بورس روی موج مذاکرات هسته‌ای رشد کرد.

بورس

71هزار نفر از كساني كه به آينده مذاكرات خوش بين بودند در روز‌هاي نوروزدربورس سهام خريدند و 5درصد سود كردند.كارشناسان روزهاي خوبي را تحت‌تأثير مذاكرات هسته‌اي براي بورس نويد مي‌دهند.به گزارش همشهري، بورس تهران در سال 93با نزول بسيار زيادي مواجه شد حتي يك روز قبل از آخرين روز معاملات در سال 93نماد پالايشگاه‌ها در بورس باز شد و بيشترين ميزان نزول در تاريخ بورس تهران رقم خورد. اما با آغاز سال جديد ورق در بازار سهام برگشت.

جو خوش‌بيني نسبت به آينده مذاكرات هسته‌اي منجر به صعود يكباره بازار سهام شد. اكنون با انجام توافق هسته‌اي در مذاكرات لوزان كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند بازار سهام در هفته جاري با يك جهش خيره‌كننده مواجه شود. تحليلگراني كه به درستي آينده مذاكرات را از قبل پيش‌بيني كرده بودند برنده ماراتن هسته‌اي بودند و توانستند درروزهاي نوروز به‌طور متوسط 5درصد در بورس سود كنند.

معاملات بورس تهران در روز‌هاي چهارشنبه 5فروردين و هشتم تا يازدهم فروردين انجام شد. در مجموع در 2هفته نخست سال جديد 71هزار نفر در طول 5روز با انجام285هزار معامله در بورس 4.5ميليارد سهم به ارزش 735ميليارد تومان خريداري كردند.هر چند به‌طور سنتي معاملات بورس تهران در روز‌هاي نوروز با رشد مواجه مي‌شود اما با توجه به نزول بازار سهام در سال 93بخش زيادي از صعود نوروزي بورس تحت‌تأثير افزايش اميدواري‌ها نسبت به آينده مذاكرات هسته‌اي رقم خورد و به زعم برخي كارشناسان در غياب حضور سهامداران حقوقي معاملات نوروزي يك بازار واقعي و كامل است.

براساس اين آمار‌ها شاخص بورس تهران در مجموع در طول اين روز‌ها به‌طور ميانگين 5.1درصد رشد كرد. شاخص قيمت نيز كه نشان‌دهنده ميزان رشد قيمت سهام شركت‌هاي بورس است در اين مدت با 1217واحد رشد به 28هزارو357رسيد و معادل 5درصد افزايش يافت.

اين به‌معناي اين است كه سهامداراني كه در روز‌هاي نوروز در بورس سرمايه‌گذاري كرده‌اند به‌طور ميانگين اين مقدار سود كرده‌اند. تحليلگران بر اين باورند كه كابوس‌هاي بورس در سال 93به پايان رسيده و روز‌هاي خوبي در سال 94در انتظار سهامداران است. پيش‌بيني مي‌شود در يك شوك مقطعي با كاهش قيمت دلار و سكه در بازار تهران بخش زيادي از نقدينگي ظرف چند هفته آينده به سمت بورس تهران سرازير شود.

  • هزينه سرمايه‌گذاري كاهش مي‌يابد

مديرعامل تأمين سرمايه آرمان درباره افق پيش روي بازار سرمايه در سال 94گفت: برداشته‌شدن تحريم‌ها يكي از عوامل مهمي است كه مي‌تواند بازار سرمايه را با رونق همراه سازد.محمد جمالي گفت: به‌نظر مي‌رسد بعد از افت شاخص و افت قيمت‌ها در سال گذشته بازار هم‌اكنون به مرحله قابل اتكا رسيده باشد كه از اين پس و به‌دنبال نتيجه‌اي كه از مذاكرات اعلام شد، شاهد اخبار و رخدادهايي باشيم كه بازار سرمايه را به يك روند صعودي سوق دهد. برداشته شدن تحريم‌ها يكي از عوامل مهمي است كه مي‌تواند بازار سرمايه را با رونق همراه سازد.

وي خاطرنشان كرد: با حذف تحريم‌ها، همكاري مستقيم و بدون مانع منجر به كاهش هزينه‌ها براي سرمايه‌گذاران مي‌شود و مي‌توانند مانند گذشته در قالب ال سي مدت‌دار يا يوزانس مواداوليه محصولات مورد نياز را از خارج تهيه كنند تا نبود نقدينگي و فشاري كه روي بنگاه‌هاست كم شود و سرمايه در گردش مورد نياز بنگاه‌ها تأمين شود كه همه اين اقدامات نشان مي‌دهد در يك مسير رو‌به‌بهبود در فضاي كسب و كار حركت مي‌كنيم. وي تأكيد كرد:براي بهبود بازار هم بايد كارهاي كوتاه‌مدت و هم كارهاي بلندمدت انجام شود. ازجمله اقدامات كوتاه‌مدت مي‌توان به عملكرد دولت و مجلس درخصوص شفاف‌سازي‌ برخي ابهامات صنايع اشاره كرد و از طرفي سازمان بورس پيگير است تا با رفع اين ابهامات اعتماد به بازار سرمايه برگردد اما آثار كارهاي زيرساختي بعد از 23سال نمود پيدا مي‌كند.

  • سهام بانك‌ها رشد مي‌كند

يك كارشناس ديگر بازار سرمايه هم در اين‌باره گفت: رسيدن به توافق هسته‌اي و برداشته‌شدن تحريم‌ها، تأثير قابل توجهي در فعاليت و سودآوري سهام بانك‌ها خواهد داشت. حميدرضا احمدي‌زاده درباره تأثير لغو تحريم‌ها به تسنيم گفت: بانك‌ها به‌دليل اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي و محدوديت‌هاي ايجادشده به لحاظ نقل و انتقالات پول با مشكلات زيادي در سطح بين‌المللي روبه‌رو شدند.

وي افزود: هر چند تحريم‌ها مراودات بين‌المللي بانك‌ها را متوقف نكرد، اما هزينه‌هاي زيادي بر عمليات ارزي و بانكي كل سيستم بانكي كشور تحميل كرد.وي تصريح كرد: بر اين اساس با رسيدن به توافق جامع هسته‌اي و برداشته شدن تحريم‌ها به‌طور حتم يكي از گروه‌هايي كه بيشترين تأثير مثبت را از اين اتفاق مي‌بيند بانك‌ها هستند كه برداشته شدن تحريم‌ها تأثير قابل توجهي در فعاليت و سودآوري آنها خواهد داشت و شركت‌هاي اين گروه ازجمله نمادهايي هستند كه در روزهاي گذشته با افزايش تقاضا و رشد مواجه بوده‌اند.

اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه رفع تحريم‌ها تأثيرات زيادي بر كاهش هزينه‌هاي عمليات بين‌المللي بانك‌ها و نيز افزايش سود آوري آنها خواهد داشت، گفت: به همين دليل است كه از سهام بانك‌ها به‌عنوان يكي از چند گروهي ياد مي‌شود كه از رسيدن به توافق و نيز رفع تحريم‌ها اثر مثبت و زيادي مي‌پذيرند.

  • رشد 20تا30درصدي قيمت‌ها

يك كارشناس بازار سرمايه با ارائه تحليلي از وضعيت حال و آينده بازار سهام و ظرفيت رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدي قيمت‌ها، 2پيشنهاد به سازمان بورس داد. حميد ميرمعيني، در رابطه با شرايط حال حاضر بازار سهام كه با رشد قيمت‌ها و شاخص بورس مواجه شده، گفت: درحالي تمركز عمده فعالان بازار روي مذاكرات و روند پيشرفت آن معطوف شده كه به‌نظر مي‌رسد قيمت‌ها و شاخص بورس بين 20تا 30درصد افزايش يابند.

اين كارشناس درباره آينده كوتاه‌مدت بازار سهام گفت: بازار سهام درصورت اعلام توافق با برخي رفتارهاي هيجاني همراه خواهد شد اما بعد از طي دوره‌اي، بايد شرايط بازار و صنايع و متغيرهاي مهمي چون بودجه دولت و نرخ ارز و آثار رفع تحريم‌ها بر اقتصاد كشور كارشناسي شود. بنابراين توصيه مي‌شود سهامداران با پرهيز از رفتارهاي هيجاني، اقدام به بررسي كارشناسي مسائل كنند.

ميرمعيني با اشاره به مواضع وزير اقتصاد در مورد آماده بودن بازار سرمايه براي مواجهه با موج ورود سرمايه‌ها، ادامه داد: در اين ميان به سازمان بورس هم پيشنهاد مي‌شود اولا با عرضه اوليه سهام شركت‌هاي ارزنده با قيمت‌هاي مناسب آماده جذب سرمايه‌هاي تازه نفس به بازار باشد. دوما با راه‌اندازي ابزارها و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با مديريت شركت‌هاي كارگزاري و سرمايه‌گذاري و تأمين سرمايه‌ها، زمينه ورود سرمايه‌داران كم ريسك را فراهم كند.وي در خاتمه گفت: با اين اوصاف به‌نظر مي‌رسد شرايط سال‌جاري بازار سرمايه نسبت به سال گذشته بهتر شود.

  • آينده بورس تهران از ديد وال استريت ژورنال

روزنامه آمريكايي وال‌استريت‌ژورنال‌ازقول برخي منابع اعلام‌كرده توافق هسته‌اي سرمايه‌گذاران خارجي را به سمت بورس تهران سوق خواهد داد. آليسون گراهام مسئول بخش سرمايه‌گذاري شركت آمريكايي والتان كاپيتال مستقر در نيويورك گفت: ايران تركيب بي‌نظيري از ويژگي‌هاي توسعه‌يافتگي و ناشناخته بودن دارد كه آن را به منطقه‌اي بالقوه براي سرمايه‌گذاري تبديل كرده است.وي وجود نيروهاي تحصيل‌كرده و طبقه متوسط زياد در ايران را نيز ازجمله ديگر ويژگي‌هايي دانست كه اين كشور را به مكان مناسبي براي سرمايه‌گذاري تبديل‌كرده است.

کد خبر 291044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha