محمد باریکانی: اشاره: مسعود سلطانی فر را می‌توان ساکت‌ترین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در یک دهه گذشته در ارتباط با رسانه‌ها نامید. او به مذاکرات پنهان بر سر حل موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیش از عمومی کردن‌شان علاقه دارد.

سلطانی‌فر می‌گوید  فعالیت چین، پاکستان و هند نتوانسته است صنایع‌دستی ایران را زمین بزند.

گفت‌وگو با سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، معاون رئيس‌جمهور و عضو ثابت هيأت دولت در آستانه يكسالگي رياستش بر سازمان ميراث فرهنگي در ارگ آزادي انجام شد. گفت‌وگو با معاون رئيس‌جمهور در سازمان ميراث فرهنگي از سهم سازمان ميراث‌فرهنگي در توسعه اقتصادي و فرهنگي كشور در برنامه ششم توسعه به انتظارات و توجه شخص‌ دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهوري به موضوع ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشيد.

سلطاني‌فر دومين رئيس سازمان ميراث فرهنگي در دولت تدبير و اميد پس از محمد علي نجفي است كه مشغله‌هايي بيش از سازمان ميراث فرهنگي نيز دارد. او عضو شوراي اقتصاد است و مي‌گويد كه با افزايش قيمت نفت يك فرصت طلايي براي كشور ايجاد شده است. مي‌گويد، با تلاش‌هاي او و همكارانش، سازمان ميراث فرهنگي براي نخستين‌بار داراي كارگروه ويژه در تنظيم برنامه توسعه سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور شده است. آيا سازمان ميراث فرهنگي نقشي جدي در توسعه اقتصادي، ‌اجتماعي و فرهنگي كشور ايفا مي‌كند؟ سلطاني‌فر به اين پرسش پاسخ گفته است. ضمن آنكه نگاه رئيس‌جمهوري به موضوعات مرتبط با ساختمان ارگ آزادي تهران را نيز تشريح كرده است.

  • آقاي سلطاني‌فر شما در برخي سخنراني‌ها اعلام كرده‌ايد كه براي نخستين‌بار موضوع ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در برنامه توسعه كشور مورد توجه قرار گرفته است؟ آيا پيشتر فعاليت‌هاي اين حوزه در برنامه‌هاي توسعه كشور ديده نشده بود؟

البته نخستين‌بار نيست كه نام ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در برنامه توسعه كشور آمده است. بلكه نخستين‌بار است كه در تدوين برنامه ششم توسعه، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور كارگروه اختصاصي به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اختصاص داد. سازمان ميراث فرهنگي هميشه در برنامه‌هاي مختلف ذيل كارگروه‌هاي فرهنگي بود. اما اكنون با توجه به اهميت ابعاد مختلف كار سازمان، موفق شديم دوستان را مجاب كنيم و آنها پذيرفتند كه موضوع سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به‌عنوان بحث مستقل در قالب كارگروه مستقل در جريان تدوين برنامه ششم ديده شود.

رياست اين كارگروه نيز با رئيس سازمان ميراث فرهنگي است و نمايندگان دستگاه‌هاي مختلف فرهنگي و اقتصادي نيز در اين كارگروه عضويت دارند. سازمان ميراث فرهنگي با توجه به وظايف و مسئوليت‌هاي قانوني‌اش در سالي كه مقام معظم رهبري سال اقتصاد و فرهنگ، عزم ملي و مديريت جهادي اعلام كرده‌اند هم در بخش توسعه فرهنگي و هم در بخش توسعه اقتصادي داراي وظيفه، مسئوليت، جايگاه و موقعيت مناسب است. همچنين اگر شاه بيت غزل در مباني اقتصاد مقاومتي را استفاده از همه ظرفيت‌هاي اقتصادي براي تأمين نيازهاي مختلف توسعه كشور بدانيم، سازمان ميراث فرهنگي ظرفيت‌هاي فراواني دارد كه مي‌تواند اقتصاد كشور را در مقابله با تهاجم‌هاي داخلي و خارجي مقاوم كند.

  • اقتصاد مقاومتي را مطرح مي‌كنيد. اين اتفاقي كه الان براي نفت افتاده و برخي مي‌گويند بحران موقتي است و برخي ديگر مي‌گويند ادامه‌دار است به اقتصاد برخي كشورها و حتي ايران لطمه وارد مي‌كند. در اين شرايط برخي مي‌گويند بايد صنايع جايگزين نفت شوند. برخي چون شما مي‌گويند گردشگري بايد جايگزين نفت شود. يا مثلا صادرات صنايع‌دستي تقويت شود و جايگزين نفت شود. حالا در شرايط بحران نفتي كنوني و با توجه به اينكه بودجه كشور هم تقديم مجلس شده است سازمان ميراث فرهنگي تا چه اندازه مي‌تواند در عبور از اين بحران به كشور كمك كند؟

اين يك فرصت است كه به‌دست آمده، اگرچه درآمدهاي كشور از محل نفت در مقايسه با قيمت نفت در 3يا 4‌ماه گذشته تقريبا نصف شده است، اما بايد بدانيم كه همين درآمدي كه الان نصف شده نيز قبلا به يك سوم كاهش يافته بود. سهميه ايران در صادرات نفت 2.3ميليون بشكه در روز است. يعني سهميه توليد نفت ايران در اوپك بيش از 3ميليون بشكه در روز است كه 2.3ميليون بشكه آن به صادرات اختصاص دارد. اما اكنون به‌دليل تحريم‌هاي غيرقانوني كه غرب عليه ايران اعمال مي‌كند ظرفيت صادرات نفت ايران به كمتر از يك ميليون بشكه رسيده است. يعني در يكي دوسال گذشته ايران روزانه كمتر از يك ميليون بشكه نفت صادر كرده است. درحالي‌كه بايد تقريبا 2.3ميليون بشكه نفت صادر مي‌كرديم. در يكي‌دو سال گذشته چيزي حدود 60درصد درآمد نفتي ايران كاهش يافته بود و حالا قيمت همين 40درصد ظرفيت صادرات نفت كشور هم تقريبا نصف شده است.

اين اتفاق البته ممكن است تأثير عمده ظاهري داشته باشد. ولي تجربه نشان داده كه هرگاه وضعيت كشور در درآمد نفت خوب بوده است، از ظرفيت‌هاي داخلي، صادرات غيرنفتي و صنعتي و توليدات مختلف و خدمات فني و مهندسي و ساير اموري كه مي‌توانست نيازهاي ارزي كشور را تأمين كند غافل شده‌ايم و هرگاه عكس اين اتفاق افتاده و در شرايط تحريم و محاصره و فشار قرار گرفتيم از خلاقيت‌هاي خود استفاده كرده‌ايم تا از ساير منابع درآمدي به جاي نفت استفاده كنيم.

بنابراين فكر مي‌كنم اگر چه در شش‌ماه تا يكسال آينده استمرار پايين بودن قيمت نفت ممكن است مشكلاتي ايجاد كند. ولي از اين جهت كه مردم و مسئولين را به اين سمت مي‌كشاند كه فكري كنند و از ظرفيت‌هاي ديگر درآمدهاي ارزي استفاده كنند فرصت بسيار خوبي ايجاد شده است. كشور در بخش صادرات غيرنفتي، صادرات ميعانات گازي و محصولات پتروشيمي و صنعتي و خدمات فني- مهندسي و صادرات فرش و صنايع‌دستي و استفاده كردن از ظرفيت‌هاي فراوان ديگر حرف‌هاي جدي براي گفتن دارد. ضمن اينكه گنج پنهاني به نام گردشگري داريم كه در همين شرايط ذهن مردم و مسئولين را متوجه خود مي‌كند.

  • اين خلاقيتي كه شما از آنها صحبت مي‌كنيد و مي‌گوييد كه در زمان بحران نفتي از آنها استفاده شده مشخصا در حوزه فعاليت‌هاي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري چيست؟

ببينيد، وقتي بتوانيم از منابع ديگر و به راحتي تأمين منابع كنيم و دست‌مان را زير زمين ببريم و 60يا 70ميليارد دلار بيرون بياوريم، شايد ديگر خيلي به‌خودمان زحمت ندهيم كه به‌دنبال فراهم كردن زيرساخت‌ها برويم. مثلا هتل بسازيم. امكانات حمل‌ونقل هوايي زميني و ريلي را فراهم كنيم. مراكز اقامتي را اصلاح كينم. تسهيلات مربوط به صدور ويزا را گسترده‌تر كنيم و يا در بخش تاسيسات جهانگردي سرمايه‌گذاري كنيم. ولي وقتي كه خيالمان راحت باشد كه درآمد ديگري وجود ندارد به اين بخش‌ها مي‌پردازيم. در بخش صنايع‌دستي هم سال‌هايي بود كه صادرات صنايع‌دستي همراه با فرش ما رقمي معادل 2ميليارد دلار بود. ايران در بخش صنايع‌دستي در برخي رشته‌ها داراي برند جهاني است و حرف اول را در جهان مي‌زند. مثلا شهرت فرش ايران در بخش صنايع‌دستي جهان، مثل خودروي بنز است.

در صنايع خودروسازي جهان بنز حرف اول را مي‌زند و فرش ايران نيز با وجود همه تهديداتي كه مي‌شويم. با وجود تمام كپي‌برداري‌هايي كه شده و سرمايه‌گذاري‌هايي كه هند و چين و پاكستان انجام داده‌اند، فرش ايران نيز همان موقعيت را دارد و فرش ايران از جهت طرح و نقشه و رنگ و كيفيت در بازارهاي جهان حرف نخست را مي‌زند. در صنايع‌دستي ديگر نيز در خاتم‌كاري و منبت و معرق همان وضعيت وجود دارد. ايران در اين رشته‌ها سرآمد است و برخي توليدات هنرمندان صنايع‌دستي به‌عنوان محصولات تاپ در اماكن لاكچري جهان و در خانه مجموعه‌داران و موزه‌ها و هتل‌هاي مختلف مورد استفاده است. الان البته موقعيت خوبي نداريم. چون در 8سال گذشته نه به فرش و نه به صنايع‌دستي توجه نشد.

مجموعه صادرات اين دو بخش نيز روي هم زير يك ميليارد دلار است. ولي مي‌تواند درآمد صادراتي آن به بيش از 2ميليارد دلار برسد. در بخش گردشگري هم همينطور است. اينكه هدف‌گذاري شده تا سال 1404بايستي در افق سند چشم‌انداز به 20ميليون گردشگر با 30ميليارد دلار درآمد برسيم، روزي كه 20سال قبل اين هدفگذاري انجام شد، اين عدد و رقم، ذهني و خيالي نبودند. در 9سال گذشته به اين موضوعات اهتمام نبود و به شوخي گرفته شد.

همين يكي‌دو سال اخير نيز ديديم وقتي ادبيات ارتباطي خود را با جهان توأم با احترام متقابل مي‌كنيم و حقوق مردم را به رسميت مي‌شناسيم و مي‌گوييم مي‌خواهيم با جهان تعامل داشته باشيم يا امنيت سفر به ايران را برقرار مي‌كنيم، با همين هويت فرهنگي و تاريخي‌مان علاقه سفر به ايران چندين برابر مي‌شود. فرهنگ بالاي تعامل مردم ايران با ديگر ملت‌ها و تنوع اقوام و مذاهب و فرهنگ‌هاي مختلف كه با فرهنگ بالا كنار يكديگر در مجموع تماميت ارضي ايران بدون مشكل زندگي مي‌كنند شاخصه‌هاي مهم در مقوله گردشگري ايران است.

  • پس به‌نظر شما صادرات صنايع‌دستي و مقوله گردشگري برنامه اصلي سازمان ميراث فرهنگي براي عبور از بحران نفتي كنوني است.

همه ظرفيت‌هاي ميراث فرهنگي! مهم‌ترين جاذبه‌هاي ايران جاذبه‌هاي فرهنگي و تاريخي است. به‌ويژه گردشگران خارجي كه به ايران مي‌آيند براي ديدار از جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي به ايران سفر مي‌كنند و پس از آن جاذبه‌هاي طبيعي مطرح است.

  • پيش‌نويس بودجه سال آينده سازمان ميراث فرهنگي به مجلس پيشنهاد شده است. اين مبلغي كه در پيش‌نويس آمده با توجه به وضعيت اخير كه در حوزه نفت ايجاد شده و درآمدهاي كشور را كاهش مي‌دهد تا چه اندازه امكان تحقق دارد؟

هر اتفاقي كه در كل كشور بيفتد براي سازمان ميراث فرهنگي هم مي‌افتد. همانطور كه شما اشاره كرديد و اشاره درستي هم بود. برخي فكر مي‌كنند كاهش قيمت نفت و كاهش درآمدها كوتاه‌مدت است و ممكن است قيمت نفت در 3يا 4‌ماه آينده افزايش بيابد. برخي ديگر مي‌گويند اين كاهش قيمت طولاني مدت است و 2يا 3سال طول مي‌كشد. هر دو گروه نيز جزو اقتصاددانان قوي كشور هستند كه استدلال‌هاي خوبي براي تحليل خود دارند. ولي مي‌خواهم بگويم كه بخشي از بودجه سازمان ميراث فرهنگي به رديف‌هاي درآمد هزينه‌اي، يعني به مواردي بازمي‌گردد كه خود سازمان در اختيار دارد. مانند تعداد بازديدكنندگان از موزه‌ها كه هر چه بازديدكننده بيشتر باشد درآمدهاي آن نيز به خزانه واريز مي‌شود و بخشي از آن، نه همه آن، به سازمان ميراث فرهنگي بازگردانده مي‌شود.

اما فكر‌ مي‌كنم براساس لايحه‌اي كه دولت بر پايه نفت 72دلاري تقديم مجلس كرد، تحقق پيشنهاد بودجه‌اي سازمان ميراث فرهنگي چندان دور از ذهن نباشد. حتي اگر نوسان هم داشته باشد، فكر مي‌كنم حدود 10تا 20درصد با پيشنهاد كنوني سازمان ميراث فرهنگي اختلاف پيدا كند. درصورت اختلاف بودجه هم دولت مي‌تواند از مكانيزم‌هاي تخصيص استفاده كند. بنابراين خيلي نگران كاهش اعتبارات سازمان در سال آينده با توجه به قيمت 72دلاري نفت در منابع درآمدي نيستم. اگرچه اميدوارم در بخش صادرات نفتي بتوانيم به اهداف بيشتري از آنچه در لايحه بودجه آمده است دست پيدا كنيم.

  • برنامه جايگزين داشته‌ايد؟ مثلا اگر حالا كه بودجه براساس نفت 72دلاري بسته شده است. اگر قيمت نفت حتي به 30دلار هم كاهش بيابد آيا برنامه‌اي براي جبران وجود دارد كه جايگزين شود؟

ببينيد اين مشكلي است كه در كل كشور ايجاد مي‌شود. يعني بيش از آنچه ما الان در بخش‌هاي مختلف از اعتبارات كشور كه منبع اصلي آن نفت است استفاده كنيم، بخش‌هاي آب و انرژي و مسكن و ارتباطات و كشاورزي دارند استفاده مي‌كنند. اگر به آنجا برسد طبيعي است كه تمام برنامه‌ريزي‌ها و سرمايه‌گذاري‌ها ممكن است در يكي دوسال آينده با مشكل مواجه شود.

  • پس بايد گفت شرايط سازمان ميراث فرهنگي هم بحراني مي‌شود؟

خير ممكن است سال آينده اوضاع خيلي خوب شود و نفت 120دلار فروخته شود. نمي‌توان پيش‌بيني كرد. اما مي‌توانم بگويم شرايط اقتصادي و بودجه‌اي كشور به هر شكلي كه دربيايد سازمان ميراث فرهنگي كمتر از دستگاه‌هاي ديگر از آن متاثر مي‌شود، چون رديف‌هاي درآمدي اختصاصي خود را دارد.

  • منظورتان درآمدهاي موزه‌اي و سايت‌هاي باستاني و درآمدهاي حاصل از محل گردشگري است؟

براساس آنچه در لايحه دولت به مجلس رفته است اعتبارات عمراني و تملك دارايي‌هاي سازمان ميراث فرهنگي 34درصد رشد داشته و اعتبارات هزينه‌اي نيز 17درصد كه ميانگين آن مي‌شود 28درصد و رديف‌هاي درآمدي نيز 100درصد افزايش داشته‌اند. بنابراين اگر چنانچه درآمدهاي كشور با كاهش مواجه شود وضعيت بودجه‌اي سازمان ميراث فرهنگي كمتر متاثر از اين كاهش درآمدهاي كشور است.

  • آقاي سلطاني‌فر شما در سخنراني‌هاي خود توجه زيادي به موضوع گردشگري نشان داده‌ايد. حالا اين شائبه پيش آمده كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي توجه چنداني به بخش ميراث فرهنگي كشور ندارد و صرفا به بخش‌هاي درآمدزايي حوزه گردشگري توجه نشان مي‌دهد يا حتي به موضوع صنايع‌دستي نيز توجه ندارد. آيا توجه شما تنها به بخش درآمدزاي سازمان ميراث فرهنگي يعني گردشگري است؟ شفاف پاسخ بدهيد لطفا!

اين را به‌شدت تكذيب مي‌كنم. بحث و تمركز و تمام توان من بر اين بود كه در يكسال مسئوليت خود هماهنگي و توازن بين 3بخش ماموريتي سازمان ميراث فرهنگي ايجاد شود. اصلا اينگونه نيست. وقتي روز 5مهر روز جهاني گردشگري است كه نمي‌توان در مورد ميراث فرهنگي صحبت كرد. در ارديبهشت‌ماه در روزي كه مصادف با روز حفظ و حراست از اماكن تاريخي و ميراث فرهنگي است كه نمي‌توان راجع به صنايع‌دستي صحبت كرد. 20خرداد كه روز جهاني صنايع‌دستي است كه نمي‌توان راجع به گردشگري صحبت كرد. دوستاني كه با بنده همكار هستند مي‌دانند كه تلاش من بر اين بود كه توازن و پيوستگي بين هر 3وجه سازمان ميراث فرهنگي را ايجاد كنم. قطار گردشگري كه به ايران مي‌آيد همه خبرهاي شما رسانه‌ها به قطار گردشگري معطوف مي‌شود. خب آنجا بايد در مورد اهميت صنايع‌دستي صحبت كنم؟ اينكه نمي‌شود.

  • اما شما اظهارنظر عمومي در موضوعات عملياتي مثلا در حوزه تخريب بافت‌ها و بناهاي تاريخي نداشته‌ايد.

اينگونه نيست. امروز سازمان ميراث فرهنگي در توسعه فرهنگي و اقتصادي جايگاه سياستگذاري دارد. در مباني كار خود كه براي تدوين برنامه ششم هم درنظر گرفتيم تلاش شد جايگاه اين سازمان پر رنگ شود. اينكه بعد از چندين‌ماه صحبت كرديم و نشستيم كنار بخش فرهنگ كنار وزارت ارشاد يا صدا‌وسيما، اينها موفقيت است و نشان مي‌دهد توانسته‌ايم ظرفيت‌هاي سازمان را به مسئولين كشور بقبولانيم.

در بخش گردشگري نيز اگر بخواهيم فعال باشيم بايد به بخش‌هاي فرهنگي و تاريخي توجه كنيم و اينها را مرمت كنيم. اگر به اينها نرسيم و مرمت و احيا و بازسازي نكنيم و از آنها بهره‌برداري نشود خب گردشگر به ايران سفر كند كه چه چيزي ببيند؟ بيايد خيابان‌هاي تهران را ببيند؟ گردشگر بايد بيايد كاخ گلستان را ببيند. ميدان مشق و كاخ موزه سعدآباد و نياوران را ببيند. تخت جمشيد و گنبدسلطانيه و بازار تبريز و گنبد قابوس و نقش جهان اصفهان را ببيند. پس حتي اگر بخواهيم گردشگري‌مان توسعه بيابد بايد حتما در جهت رسيدگي و قابل استفاده كردن اماكن فرهنگي و تاريخي تلاش كنيم. ضمن اينكه بايد تلاش كنيم از هويت 7هزار ساله تاريخي و فرهنگي‌مان نيز حفظ و حراست كنيم و آنها را به نسل‌هاي آينده و مردم جهان ديگر كشورها معرفي كنيم.

  • در مقام معاون رياست‌جمهوري به جلسات هيأت دولت هم تشريف مي‌بريد.

من عضو ثابت جلسات هيأت دولت هستم.

  • بله مي‌خواهم بپرسم آيا در جلسات هيأت دولت، شخص رئيس‌جمهوري و ديگر اعضاي دولت حساسيتي به موضوعات ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري دارند؟ اصلا هيچ‌گاه بحث‌هاي طولاني در مقوله ميراث فرهنگي در جلسات هيأت دولت مطرح شده است؟

خوشبختانه امروز يكي از فرصت‌هايي كه نصيب سازمان ميراث فرهنگي شده اين است كه شخص دكتر روحاني به‌شدت نسبت به مسئوليت‌هاي سازمان و وظايف اين سازمان حساس است. از ابتدا هم كه قرار شد من به جاي آقاي دكتر نجفي بيايم تأكيد جدي بر موضوعات ميراث فرهنگي داشتند. گفتند مي‌خواهم بروي كه از همه ظرفيت‌هاي آن سازمان با هدف فرهنگي و اقتصادي بهره‌برداري كنيم. در تمامي سخنراني‌هاي داخل و خارج از كشور و در تمام مصاحبه‌هاي داخلي و خارجي‌شان نيز بر رونق بخش گردشگري و توسعه گردشگري و استفاده از ظرفيت‌هاي گردشگري تأكيد دارند.

در جلسات مختلف دولت هم، ايشان حمايت مي‌كنند و با همين رويكرد ايشان ساير اعضاي دولت هم امروز همراه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري هستند. ببينيد، نخستين بار در تاريخ بعد از انقلاب وزير اطلاعات كشور به جمع فعالان گردشگري آمد و سخنراني كرد و به آنها اطمينان داد كه وزارت اطلاعات امنيت را براي فعاليت فعالان صنعت گردشگري تأمين مي‌كند. طرح ارتقاي امنيت گردشگران خارجي را هم كه به جلسه شوراي امنيت كشور برديم با دفاع شخص وزير كشور به اتفاق آرا رأي آورد. همكاري‌هاي سازمان ميراث فرهنگي با وزارت راه‌و‌شهرسازي نيز در بهترين شكل خود پيش مي‌رود. در بخش‌هاي ديگر هم به همين شكل است.

دكتر ستاري معاونت فناوري رئيس‌جمهوري نيز در بخش صنايع‌دستي و ميراث فرهنگي موضوع استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين را در دستور كار قرار داده‌اند و در كميته‌اي مشترك با معاونت صنايع‌دستي اين موضوع را پيگيري مي‌كنند. در بخش احداث هتل هم با شهرداري‌هاي مختلف به‌خصوص كلانشهرها ارتباطاتي داريم و برخي از اين شهرداري‌ها مثل شهرداري تهران و اصفهان و كرمانشاه عوارض هتلداري را با هدف جذب سرمايه‌گذار و سرعت دادن به احداث هتل‌ها به صوت كامل صفر كرده‌اند. از همه شهرداران كشور نيز خواسته‌ايم براي تسريع در روند هتل‌سازي عوارض هتل‌سازي را صفر كنند.

  • در بخش‌هاي تقنيني يا انتظامي مخالفاني داريد كه از پيشرفت‌ها‌ در اين بخش خشنود نباشند؟

تاكنون مشاهده نكرده‌ام.

  • حتي در كميسيون‌ها يا فراكسيون‌هاي مجلس هم مخالفيني وجود ندارند؟

در مجلس 2فراكسيون تاريخ و گردشگري داريم كه با هر كدام از آنها هم جداگانه در دفتر كارم جلسه داشتم. با كميسيون‌هاي تخصصي مجلس هم ارتباط خوبي داريم. البته ممكن است در برخي فراكسيون‌ها نمايندگاني باشند كه انتقاداتي دارند اما بسيار معدود هستند. حركت عمومي مجلس به‌ويژه فراكسيون‌هاي گردشگري اما در همراهي با سازمان ميراث فرهنگي جدي است. اخيرا نيز شنيديد كه 210نماينده مجلس از سازمان به‌خاطر بازگرداندن 349قلم اشيا تاريخي و فرهنگي از بلژيك تقدير و تشكر كردند.

  • آيا هيچ‌وقت از رئيس‌جمهوري خواسته‌ايد كه يك سخنراني خود را يا بخشي از نطق عمومي يا تلويزيوني خود را به موضوع ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اختصاص بدهد؟ آيا اصلا اين امكان وجود دارد كه رئيس‌جمهوري كشور در يكي از سفرهاي استاني خود نيم ساعت يا 45دقيقه در موضوع اهميت ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري صحبت كند؟

بايد مناسبت داشته باشد. دليل ندارد كه ايشان در يك سفر استاني كه مشكلات مهمي همچون راه و مسكن و انرژي و كشاورزي و مسائل عمومي وجود دارد، نيم ساعت در بين مردم در مورد ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري سخنراني كند. اينها وظيفه من است. ولي تقريبا در 99درصد از سخنراني‌ها، سفرها و مصاحبه‌هاي داخلي و خارجي، ايشان بر مسائل سازمان ميراث فرهنگي تأكيد دارند. وقتي 5خردادماه نيز ايشان به سازمان ميراث فرهنگي آمدند، 45دقيقه راجع به مسائل سازمان ميراث فرهنگي صحبت كردند.

  • يعني امكان نطق عمومي رئيس‌جمهوري در موضوعات ميراث فرهنگي وجود ندارد؟

بايد مناسبتي وجود داشته باشد. مثلا روز جهاني گردشگري ايشان نيويورك بودند و ما از رياست محترم مجلس تقاضا كرديم كه در اين روز صحبت كنند.

  • هيچ‌وقت در هيأت دولت شما پيشنهاد نطق عمومي در موضوع ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به رئيس‌جمهوري نداده‌ايد؟

دولت در هر جلسه دستور دارد و اين دستور با الهام از مصوبات كميسيون‌ها است. اينكه در جلسه دولت از رئيس‌جمهور چنين درخواستي داشته باشيم بايد مواردي باشد كه در كميسيون‌هاي تخصصي مطرح و تصويب شده باشد.

  • آقاي سلطاني‌فر خبرهايي از استعفاي برخي معاونان و مديران سازمان ميراث فرهنگي منتشر شد. چه اتفاقي افتاد؟

از روزي كه من به سازمان ميراث فرهنگي آمده‌ام با توجه به تغيير و تحولات و تلاطم‌هاي زيادي كه در 4يا 5سال گذشته در اين سازمان اتفاق افتاده بود، مثل تغيير سريع مديران و جابه جايي‌ها و رفتن بخش‌هايي از سازمان به اصفهان و شيراز و بازگشت آن، احساس كردم مهم‌ترين چيزي كه در سازمان ميراث فرهنگي نياز است ثبات و آرامش و تثبيت مديريت‌هاي توانمند و به كار‌گيري نيروهايي است كه متخصصين خوبي بودند اما در جابه‌جايي‌ها حذف و كنار رفته بودند و با اين اتفاق به بنيه كارشناسي سازمان لطمه وارد شده بود.

هر رئيسي كه مي‌آيد ممكن است سريع بخواهد مديران خود را عوض كند. ولي من كمترين تغيير را در يكسال گذشته در سازمان ميراث فرهنگي داشتم. از 6معاون من 5معاون همانها هستند و نفر ششم هم خودش رفت. من جابه‌جايش نكردم. مديركل حوزه رياست همان شخص است. رئيس دفتر خودم را تا 4‌ماه عوض نكردم. روابط عمومي خود را پس از 8‌ماه تغيير دادم. حداقل تغييرات را داشتم تا ثبات و آرامش ايجادكنيم و فكر مي‌كنم الان به ثبات و آرامش مورد نظرمان كه زيرساخت اصلي برنامه‌ريزي‌ها در سازمان ميراث فرهنگي است رسيده‌ايم.

  • پس استعفاها براي چه مطرح شد؟

هيچ‌كدام معاونين و مديران استعفا ندادند. همه مديران سركار خود هستند. ببينيد در سازماني كه با مديران كل استاني خود بيش از 100مدير وجود دارد طبيعي است كه مشكلاتي براي 2يا 3مدير هم پيش بيايد. خوشبختانه به سمت آرامش پيش مي‌رويم. همدلي خوبي وجود دارد. كارشناسان قديمي هم احساس كردند مي‌خواهيم با آنها كار كنيم و بعد از يك دوره پر كشمكش اميدواريم 5سال آينده را به همين شكل جلو برويم تا سازمان ميراث فرهنگي با رويكرد خوب رئيس‌جمهور، نقش خود را در توسعه فرايند اقتصادي و فرهنگي كشور ايفا كند.

 

کد خبر 290033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha