مرد آمریکایی که به اتهام قتل ۲ نفر از مدیران یک فروشگاه فست‌فود در آلاباما به اعدام محکوم شده بود پس از گذراندن ۳۰سال حبس از اتهام قتل تبرئه و آزاد شد.

آنتونی سال‌های زیادی را بی‌گناه در سلول انفرادی گذرانده بود

اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه حدود 10روز پيش نيز يك زن آمريكايي كه بيش از 20سال، به اتهام قتل پسرش در حبس بود، از سوي دادگاه بي‌گناه تشخيص داده شد تا انتقادها از سيستم قضايي اين كشور بيش از پيش آشكار شود.

روز گذشته خبرگزاري رويترز خبر از آزادي مردي داد كه 30سال پيش به اتهام قتل 2نفر دستگير و به اعدام محكوم شده بود. آنچه باعث شد كه آنتوني ري هينتون به جرم قتل دستگير شود در سال 1985 رخ داد. در آن سال يك فروشگاه فست‌فوت در ايالت آلاباماي آمريكا 3بار مورد حمله فردي مسلح قرار گرفت كه در جريان سومين تيراندازي به اين فروشگاه، 2نفر از مديران آنجا هدف گلوله قرار گرفتند و به قتل رسيدند.

به‌دنبال اين حادثه، تحقيقات پليس براي كشف راز اين جنايت شروع شد و مأموران در جريان بررسي‌هاي خود به آنتوني هينتون كه در آن زمان 28ساله بود مشكوك شدند. مرد جوان كه در همان حوالي زندگي مي‌كرد دستگير شد و مأموران در بازرسي خانه‌اش سلاحي پيدا كردند كه بعدها اعلام شد گلوله‌هاي مرگبار از اين سلاح شليك شده است.

به اين ترتيب آنتوني به جرم قتل 2نفر دستگير شد و به زندان افتاد. حتي اظهارات همكارانش مبني بر اينكه آنتوني نمي‌توانسته عامل اين جنايت باشد و در زمان شليك مرگبار او در يك انبار در 24كيلومتري محل جنايت سرگرم كار بوده است هم نتوانست به اين مرد كمك كند و در نهايت دادگاه مرد سياهپوست را به اعدام محكوم كرد. به اين ترتيب آنتوني به زندان منتقل شد و اين در حالي بود كه طبق نظر قاضي مي‌بايست مدت زيادي را در سلول انفرادي و در انتظار مرگ بماند.

سال‌ها از اين ماجرا گذشت و انكارهاي مرد سياهپوست و تلاش او براي اثبات بي‌گناهي‌اش نتيجه‌اي نداد و نام او همچنان در فهرست اعداميان بود تا اينكه چندسال پيش يك وكيل تصميم گرفت درباره پرونده او يك‌بار ديگر تحقيق كند. به اين ترتيب پرونده، بازنگري و مشخص شد تنها عاملي كه باعث شده بود آنتوني به اعدام محكوم شود، گزارش اسلحه‌شناسي درباره تطبيق گلوله‌هاي شليك شده به قربانيان با سلاح كشف شده در خانه اين مرد بوده است. بنابراين وكيل آنتوني درخواست آزمايش دوباره گلوله‌ها با تجهيزات پيشرفته و جديد داد و درنهايت آزمايش‌هاي دقيق نشان داد كه گلوله‌هاي مرگبار از سلاح كشف شده در خانه آنتوني شليك نشده است.

به اين ترتيب، دادگاه يك‌بار ديگر رسيدگي به اين پرونده را از سر گرفت و در نهايت رأي به بي‌گناهي مرد سياهپوست داد و او از زندان آزاد شد.به گفته وكيل او: آنتوني به اعدام محكوم شده بود؛ چرا كه او فقير بود. برايان استيونسون در جمع خبرنگاران گفت: سوء‌رفتار دادستاني و بي‌تفاوتي قضات درباره مرگ آنتوني باعث صدور حكم اعدام براي او شد و در زماني كه اين مرد در زندان بود، مادرش فوت كرد و او حالا كسي را ندارد و به همين دليل مي‌خواهد بقيه عمرش را در كنار دوستان قديمي‌اش زندگي كند.

  • اعدام براي زني كه قاتل نبود

آنتوني تنها كسي نيست كه قرباني ضعف سيستم قضايي در آمريكا شده است. حدود 10روز پيش بود كه خبرگزاري رويترز خبر از تبرئه زني در ايالت آريزوناي آمريكا داد كه بيش از 20سال به اتهام قتل فرزندش در انتظار اعدام بود. دبرا ميلكه در سال 1989ميلادي به جرم قتل پسر 4ساله‌اش به نام كريستور دستگير و يك سال بعد به اعدام محكوم شد. به گفته مقامات دادستاني، ميلكه در دسامبر سال 1989ميلادي، لباس تن فرزندش كرده و گفته است كه او را براي ديدن بابانوئل به فروشگاه مي‌برد. بعدا 2مرد كه يكي از آنها همسايه دبرا ميلكه بوده است، اين كودك را به بياباني در حوالي «فينيكس» برده و از ناحيه پشت سر به او تيراندازي مي‌كند.

به گفته مقامات، انگيزه قتل اين بوده است كه دبرا ديگر فرزند خود را نمي‌خواسته است. دبرا ميلكه بر بي‌گناهي خود اصرار داشت اما با اين حال دادگاه او را به اعدام محكوم كرد. در سال 2013ميلادي، دادگاه تجديد نظر حكم صادر شده براي ميلكه را لغو و اعلام كرد دادستانان در اين پرونده به سوء‌پيشينه كارآگاه مسئول پرونده اشاره نكرده‌اند. به اين ترتيب پرونده، بازنگري و درنهايت مشخص شد كه كارآگاه پرونده با گزارش دروغ باعث محكوميت دبرا شده است و به اين ترتيب اين زن از اتهام قتل تبرئه شد.

کد خبر 291180

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha