سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

هر صحبتی از فرهنگ در پهنه سرزمینی که زبان رکن اصلی هویت‌بخش آن است ناگزیر به بحث و فحص درباره زبان فارسی می‌انجامد، به همین‌خاطر صحبت از واژه و کلمه و غور درباره این موضوعات به نوعی، باریک شدن در مبحث هویت و فرهنگ این سرزمین است.

از واژه تا فرهنگ بهاء‌الدین خرمشاهی  ناشر: ناهید

كتاب «از واژه تا فرهنگ» نيز آشكار و پنهان اين مبحث را موضوع و مضمون اصلي خود قرار داده است.مقاله نثرنويسي امروز به بررسي انواع سبك‌ها و گرايش‌هايي مي‌پردازد كه در نوشته‌هاي امروزي به چشم مي‌خورد؛ كاوش در مسيريابي نثر فارسي كه البته قرار نيست تنها در كتاب‌هاي فاخر و نويسندگان بزرگ ديده شود كه در مدارس و نوشته‌هاي نوآموزان هم جست‌وجو مي‌شود. اما مقاله‌ روانشناسي نثر، مقاله‌اي است تحقيقي.

در اين مقاله انواع گرايش‌ها، سره‌نويسي و فرنگي‌نويسي و عربي‌نويسي كه در نثر امروز زياد از آنها صحبت مي‌شود مو به مو كاويده شده. اين مقاله از منظري تاريخي و اجتماعي و با توجه به شرايط تاريخي زبان فارسي آفت‌ها و حسن‌هاي هر يك از اين سبك‌ها را نشان داده است. در واقع آنچه در مقاله‌هاي بعدي هم ديده مي‌شود نگاه جامع نويسنده‌اي است كه زبان را هويت‌بخش فرهنگ اين سرزمين مي‌داند و مي‌كوشد تا براي نگاه و رخنه در اين فرهنگ از مهم‌ترين دريچه آن يعني زبان وارد شود.

کد خبر 290125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha