شنبه ۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه شهری: احیای مناطق سانحه دیده در آتش‌سوزی اخیر استان گلستان حدود 100 سال طول می‌کشد.

این مطلب در حالی از سوی مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی بیان شد که پیشتر اعلام شده بود ظرف یک سال خسارات ناشی از آتش‌سوزی جبران خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، محسن شهریاری، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره می‌گوید: «آتش حدود 400 هکتار از زمین‌های این مناطق را فراگرفت و قسمتی از طبیعت بکر منطقه و گونه‌های منحصربه‌فرد جنگلی اورس، زرشک، گون و بلوط را سوزاند».

وی علت اصلی آتش‌سوزی و گسترش دامنه آن را گرمای هوا عنوان کرد و گفت: «احتمال اینکه شکارچیان متخلف، این آتش‌سوزی را در منطقه برپا کرده باشند نیز دور از ذهن نیست».

شهریاری رقم تقریبی خسارت وارد شده به این مناطق را بیش از دو میلیارد و 500 میلیون ریال و ارزش ریالی هر درخت را پنج میلیون ریال دانست و افزود: «با برآورد نهایی خسارت، به‌طور قطع این میزان افزایش خواهد یافت».

وی خسارت وارده از ناحیه آتش‌سوزری به این جنگل‌ها را جبران‌ناپذیر خواند و گفت: «این منطقه جزو مناطق نیمه‌خشک به شمار می‌رود و حتی در صورت وجود بارندگی مناسب، ایجاد مجدد این جنگل‌ها حدود 100 سال طول می‌کشد».

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی، افزود: «برای به حداقل رساندن این مدت زمان و احیا جنگل، برنامه ریزی شده تا نهال‌هایی از همان گونه‌های خسارت دیده در منطقه بوستان ملی گلستان غرس شود».

وی در عین حال با انتقاد از کمبود امکانات لازم برای فرونشاندن به‌هنگام آتش در عرصه‌های طبیعی گفت: «استان خراسان شمالی نیز برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی با کمبود امکانات مواجه است».

وی گفت: «برای حفاظت از هر 50 هزار هکتار از منطقه تنها یک محیط‌بان وجود دارد و حال آنکه این یک سوم میزان نیاز مناطق است».

شهریاری امکانات اطفای حریق در خراسان شمالی را بسیار محدود دانست و افزود: «برای رفع این مشکل تمهیداتی برای بستن قرارداد با کشورهای عراق، ترکیه و تاجیکستان برای امدادرسانی در مواقع بحران و نیز ارتش و سپاه در استان برای در اختیار گذاشتن بالگردهای آبپاش اندیشیده شده است».

220 هزار و 421 هکتار از مساحت خراسان شمالی زیر پوشش محیط زیست است که این سطح 15درصد از کل مساحت استان را دربر می‌گیرد و شامل چهار منطقه حفاظت شده، دو بوستان ملی و یک پناهگاه حیات وحش است.

خراسان شمالی از نظر برخورداری از بوستان ملی در سطح کشور رتبه دوم و از نظر گستره مناطق حفاظت شده و غنای حیات وحش رتبه سوم کشوری را دارد.

کد خبر 2908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز