دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

رئیس شورای رقابت با بررسی شرایط بازار ســـرمایه، جزئیات تصمیمات کوتاه، میان و بلندمدت اثرگذار بر بازار سرمایه را اعلام کرد.

بورس

رضا شيوا در گفت‌وگو با تسنيم از بررسي شرايط فعلي بازار سرمايه در جلسه اخير شوراي رقابت خبر داد و گفت: براساس گزارش تحليلي كه در اين جلسه ارائه شد، افزايش نرخ ارز و تأثير آن بر رشد سودآوري اسمي بيشتر شركت‌ها و ارتقاي ارزش جايگزيني آنها و نيز تغيير شرايط سياسي و ظهور گشايش‌هايي در مذاكرات هسته‌اي ازجمله عوامل صعود شاخص و قيمت‌ها در بورس در سال 92بودند.
او با طبيعي دانستن روند اصلاحي شاخص بورس گفت: توجه نداشتن به مسائل مهمي چون نرخ رشد منفي اقتصادي، مشكلات زياد نظام پولي و مالي كشور و نيز صدمات به‌جامانده از نظام اقتصادي و ركود تورمي ناشي از تحريم‌ها به‌عنوان برخي از اين عوامل منفي اثرگذار بر بورس هستند.

شيوا درباره مشكلات ساختاري بازار سرمايه گفت: مواردي چون حجم مبنا و دامنه نوسان موجب كاهش كارايي و نقدشوندگي بازار سهام شده است كه به اين موارد مي‌توان ضعف تحليل سرمايه‌گذاران، كم عمق بودن بازار سرمايه، نحوه محاسبه شاخص بورس و نبود تنوع شاخص‌ها و انطباق نداشتن قوانين و مقررات با شرايط فعلي شركت‌ها و بازار سرمايه را اضافه كرد.

رئيس شوراي رقابت افزود: مصوبات مجلس ازجمله موضوعاتي چون نرخ خوراك پتروشيمي‌ها و حق انتفاع از پروانه بهره‌برداري معادن و تصميمات دولت درخصوص كيفي‌سازي فرآورده‌هاي پالايشگاهي و نيز سياست پولي انقباضي دولت در جهت كاهش نرخ تورم و در نتيجه افزايش نرخ سود بانكي هم از ديگر عوامل تأثيرگذار بر روند منفي بازار سرمايه در ماه‌هاي گذشته هستند. او با اشاره به اينكه 12درصد از ارزش بازار سهام را گروه بانك‌ها تشكيل مي‌دهند، گفت:

كاهش سرعت گردش پول بر اثر افزايش مطالبات معوق و مشكوك الوصول و در نتيجه منفي شدن تراز بانك‌ها نزد بانك مركزي و به‌دنبال آن، افزايش نرخ سود بانكي از يك طرف و نيز فروش سرمايه‌گذاري بانك‌ها در بورس به‌دليل اين مشكلات و نيز الزام بانك مركزي مبني بر فروش دارايي‌هاي بورسي ازجمله مشكلات ايجادشده توسط نظام بانكي براي بازار سرمايه هستند.

کد خبر 290131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha