همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود بخش عمده تخلفات مسکن در حوزه پیش فروش، از ابلاغ تشکیل حساب‌های امانی نزد بانک‌ها برای واریز وجه پیش فروش و نظارت بانک‌ها بر پیشرفت ساخت و سازها خبر داد.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی  دوشنبه دهم فروردين در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره موضوع مسکن با بیان اینکه براساس آیین نامه‌ای که به تصویب هیئت وزیران رسیده، همه مراحل پیش فروش تعیین تکلیف شده است، گفت: بخش عمده تخلفات در حوزه پیش فروش مسکن بوده چرا که افراد خانه ها را پیش فروش می کردند ولی برخی سازنده ها به تعهدات عمل نمی کردند و خریدار خسارت می دید.

وی نکته بسیار مهم را محل پول پیش خرید دانست و افزود: الگویی که ما پیش بینی کردیم که در اکثر کشورهای دنیا هم انجام می شود، یک حساب امانی در نزد بانک است که با گشایش آن،‌ پول پیش خرید در این حساب قرار می گیرد و بانک باید بر ساخت و ساز به عنوان امین خریدار نظارت کند و براساس پیشرفت کار پرداخت ها را به تدریج انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این ساز و کار اصلی است که ما ارائه کردیم و تا کنون مدل آن را در ایران نداشتیم.

به گفته وی اواخر فروردین این موضوع ابلاغ می‌شود و این حساب های امانی و بحث پیش فروش حل خواهد شد.

  • تعریف شناسنامه ملکی اردیبهشت ابلاغ می‌شود

آخوندی درباره توقف صدور شناسنامه ساختمان، با اشاره به این که شاید بیشترین دعاوی دادگاه ها درباره ملک و حدود چهار گانه آن باشد، گفت: شناسنامه ملک به گونه ای طراحی شده که شاید بیش از 100 داده (اطلاعات) در آن وجود دارد که در طول زمان تغییر پیدا می کنند در حالی که حدود ثابت است.

وی افزود‌: آنچه در دنیا معمول است، مهندسی به نام مهندس بازرس از طرف خریدار، ملک را در هنگام خرید و فروش بازرسی می کند و اطلاعات به روز از مشخصات ملک را که مبنای معامله واقع می شود، می گیرد، ما هم تعریف شناسنامه ملکی را در دستور کار داریم و فکر می کنم در اردیبهشت ابلاغ شود.

وزیر راه و شهر سازی ریشه اصلی سوداگری در بخش معاملات و ساختمان در کشور را شهر فروشی تحت عنوان تراکم فروشی ذکر کرد و گفت: تا حدی در بحث انضباط شهری موفق شدیم ولی متاسفانه بخش عمده ای از شهرهای کشور در گذشته آلوده به شهرفروشی و تراکم فروشی شدند.

  • امسال 450 هزار واحد مسکن مهر را اقساطی می‌فروشیم

وی در ادامه درباره مسکن مهر تصریح کرد: در این حوزه ما دو کار انجام دادیم، یکی اتمام واحدهای موجود که پیشرفت بسیار خوبی در سال گذشته در این زمینه داشتیم و من بیشتر به دنبال این هستم که بتوانم سند ملکی به مردم بدهیم.

آخوندی گفت: در سال گذشته حدود 450 هزار واحد مسکونی را نقل و انتقال سند و فروش اقساطی کامل کردیم، امسال هم در حال برنامه ریزی هستیم تا چیزی حدود 450 هزار واحد مسکونی را بتوانیم فروش اقساطی کامل کنیم.

وی افزود: با این دو فروش اقساطی، نزدیک به یک میلیون و 900 تا دو میلیون واحد مسکونی از این مجموعه مسکن مهر به اتمام می رسد و حدود 200 هزار واحد باقی می ماند که باید در سال آینده تمام شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: نکته بعدی در مورد خدمات زیربنایی شامل آب، برق، فاضلاب و سیستم گاز است که در بسیاری از مناطق حل شده و بعد مجموعه مدارس،‌ بیمارستانها، مساجد و بازار است که ما در سال گذشته بیش از 250 واحد مدرسه را شروع کردیم.

  • تنظیم رفتار خرد خانوار برای خانه‌دار شدن

وی با اشاره به سقف وام خرید مسکن گفت: پیشنهاد ما این بوده که باید یک سیاست کلان در مورد حوزه مالی مسکن پیشنهاد کنیم که بتواند رفتار خرد خانوار را برای خانه دار شدن تنظیم کند.

آخوندی افزود: به عبارت دیگر با پس انداز کردن، تقاضا به تدریج وارد بازار می شود لذا هیچ گونه شوکی را در حوزه تقاضا ایجاد نمی کند و تورم زا نیست.

وی تصریح کرد: ‌بحثی که می ماند این است که اگر ما پس اندازها را به صندوقی ببریم و آن را مکلف کنیم که پنج تا شش برابر پس اندازها تسهیلات پرداخت کند، صندوق با کسری منابع مواجه می شود لذا این کسری چگونه جبران شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در مورد تامین این کسری در حال بحث هستیم و حتما باید امسال در مورد آن تصمیم گیری شود چون این موضوع به کل چرخه اقتصاد برمی گردد، چرا که مسکن زنجیره تقاضا برای فولاد، سیمان، مصالح ساختمانی و خیلی دیگر از صنایع را ایجاد می کند از این رو حتما این چرخه باید فعال شود.

وی درباره مسکن اجتماعی هم تصریح کرد: بازار را باید تقسیم کرد و نمی شود یک مدل را برای همه طبقات درآمدی گذاشت، وقتی که ما مسکن اجتماعی را می گوییم،‌ منظور آن طبقات درآمدی بسیار بسیار پایین هستند.

وزیر راه و شهر سازی گفت:‌ یکی از انتقادهای ما به مسکن مهر این بود که این مسکن برای طبقات پایین در نظر گرفته شده بود ولی در عمل چون افراد پول پرداخت می کردند،‌ نمی توانست مسئله آنها را حل کند و بیشتر برای طبقات متوسط مناسب بود.

آخوندی گفت:‌ پیش بینی ما این است که باید سالی حدود 100 هزار تا 125 هزار واحد مسکونی برای این طبقات توسط کمیته امداد امام،‌ بنیاد مسکن،‌ سازمان تامین اجتماعی و همان کسانی که کارشان رسیدگی به آن طبقات است، ساخته شود.

  • جابجایی 5.5 میلیون مسافر نوروزی از طریق شبکه زمینی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفرهای نوروزی گفت: میزان سفرها بسیار گسترده بوده به گونه ای که تاکنون حدود 5.5 میلیون مسافر از طریق شبکه زمینی فقط در بخش عمومی داشته ایم.

وی افزود: حدود یک میلیون و 260 هزار مسافر در حوزه ریلی و دو میلیون و 100 هزار مسافر در حوزه هوایی داشته ایم که با توجه به آمار سال گذشته، حدود 10 درصد رشد داشته است.

آخوندی حجم مسافرت در شبکه حمل و نقل عمومی را بسیار گسترده خواند و درباره ارزیابی رضایت مردم تصریح کرد: پس از 13 فروردین باید گزارش کلی تری داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش ما در سالجاری این بوده است که بتوانیم مسیرهایی را که در نوروز سال گذشته در آنها راه‌بندان داشتیم؛ روان کنیم.

وی افزود: در سال گذشته مسیرهای شمال کشور، در بخش جاده کرج و چالوس، جاده هراز و فیروزکوه توقف های طولانی وجود داشت که با 4 خطه شدن بخش اعظم جاده فیروزکوه به سمت قائم شهر مسیر بسیار روان تر و نیز بازگشایی که به سمت منجیل صورت گرفت موجب شد تا ترافیک از شهر خارج شود و در سمت قزوین به رشت هم بار ترافیکی روانی داشتیم،‌ در جاده چالوس هم یک تونل و پل جدید را احداث کردیم.

  • جاده‌های هوشمند برای کنترل سرعت

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملکرد 400 دوربین نظارتی در جاده‌ها گفت: میزان خودروهایی که در کل کشور در حال تردد هستند، رشد فوق العاده ای داشته است به گونه ای که از یک میلیون و دویست هزار دستگاه در اول انقلاب به 17 میلیون دستگاه خودرو در حال حاضر رسیده و این رقم طی دو دهه به 50 میلیون خواهد رسید.

وی افزود: کنترل سرعت و جاده با حضور پلیس انجام پذیر نیست و ما نیاز داریم که جاده ها را هوشمند کنیم.

آخوندی تصریح کرد: 75 درصد ترافیک ما در 34 هزار کیلومتر شریان اصلی جریان دارد و تلاش ما این است که دست کم در هر 20 کیلومتر یک دوربین داشته باشیم که هم سرعت لحظه ای و هم سرعت متوسط بین دو دوربین قابل ثبت باشد، علاوه بر این بتواند تجاوز به خط ممتد و تغییر خط را نیز تصویر برداری کند.

وی افزود: قرارداد تامین دوربین های مورد نیاز را دیروز امضا کردیم و وارد مرحله اجرا شده است که طی دو سال باید 1880 دوربین اضافه شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این کار بزرگی از نظر فناوری اطلاعات به شمار می رود که از چابهار تا سرخس و از شرق تا غرب ایران را پوشش داده است و در لحظه تخلفات را ثبت و ارسال کند.

وی اظهار امیدواری کرد با این کار رفتارهای پر خطر در جاده‌ها کنترل شود.

کد خبر 290834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha