است.

با افزايش جمعيت جهان انتظار مي‌رود جمعيت تمامي مذاهب جهان، به جز بودايي‌ها ‌افزايش پيدا كنند. اسلام سريع تر از ديگر اديان رشد خواهد‌كرد و شدت رشد آن از رشد جمعيت جهان نيز بيشتر خواهد‌بود. در حقيقت پيش‌بيني شده كه در فاصله زماني سال‌هاي 2010 تا 2050 تعداد مسلمانان جهان 73 درصد افزايش پيدا كند.

  • پيشگام‌ها

درصورتي كه روند كنوني حفظ شود،‌ مسيحيت نيز با سرعتي كمتر رشد خواهد داشت و تعداد مسيحيان جهان تا سال 2050 درحدود 35 درصد افزايش پيدا مي‌كند. اين ميزان برابر با ميزاني است كه انتظار مي‌رود جمعيت جهان تا سال 2050 افزايش پيدا كند.

درصورتي كه اين آمار و ارقام به همين‌ شكل محقق شوند، تعداد جمعيت مسلمانان و مسيحيان جهان تا سال 2050 تقريبا برابر خواهد‌شد، و براي اولين‌بار در تاريخ بشر جمعيت مسلمانان به 2.8 ميليارد نفر و جمعيت مسيحيان جهان به 2.9 ميليارد نفر خواهد‌ رسيد.

ميزان افزايش جمعيت مذاهب ديگر نيز در اين مطالعه پيش‌بيني شده‌است: جمعيت هندوها 34 درصد افزايش يافته و از يك ميليارد نفر در سال 2010 به 1.4 ميليارد نفر در سال 2050 خواهد‌رسيد، يهود‌ها نيز از 14 ميليون نفر در سال 2010 به 16.1 ميليون نفر در سال 2050 افزايش خواهند‌يافت.

همچنين تا سال 2050 درحدود 450 ميليون نفر در جهان به مذاهب بومي از قبيل مذاهب بومي آفريقايي، چيني، آمريكايي و بوميان استراليايي رو خواهند آورد، به اين شكل آمار اين افراد تا سال 2050 درحدود 11 درصد افزايش خواهد‌يافت.

  • ناباوران و رويگردان‌ها

از سويي ديگر جمعيت افرادي كه به خدا اعتقاد ندارند،‌ افرادي كه درباره مذهب به قطعيت نرسيده‌اند و افرادي كه هيچ مذهب خاصي  ندارند، تا سال 2050 نسبت به جمعيت جهان به ابعادي بسيار كوچكتر خواهند‌ يافت؛ اگرچه در قالب ارقام، جمعيت آنها از 1.1 ميليارد نفر به 1.2 ميليارد نفر خواهد‌رسيد، اما نسبت آنها در برابر درصد افزايش جمعيت جهان ناچيز خواهد‌بود و از 16 درصد به 13 درصد خواهد‌ رسيد.

با اين‌همه اين آمار در موردآمريكا صدق نمي‌كند، زيرا در اين كشور بي‌دين‌ها، ناباوران و ديگر افرادي كه به مذاهب پايبندي ندارند از 16 درصد به 26 درصد افزايش خواهند‌ يافت. همچنين ميزان گرايش به دين مسيحيت در اين كشور از 78 درصد در سال 2010 به 66 درصد در سال 2050 كاهش خواهد‌داشت و تعداد مسلمانان در اين كشور كه درحال حاضر 2.1 درصد از جمعيت را تشكيل داده‌اند، از تعداد يهودي‌ها بيشتر خواهد‌شد.

به گفته Pew، اين تغيير در مدل جمعيتي مذاهب جهان تحت تاثير عواملي از قبيل تفاوت در آمار باروري، بزرگي جمعيت جوانان و تغيير مذهب در ميان افراد است. براي مثال انتظار مي‌رود بيشترين ميزان افزايش جمعيت مسلمانان و مسيحيان در كشورهاي جنوب صحراي آفريقا رخ دهد، زيرا در اين كشورها سرعت زاد و ولد بالاست. Pew همچنين دريافته‌است سرعت افزايش جمعيت در ميان مسلمانان بيشتر از ديگر مذاهب است، به طوري كه نسبت فرزند به هر زن در جمعيت مسلمانان 3.1، در ميان مسيحيان 2.7، در ميان هندوها 2.4، در ميان يهودي‌ها 2.3 و در ميان بودايي‌ها 1.6 است.

همچنين تمركز اصلي افرادي كه پايبندي مذهبي ندارند در مناطقي از قبيل اروپا،‌ آمريكاي شمالي، چين و ژاپن است كه از باروري پايين و جمعيت سالخورده بالايي برخوردارند.

براساس گزارش جديد Pew مسيحيان بيشترين آمار تغيير مذهب را خواهند‌ داشت و تا سال 2050 درحدود 106 ميليون نفر از مسيحيان از اين مذهب رويگردان خواهند‌ شد درحالي كه تنها 40 ميليون نفر به جمعيت آنها افزوده خواهد‌شد. براساس پيش‌بيني Pew بيشتر اين مسيحيان، به مذهب ديگري رو نخواهند آورد و 3 ميليون نفر از آنها مسلمان خواهند شد. همچنين انتظار مي‌رود سه ميليون بودايي و 300 هزار يهودي از مذاهب خود رويگردان شوند.

نتايج تحقيق جديد موسسه Pew براساس آمار و نظر‌سنجي‌ها از 175 كشور جهان به دست آمده‌است و اين موسسه آمار مورد نياز از 59 كشور ديگر جهان را از پايگاه داده‌هاي مذهب جهان و ديگر منابع به‌دست آورده‌است.

کد خبر 291616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha