سازمان میراث فرهنگی با محکوم‌کردن تخریب میراث فرهنگی عراق توسط گروه تروریستی داعش از مجامع بین‌المللی خواست نسبت به جلوگیری از این اقدامات تخریب‌گرایانه به‌ویژه تخریب شهر هترا اقدام فوری انجام دهند.

سازمان میراث فرهنگی  تخریب شهر باستانی هترا را محکوم کرد

در بيانيه سازمان ميراث فرهنگي آمده است: تخريب ميراث فرهنگي عراق به‌دست داعش، نمونه‌اي از اقدامات متحجرانه و بنيادگرايانه‌اي است كه در طول تاريخ به امحا و انهدام آثار و يادگار ملل گذشته انجاميده است.

سازمان ميراث فرهنگي در بيانيه خود با تأكيد بر اينكه اخبار ناگواري از تخريب ميراث فرهنگي عراق ازجمله موزة موصل، شهر هترا و محوطة باستاني هترا شنيده مي‌شود، آورده است: عاملان تخريبِ ميراث فرهنگي به چه مي‌انديشند و با چه هدفي، گستاخانه خط بطلان بر ميراث فرهنگي مي‌كشند و جهانيان را از مواهب و فوايد آن محروم مي‌سازند؟

بيانيه سازمان ميراث فرهنگي با تأكيد بر اين موضوع كه نابودي ميراث فرهنگي عراق توسط داعش با هدف تخريب نام و چهره اسلام صورت مي‌گيرد و از اساس با آموزه‌هاي دين مبين اسلام ناسازگار است، افزوده است: رفتارهاي ددمنشانه مسبوق به سابقه است؛ انهدام مجسمۀ بودا توسط طالبان، ويراني‌هاي اخير در سوريه و عراق به‌دست داعش نمونۀ دشمني علني با ميراث فرهنگي بشري است. آخرين جنايت اين گروه نيز حمله به محوطة تاريخي‌ ـ‌ فرهنگي «هترا» در جنوب نينواست.

به اعلام سازمان ميراث فرهنگي كشور، هدم و نابودي آثار و يادگارهاي گذشتگان در هر كجا و به هر بهانه‌اي محكوم است.سازمان ميراث فرهنگي علت تخريب آثار تاريخي را نشانه جهل نسبت به اهميت ارزش‌هاي ميراث فرهنگي و تمدن بشري خوانده و آورده است: سازمان ميراث فرهنگي، اين جنايات را محكوم كرده و با مردم جهان و به‌ويژه مردم عراق ابراز همدردي مي‌كند.

سازمان ميراث فرهنگي، همچنين از مجامع بين‌المللي به‌ويژه يونسكو خواسته است نسبت به جلوگيري از اقدامات تخريب‌گرايانه به‌ويژه تخريب شهر باستاني هترا كه در فهرست ميراث جهاني يونسكو نيز ثبت شده است، اقدام فوري انجام بدهند.

کد خبر 289399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha