سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

خورشید امروز که غروب کند، شب هولناک آخرین چهارشنبه سال سر برمی‌آورد. امروز گزارش‌های هشدارآمیز زیادی در رسانه‌ها منتشر می‌شود و صبح فردا این گزارش‌ها جای‌شان را به اخبار حوادثی خواهند داد که اعلام می‌کنند چند ایرانی فقط در یک شب و برای تفریح خطرناک چشم، گوش، سلامت یا حتی جانشان را از دست داده‌اند.

حوادث

چهارشنبه‌سوري سال 92نسبت به سال 91بيش از 35درصد افزايش تلفات داشته است و حالا بايد ببينيم آخرين چهارشنبه سال 93چه سرانجامي خواهد داشت.در آخرين ساعت‌هاي منتهي به‌ آغاز سر و صداي ترقه و انفجار در خيابان‌هاي شهر، مسئولان و كارشناسان هم آخرين تلاش‌هاي‌شان را مي‌كنند تا شايد يك نفر نظرش را عوض كند و سراغ انواع مواد منفجره نرود؛موادي كه حالا مثل نقل و نبات توزيع مي‌شوند و البته از چين به ايران رسيده‌اند.

جنس چيني براي يك موشك انفجاري اسباب‌بازي يعني اينكه ممكن است كمي دير‌تر يا كمي زودتر عمل كند و اين يعني حادثه. صداي ترقه‌هايي كه امشب در شهر شنيده مي‌شود در كمترين حالت ممكن است سلامت سالمندان، بيماران و زنان باردار را تهديد كند.

صداي مهيب البته نه‌تنها براي اين افراد بلكه براي همه مردم مي‌تواند دردسرساز باشد. دبير انجمن علمي شنوايي‌سنجي ايران از مردم مي‌خواهد در اين ساعت‌ها بيشتر از سيستم شنوايي‌شان محافظت كنند.دكتر محسن احدي با هشدار درباره قرار‌گيري در معرض سروصداي بلند ناشي از انفجار ترقه‌ها مي‌گويد: «قرارگرفتن در معرض اصوات بلند ناگهاني مانند صداي انفجار ترقه يا اصوات بالاتر از ۸۵ دسي‌بل مي‌تواند موجب كم‌شنوايي براي مدت طولاني شود. حتي يك‌بار شنيدن صداي انفجار ترقه از فاصله نزديك مي‌تواند بلافاصله موجب آسيب شنوايي دائمي شود.» اين اظهارات وقتي بيشتر قابل توجه خواهد بود كه بدانيم بيش از 80درصد آسيب‌ديدگان اين حوادث، نه شركت‌كنندگان در آن بلكه تماشاچي‌ها هستند.‌

  • توصيه‌هاي وزارت بهداشت

روز گذشته معاون بهداشت وزير بهداشت، مشخصا درباره خطر تركيب مواد منفجره با اكسيژن و كربن هشدار داد و گفت: در اينگونه مواد از تركيباتي همچون نيترات، كلرات و آرسنيك استفاده مي‌شود كه تركيب آنها با اكسيژن و كربن موجب مخاطرات خوني و تنفسي در افراد مي‌شود و براي نوجوانان و جوانان بسيار خطر‌آفرين است. دكتر علي‌اكبر سياري همچنين سوختگي‌هاي سطحي ناشي از برخورد مواد آتش‌زا به نقاط خاص بدن افراد را نخستين خطر چهارشنبه‌سوري اعلام كرد كه بيشترين ميزان آسيب‌ديدگي‌ها را به‌خود اختصاص مي‌دهد.

وي گفت: سوختگي‌هاي سطحي و سوختگي‌هاي نيمه‌عميق و عميق (سوختگي‌هاي درجه يك، 2و 3) مهم‌ترين و بيشترين درصد حوادث در شب چهارشنبه آخر سال را مخصوصا براي كودكان، نوجوانان و جوانان به‌وجود مي‌آورند. مهم‌ترين اقدامات در مواجهه با سوختگي‌ها اين است كه افراد ابتدا بايد محل سوختگي را با آب سرد و تميز و به‌مدت حداقل 10دقيقه بشويند. خارج كردن آرام لباس افرادي كه دچار سوختگي شده‌اند، پرهيز از تركاندن تاول‌ها و پوشاندن آنها با باند استريل، اقدامات بعدي در مواجهه با سوختگي‌هاي چهارشنبه‌سوري هستند.

علاوه بر اين آسيب‌ديدگي‌هاي چشمي نيز جزو مهم‌ترين آسيب‌ديدگي‌هاي چهارشنبه‌سوري است كه گاهي منجر به نابينايي افراد نيز مي‌شود. درصورتي كه چشم فردي آسيب ببيند نبايد چشم و پلك را با دست بمالند بلكه فقط بايد با آب شست‌وشو داده و در نخستين فرصت مصدوم را به اورژانس و بيمارستان منتقل كنند.

کد خبر 290163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha