همشهری‌آنلاین: «استیگ آوال سورینسن»، قهرمان دانمارکی، چهار بار قهرمان شیرجه آزاد شده و چندین بار نامش در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.

غواص

در آب‌هاي يخ زده شيرجه مي‌زند و تا دقيقه‌ها مي‌تواند بدون هيچگونه تجهيزات تنفسي، شنا كند. او يك انسان است اما انساني كه شش‌هايش حتي زير آب نيز انگار نفس مي‌كشند.

او توجه دانشمندان زيادي را به خود جلب كرده و آنها با مطالعات زيادي كه روي اين ابرانسان انجام داده‌اند بسيار شگفت‌زده شده‌اند.انساني شبيه «استيگ آوال سورينسن» در هيچ جاي دنيا وجود ندارد، او انسان خارق‌العاده‌اي است كه انگار در زير آب نفس نمي‌كشد.

«استيگ آوال سورينسن»، قهرمان دانماركي، چهار بار قهرمان شيرجه آزاد شده و چندين بار نامش در كتاب ركوردهاي گينس به ثبت رسيده است.

او در رشته زيست شناسي تحصيل كرده و در پزشكي نيز مدرك دكترا دارد.

استيگ از كودكي شروع به تمرين حبس كردن نفس خود در زير آب كرد، او در استخر خانه‌شان شيرجه مي‌زد و هر بار سعي مي‌كرد از دفعه پيش نفسش را بيشتر حبس كند.

شش ساله بود كه شروع به ياد گرفتن شنا كرد، آنقدر در شنا كردن مهارت پيدا كرد كه چهار بار در سنين 11،10،9 و 12 سالگي قهرمان ملي شنا در دانمارك شد.

بين سال‌هاي 1993 تا 2003، او زير آب راگبي بازي مي‌كرد و يكي از اعضاي تيم ملي دانمارك بود. زماني‌كه استيگ در دانشگاه بارسلوناي اسپانيا، تحصيل مي‌كرد، در آنجا هم از ورزش كناره نگرفت و عضو تيم ميلي هاكي زير آب اسپانيا شد.

علاقه و استعداد استيگ در حبس نفس در زير آب، باعث شد تا او به رشته شيرجه آزاد فكر كند و وارد اين دنياي آبي شود.

استيگ، با آميختن يوگا و علم فيزيولوژي، موفق شده ركورددار شيرجه آزاد شود. نام او تاكنون دو بار در گينس به ثبت رسيده است، نخستين بار در سال 2010 بود كه وي تصميم گرفت براي ثبت ركورد شيرجه بزند.

ماه مارس بود كه او با پوشيدن لباس شنا و زدن عينك، 72 متر به زير آب‌هاي يخ زده دانمارك رفت و موفق شد ركورد چهارده و نيم متري «ويم هوف» را بشكند.

در آوريل همان سال او پس از تنفس اكسيژن خالص، به داخل يك محفظه پر از كوسه رفت. استيگ در اين محفظه مرگبار، 20 دقيقه و 10 ثانيه نفس خود را حبس كرد تا ركورد تازه‌اي به نام خود ثبت كند.

ماه مي ‌سال 2012، استيگ بار ديگر براي نفسگيري زير آب تلاش كرد تا ركورد تازه‌اي به نام خود ثبت كند. اين بار او 22 دقيقه نفسش را در آب 30 درجه سانتيگراد نگه داشت و بار ديگر در گينس ركورددار شد. يك سال گذشت و استيگ در شرق گرينلند، دو ركورد تازه براي طولاني‌ترين شنا زير آب زد.

او 152.4 متر به زير آب رفت و دو دقيقه و يازده ثانيه در اين عمق شنا كرد، روز بعد استيگ اعلام كرد كه قصد دارد براي آخرين بار ركوردي به نام خود ثبت كند و براي هميشه اين كار را كنار بگذارد و مربيگري كند.

او اين بار 76.2 متر به زير آب رفت و آخرين ركورد را به عنوان شيرجه‌زني كه فقط با يك لباس شنا و بدون تجهيزات تا اين عمق پيش رفت را به نام خود ثبت كرد.

استيگ پس از ثبت همه اين ركوردها لقب «فراتر از يك ابرانسان» را به خود اختصاص داده است.

شبكه ديسكاوري برنامه مستندي از اين مرد حيرت‌انگيز با عنوان مردي كه نفس نمي‌كشد ساخته است.

  • جايي كه همه چيز يخ مي‌زند شنا كردن چه احساسي دارد؟ آيا تا كنون در حين شنا كردن دچار بي‌حسي هم شده‌ايد؟

شنا كردن عالي است اما آسان نيست، در آب‌هاي يخ زده تجهيزات شنا فورا يخ مي‌زند. كافيست كه در آب منفي 15 درجه سانتيگراد شيرجه بزنيد، چند دقيقه نمي‌گذرد كه حتي در لباس مخصوص شنا هم احساس سرما مي‌كنيد، اما من تصميم گرفتم اين كار را امتحان كنم.

من بيشتر مواقع چشم‌هايم بسته است اما وقتي به زير يخ‌ها شيرجه مي‌زنم در يكي از زيباترين نقاط جهان، شنا مي‌كنم. به محض شيرجه در آب، صورتم شوك بزرگي را احساس مي‌كند و بي‌حسي صورتم بخشي از آن است،اما من مي‌دانم كه چطور با آن مقابله كنم.

  • چند نفر در هنگام شيرجه زدن مراقب شما هستند؟

گروهي كه مرا هنگام شيرجه همراهي مي‌كند چهار نفر هستند، يك شيرجه‌زن امنيتي و سه نفر ديگر كه تجهيزات تنفسي دارند، همراه من هستند.

هنگام ثبت ركورد يك اسكوتر نيز با من بود اما چون آب بسيار سرد بود چرخ دنده‌هايش يخ زد و فرستادن آن بسيار به كندي صورت گرفت، حتي دوربين‌ها هم يخ زده بودند و 45 ثانيه پس از اينكه شيرجه زدم، دوربين‌ها را با من همراه كردند.

  • براي ثبت ركوردهايتان چقدر تمرين كرديد؟چه تمريناتي انجام داديد و آيا تمريناتتان مخصوص آب سرد بود؟

من تمرينات ذهني‌ام را از مدت‌ها پيش زماني كه اولين قراردادم را با شبكه ديسكاوري بستم، شروع كردم. بعد از كريسمس 2012 شروع به شنا در آب‌هاي يخ زده كردم و هر بار مدت شنا را بيشتر مي‌كردم، در اين مدت، شيوه تنفس كردن و آمادگي بدني‌ام تغيير كرد.

البته رژيم غذايي‌ام را نيز عوض كردم. با مربي شناي مشهور دانماركي تمرين كردم تا از هر نظر آماده باشم. در اين بين آزمايش‌هاي بسياري هم دادم، دانشمندان زيادي روي بدنم مطالعات مختلفي انجام دادند. آنها از نزديك مرا مورد مطالعه قرار دادند تا بفهمند كه در شرايط سخت آب و هوايي، در حين شنا كردن چه اتفاقي براي بدن من مي‌افتد.

  • شما در مصاحبه‌هاي خود ادعا كرده‌ايد كه براي تنفس از روش خاصي كمك مي‌گيريد ممكن است در اين باره توضيح بيشتري بدهيد؟

من به اين روش «دلفين دروني» مي‌گويم. در اين روش، ضربان قلب تا حد امكان پايين مي‌آيد و در نتيجه فعاليت امواج مغزي نيز كاهش مي‌يابد، در حالت عادي، مغز انسان در شرايطي به نام بتا قرار دارد اما هنگام استراحت و زماني‌كه احساس خوبي داريد در شرايط آلفا قرار مي‌گيرد. اين بهترين حالت مغز است كه با تجربه‌هاي خوب و شادي، به وجود مي‌آيد.

منبع:همشهري سرنخ

کد خبر 289976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار