مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

مهدی سقطچی: همین ‌که نخستین نسیم‌های بهاری وزیدن می‌گیرد، انگار خون تازه‌ای توی رگ‌های جامعه جاری می‌شود. شور و حال عجیبی انگار همه را فرامی‌گیرد.

نمایشگاه

هر گوشه شهر كه چشم بچرخاني، مردمي را مي‌بيني كه براي خريد نوروز به سطح شهر آمده‌اند و بازار نمايشگاه‌هاي بهاره و عرضه مستقيم كالا هم در شهرهاي مختلف حسابي گرم است.

در آستانه نوروز، نمايشگاه جديدي به جمع نمايشگاه‌هاي بهاره پايتخت افزوده شده؛ نمايشگاهي به نام «عطر ياس» كه در خيابان پادگان وليعصر(عج) برپا شده و ميزبان مردم شهر تهران است. اينجا، نزديك به يك‌ماه است كه ميزبان مردم براي خريدهاي نوروزي با حال و هواي مذهبي است.

 همين‌كه وارد نمايشگاه مي‌شوي، مي‌فهمي كه با يك نمايشگاه براي خريد نوروز روبه‌رويي. اين را مي‌توان از ماهي‌هاي قرمز و هفت‌سين‌هايي كه در همان غرفه‌هاي ابتداي نمايشگاه قرار دارند فهميد.

محمد حيدري، مسئول نمايشگاه است و از ايده برگزاري نمايشگاه مي‌گويد: «دليل برگزاري نمايشگاه، پيروي از بيانات مقام‌معظم رهبري در حوزه اقتصاد مقاومتي بود. از ابتدا هم تأكيد فراوان بر اين بود كه در اين نمايشگاه، كالاها با حداقل قيمت و بدون واسطه به مردم عرضه شوند. اين تأكيد ايشان هم به‌خاطر ماهيت مردمي سپاه است.

سپاه پاسداران، نيروي مردمي است كه بعد از جنگ در همه صحنه‌ها حضور دارد؛ از سازندگي بگيريد تا كمك به مردم آسيب‌ديده در بلاياي طبيعي. اين تصميم هم به همين دليل بود. ما در مجموعه سپاه به‌دنبال اين هستيم كه اگر امكاناتي در اختيار اين مجموعه قرار دارد، آن را براي رفاه همه مردم كشورمان به‌كار بگيريم. سپاه مجموعه‌اي جدا از مردم نيست.

اين پاركينگ به اين دليل انتخاب شد كه هم دسترسي مستقيم به خيابان اصلي پادگان وليعصر(عج) دارد و هم با 2800مترمربع فضا، امكان خوبي براي استقرار واحدهاي مختلف در خود دارد. براي رسيدن به اين هدف هم كارهاي زيادي انجام گرفت؛ نصب چادرها، داربست‌هاي فلزي براي غرفه‌ها، تأمين برق در همه غرفه‌ها و كشيدن خطوط تلفن براي استقرار دستگاه‌هاي پوز. همه اين اقدامات طي 6روز انجام گرفت، آن هم در شريطي كه حين آماده‌سازي، غرفه‌داران كالاهاي خود را هم به نمايشگاه حمل مي‌كردند».

  • بهترين‌ها گلچين ‌شده‌اند

سؤالي كه به‌دنبالش هستيم اين است كه مهم‌ترين مزيت ويژه نمايشگاه «عطر ياس» چيست؟ حيدري به اقتصاد مقاومتي اشاره مي‌كند؛ «در انتخاب فروشندگان و عقد قرارداد با آنها، 3عامل اصلي مدنظر ما بود؛ اول اينكه اجناسي كه در نمايشگاه عرضه مي‌شوند، به‌طور كامل توليد داخل باشند. مسئله ديگري كه در انتخاب آنها توجه كرديم، كيفيت بالاي كالاها بود؛ اينكه به هيچ‌وجه كالاي بدون كيفيتي در نمايشگاه عرضه نشود.

عرضه مستقيم كالا توسط توليد‌كنندگان هم نكته مهمي است. تمامي غرفه‌ها به توليدكنندگان كالاهاي مختلف اجاره داده شده است؛ توليدكنندگان پوشاك، موادغذايي و مواد بهداشتي. همين مسئله، باعث كاهش 30تا 40درصدي قيمت‌ها در كالاها شده است؛ چراكه در غرفه‌هاي نمايشگاه، كالاها توسط توليد‌كننده عرضه مي‌شوند.» در تأييد حرف او، يكي از توليدكنندگاني كه در نمايشگاه حضور دارد، مي‌گويد: «خريد كردن از نمايشگاه عطر ياس، مانند خريد از در كارخانه است.

قيمت‌ها در بسياري از موارد حتي كمتر از قيمتي است كه عمده‌فروشان كالاها، آنها را با آن قيمت‌ها در اختيار فروشگاه‌داران در سطح كشور مي‌گذارند.» حيدري در مورد قيمت پايين اجناس يادآوري مي‌كند: «هزينه اجاره‌ غرفه‌ها آنقدر پايين بود كه به زحمت هزينه‌هاي برپايي نمايشگاه مانند هزينه چادر و داربست و برق آن را پوشش مي‌دهد. در كنار اين قيمت پايين، برگزار‌كنندگان نمايشگاه هم نظارت زيادي را روي قيمت اجناس اعمال مي‌كنند.

فرايند قيمت‌گذاري به اينگونه است كه ابتدا قيمت‌ها از غرفه‌داران اخذ مي‌شود. سپس اين قيمت‌ها، از اتحاديه‌هاي مربوطه هم استعلام مي‌شود. پس از طي اين مراحل، قيمت نهايي با توجه به قيمت‌ اجناس مشابه در سطح شهر تعيين مي‌شود. نظارت بر فروش هم به همين دقت صورت مي‌گيرد. هر كدام از كالاها، اتيكتي دارند كه روي آن‌ قيمت آن كالا درج شده است و در قسمت پايين آن، شماره پيامكي درج شده است كه خريداران مي‌توانند درصورت مشاهده تخلف احتمالي، مشكل را به سامانه نمايشگاه اعلام كنند.»

  • قيمت‌ها زير قيمت بازار

در چرخ زدن بين غرفه‌ها، محصولات چند شركت معتبر شكلات‌سازي‌ را مي‌بينيد. كمي جلوتر، چند غرفه گوشت و مرغ را مي‌توان ديد. بالاي غرفه‌ها، بنرهاي بزرگي نصب شده كه روي آنها قيمت گوشت و مرغ ارائه شده را نوشته‌اند. 15500تومان براي گوشت‌هاي چرخ‌كرده‌اي كه روي بسته‌هاي آن نوشته شده 19هزار تومان، يا مرغ‌هاي بدون آنتي‌بيوتيك كه آنها هم به قيمت 5400تومان عرضه مي‌شوند. ديگر محصولات پروتئيني هم همين ويژگي‌ها را دارند. همه آنها را با قيمتي پايين‌تر از آنچه در ميادين ميوه‌تره‌بار عرضه شده‌‌اند مي‌توانيد پيدا كنيد.

اما نمايشگاه، به همين چند غرفه گوشت و مرغ و شيريني محدود نمي‌شود. وقتي غرفه‌هاي مواد پروتئيني را رد مي‌كنيد، رديف غرفه‌هاي پوشاك به استقبال شما مي‌آيند؛ پيراهن رسمي مردانه، كت‌هاي كتان و كمي آن‌طرف‌تر هم مي‌توانيد غرفه‌هاي مختلفي را بيابيد كه لباس‌هاي زنانه را به فروش گذاشته‌اند. قيمت‌ها باز هم پايين است.

پيراهن‌هاي مردانه را مي‌توانيد با قيمت 22هزارتومان بخريد، خانم‌ها هم مانتوهاي خود را مي‌توانند با 60يا 80هزارتومان بخرند، آن‌هم درحالي‌كه فروشنده‌ها از فروش همين اجناس با 30تا 40درصد بالاتر از اين قيمت‌ها در ديگر فروشگاه‌هاي سطح شهر سخن مي‌گويند. غير از قيمت ارزان كالاهاي با كيفيت، اين بخش ويژگي مهم‌تري هم دارد؛ فروش لباس‌هاي زنانه كه متناسب با فرهنگ ايراني و اسلامي است؛ از مانتوهاي بلند و پوشيده گرفته تا چادرهايي در طرح‌هاي مختلف.

مي‌توانيد اميدوار باشيد كه كودكانتان هم بتوانند لباس‌هاي عيدشان را از همين نمايشگاه پيدا كنند.اما باز هم پوشاك و مواد غذايي، تنها محصولات فروشگاه عطر ياس نيست. غرفه‌ بزرگي لوازم خانگي عرضه مي‌كند. يكي‌دو غرفه هم به فروش ظروف تفلون و لوازم آشپرخانه مشغولند؛ ظروف و لوازمي كه همه آنها با 30تا 40درصد كمتر از قيمت موجود در بازار عرضه مي‌شوند. حتي مي‌توانيد حوله‌ هم تهيه كنيد. كمي آن‌طرف‌تر و در انتهاي مسير اول نمايشگاه، مي‌توانيد فروشنده‌اي را پيدا كنيد كه مواد شوينده را روي كارتن‌هاي خود چيده است و با 15تا 30درصد تخفيف از شما استقبال مي‌كند. يا 2خانم جوان كه روسري و شال‌هاي متنوعي را در غرفه خود با قيمتي مناسب به فروش مي‌رسانند.

اگر به‌دنبال آجيل براي مهمانان نوروزي خود هستيد، بازهم مي‌توانيد آنها را با قيمتي كه به‌مراتب پايين‌تر از آنچه در سطح شهر مي‌بينيد خريداري كنيد. پيدا‌كردن ماهي قرمز و سفره هفت‌سين هم كار سختي نيست. كافي است بعد از ورودتان به نمايشگاه، به سمت چپ خود بپيچيد و اين اجناس را خريداري كنيد. همچنين مي‌توانيد به راحتي گل‌هاي مصنوعي دست‌سازي را پيدا كنيد كه فروشندگانش، همان سازندگان آنها هستند. پيدا كردن گل‌هاي آپارتماني در نمايشگاه عطر ياس كار سختي نيست. درست در ورودي نمايشگاه مي‌توانيد غرفه سبز رنگي را پيدا كنيد كه شبيه يك گلخانه كوچك است؛ گلخانه‌اي وسط شهر؛ زيتوني كه از رودبار به نمايشگاه آورده شده، يا تخم‌مرغي كه به‌طور مستقيم از مرغداري به اينجا آمده.

  • اين نمايشگاه، اتفاق آخر نيست

به گفته حيدري، در 3مورد بازرسي كه از طرف اتحاديه اصناف از نمايشگاه صورت گرفت، حتي يك مورد تخلف هم درمورد قيمت‌ها ثبت نشد كه اين خود نشان از مناسب بودن قيمت‌ كالاهاي ارائه شده دارد. حيدري مي‌گويد: «حتي ما غرفه‌ها را هم تحت پوشش بيمه قرارداديم كه درصورت بروز هر اتفاقي، هيچ خسارتي متوجه غرفه‌داران نباشد. اما اين نمايشگاه، اتفاق آخر نيست. نمايشگاه عطر ياس قدم اول است؛ ما به‌دنبال اين هستيم كه بتوانيم اين خدمت‌رساني را در تمام طول سال انجام دهيم؛ يعني با تبديل اين مكان به محل دائمي نمايشگاه‌هاي فصلي و موردي، بتوانيم اجناس ايراني را بدون واسطه و با كمترين قيمت ممكن به‌دست مردم عزيزمان برسانيم، به‌ويژه در مواقعي مانند‌ماه مبارك رمضان يا ‌ماه محرم كه مي‌توان در هر مورد، بسته به مناسبت خاص آن ايام، اجناس مربوطه را عرضه كرد.

به همين منظور، قرار است كه اين محل بهسازي شود؛ يعني كف‌سازي انجام بگيرد و غرفه‌ها هم به‌صورت بهتر تعبيه شوند». بايد انتظار داشته باشيم كه خيابان پادگان وليعصر(عج)، پس از اين، تبديل به خياباني با تردد بيشتر شود. اگر تا پيش از اين تنها سربازان بودند كه گذرشان به اين خيابان مي‌افتاد، گويا پس از اين بايد منتظر حضور خانواده‌ها هم در اين خيابان باشيم. حيدري بعد از دادن اين خبر مي‌گويد: «تمام تلاش خود را به‌كار خواهيم بست تا نمايشگاه‌هاي آينده بهتر و بهتر باشند، به‌ويژه در مورد تبليغات. تلاش مي‌كنيم تا مردم بيشتري از برگزاري‌نمايشگاه‌ها مطلع شوند و بتوانند از امكان به‌وجود‌آمده‌استفاده‌كنند».

کد خبر 290237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha