همشهری آنلاین: بررسی داده‌‌های جعبه سیاه دوم هواپیما حاکی از آن است که کمک‌خلبان هواپیمای مسافربری جرمن‌وینگر آگاهانه فرایند فرود هواپیما را آغاز کرده بود و پرواز را از حالت هدایت خودکار خارج کرده و سرعت هواپیما را افزایش داده بود.

دومین جعبه سیاه هواپیمای آلمانی نقش کمک خلبان در سقوط آن را تایید کرد

به گزارش دويچه وله، سازمان بررسی سوانح هوایی فرانسه (BEA) پس از بررسی اطلاعات جعبه سیاه دوم هواپیمای ساقط شده شرکت جرمن‌وینگز اعلام کرد که هدایت خودکار این هواپیما چند بار توسط کمک‌خلبان دست‌کاری شده بود تا جایی که ارتفاع پرواز تا ۱۰۰ پا - یعنی حدود ۳۰ متر کاهش پیدا کرده بود.

برررسی‌های اولیه اطلاعات جعبه سیاه دوم ایرباس A320 شرکت هوایی جرمن‌وینگز حاکی از آن است که سرعت این هواپیما پس از ورود به حالت فرود، در چند مرحله افزایش داده شده بود.

جبعه سیاه دوم این هواپیما پنج‌شنبه (۲ آوریل/ ۱۳ فروردین) پس از نه روز جستجو در کوه‌های آلپ فرانسه زیر تلی از آوار پیدا شد. این جعبه حاوی تمامی اطلاعات پرواز از جمله مسیر، سرعت، ارتفاع و زاویه شیب پرواز است.

بررسی اولیه این اطلاعات عمدی بودن سقوط هواپیما به دست کمک‌خلبان را تأیید می‌‌کند.

دادستان شهر دوسلدورف آلمان نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که کمک‌خلبان پیش از سقوط پیرامون راه‌های مختلف خودکشی در اینترنت تحقیق کرده بود.

او همچنین درباره سیستم‌های ایمنی درب کابین خلبان در اینترنت جستجو کرده بود.

هواپیمای مسافربری شرکت جرمن‌وینگز پیش از ظهر سه‌شنبه (۲۴ مارس/ ۴ فروردین) در کوه‌های آلپ در جنوب فرانسه سقوط کرد. این هواپیما هنگام سقوط با ۱۵۰ سرنشین از بارسلون به دوسلدورف در حال پرواز بود.

همه سرنشینان هواپیما که ۷۵ تن از آن‌ها شهروند آلمان، از جمله یک گروه ۱۶ نفره دانش‌آموز بودند، کشته شدند. دو خبرنگار ایرانی نیز میان مسافران این هواپیما بودند.

برایس رابین، دادستان مارسی یک روز پس از سقوط هواپیما اعلام کرد کمک‌خلبان هواپیمای جرمن‌وینگز احتمالأ به عمد باعث سرنگون شدن هواپیما شده است.

بر اساس اطلاعات ضبط شده در جعبه سیاه نخست هواپیما که بلافاصله پس از سقوط پیدا شد، کمک خلبان هنگام حادثه در کابین هدایت هواپیما تنها بوده و ورودی کابین هواپیما را بسته بود تا خلبان نتواند وارد اتاق هدایت هواپیما شود. جعبه سیاه نخست حاوی صداهای ضبط شده دورن کابین خلبان است.

بعدا اعلام شد که کمک‌خلبان ۲۷ ساله این پرواز به بیماری افسردگی مبتلا بوده است. او سال ۲۰۰۹ پس از ترک موقت دوره آموزش خلبانی خود در شرکت لوفت‌هانزا، بیماری خود را به این شرکت اطلاع داده بود، اما پس از پشت سر گذاشتن دوره درمان صلاحیت‌ او برای پرواز تأیید شده بود.

کد خبر 291036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha