سه‌شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهر مقدس قم در سالروز شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا (س) سوگوار ریحانه النبی شد.

قم

به گزارش ایرنا، عزاداران و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این روز غم بار با حضور در حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) به عزاداری می پردازند و مداحان در غم شهادت پاره تن پیامبر اسلام (ص) مرثیه سرایی می کنند.

ام القرای جهان اسلام امروز شاهد عاشقانه ترین عزاداریها از سوی زائران و مجاوران حضرت فاطمه معصومه (س) است که همگام با ملکوتیان بر سر و سینه می زنند و اشک ماتم می ریزند.

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) نیز یکپارچه سیاهپوش شده و صدای قرآن و نوحه سرایی مداحان اهل بیت (ع) از ماذنه های آن به گوش می رسد.

اقشار مختلف مردم از پیر و جوان، کودک و نوجوان با پای پیاده از معابر مختلف منتهی به سوی حرم مطهر حضرت معصومه (س) در حرکتند تا برای همدردی با حضرت علی (ع) ، امام حسن (ع) ، امام حسین (ع) ، زینب کبری(س) و ام کلثوم (س) ولایت مداری خویش را به مرحله ظهور برسانند.

مردم عزادار ، با قلبی آکنده از ماتم و اندوه آمده اند تا شهادت مظلومانه و غریبانه فرزند پیغمبر اسلام (ص) به حضرت فاطمه معصومه (س) تسلیت بگویند و سوگوارانه درغم جانکاه این مصیبت بزرگ بر سر و سینه بزنند و اشک ماتم بریزند.

دستجات عزادار سینه زن و زنجیر زن امروز با عبور از خیابان های اصلی شهر با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه (س) اجتماع کرده و به سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مشغول هستند.

در بیوت آیات عظام تقلید و دفتر رهبر فرزانه انقلاب نیز آیین هایی به همین مناسبت طی دیشب و امروز برپا شده و سخنرانان فضائل و مناقب حضرت فاطمه زهرا (س) را بیان کردند و مداحان مرثیه سرایی نمودند.

مسلمانان دیگر کشورهای اسلامی از جمله عراقی های مقیم قم نیز با برپایی های آیین های عزاداری سنتی درحرم مطهر ، عشق و علاقه خود را به حضرت فاطمه زهرا (س) نشان دادند.

مسجد جمکران نیز این روزها شاهد برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری با حضور گسترده زائران از سراسر کشور است .

مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه قم نیز در 18 بقعه متبرکه امامزادگان استان با حضور زائران و مسافران ترتیب یافته و برنامه های متنوعی برای سوگواران در نظر گرفته شده است.

حضرت فاطمه زهرا (س) در بیستم جمادی الثانی پنجم بعثت در مکه دیده به جهان گشودند.

پیامبر اکرم(ص) به این دلیل نام فاطمه را برای وی برگزیدند که خداوند او و فرزندانش و آنان که به این بانوی بزرگ محبت دارند، از آتش جهنم دور ساخته است.

از دیگر نام های حضرت فاطمه(س) می توان به زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه، مرضیه، محدثه، صدیقه کبرا، حورا و عذرا اشاره کرد، ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از کنیه های حضرت زهرا(س) به شمار می روند.

الگو و اسوه پارسایی در آغوش پرمهر مادرش، با عواطف و احساسات مادری آشنا شد و پس از درگذشت حضرت خدیجه(س) در کنار رسول خدا رشد و پرورش یافت و از سرچشمه دانش و علم وی بهره برد، دوره کودکی حضرت صدیقه کبری(س) با آغاز رسالت رسول اکرم(ص)همراه شد.

حضرت زهرا(س) همچون مونسی دلسوز همواره در کنار پدر بود و در برابر اذیت های مشرکان، از پدر بزرگوارش دلجویی می کرد و نه تنها به عنوان یک دختر نسبت به پدر، بلکه همچون مادری مهربان حامی مقام نبوت بود.

حضرت محمد(ص) همواره شدت علاقه و دوستی خویش را نسبت به حضرت فاطمه(س) در میان مسلمانان نشان می داد، به گونه‌ای که پیامبر اکرم(ص) این بانوی بزرگ را ام ابیها نامیدند، این کلمه علاوه بر معنای مادر پدر به معنی اصل و مظهر نبوت و ولایت است.

البته در تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) شاهد چند روایت هستیم که سوم جمادی الثانی یازدهم هجری قمری روایتی صحیح تر از تاریخ سیزدهم جمادی الاولی است.

کد خبر 290532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha