‌ وزارت بهداشت با انتشار آماری از حوادث سال‌های گذشته در چهارشنبه آخر سال و هشدار در مورد خطرات این ایام، توصیه‌هایی در این رابطه ارائه کرد.

چهارشنبه سوری-سوختگی

پايگاه اطلاع‌رساني اين وزارتخانه در گفت‌وگو با رئيس گروه پيشگيري از سوانح و حوادث مركز مديريت بيماري‌هاي غيرواگير اعلام كرد كه آسيب‌هاي چهارشنبه‌سوري سال 92نسبت به سال 91رشد 35درصدي داشت. دكتر عليرضا مغيثي با اشاره به‌حركت اين مراسم به سوي خشونت گفت: سالانه هزاران نفر از هموطنان در اين مراسم مصدوم و يا معلول مي‌شوند و هزاران خانواده ايراني سال نو را با غم و اندوه شروع مي‌كنند. لحظه‌اي غفلت مسير زندگي اين افراد را تغيير مي‌دهد. هيچ فردي اعم از توليدكننده، مجري آتش‌بازي، ناظران يا حتي عابران پياده و رهگذران از آسيب‌هاي چهارشنبه سوري در امان نيستند. وي به استناد مطالعات انجام شده اعلام كرد كه شدت آسيب افراد ناظر آتش‌بازي‌ها از مجريان هم شديدتر بوده است.

وي گفت: براساس آمار موجود در حوزه معاونت‌هاي بهداشتي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور، تعداد مصدومان چهارشنبه‌سوري سال گذشته (سال 1392) بالغ بر 2700نفر برآورد مي‌شود. اين رقم در مقام مقايسه با سال قبل از آن 35درصد رشد نشان مي‌دهد. آسيب‌هاي منتسب به چهارشنبه‌سوري طي سال‌هاي اخير روند صعودي داشته و از سال 1387ميزان رشد آن 2.5برابر بوده است.

در ميان استان‌ها، استان تهران رتبه اول را از نظر تعداد حادثه‌ديدگان داشته و رقم آن به 740مورد گزارش شده است. به‌عبارتي 28درصد كل موارد ثبت‌شده مصدومان چهارشنبه‌سوري در كل كشور مربوط به استان تهران است.استان‌هاي آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي هم پس از استان تهران بيشترين تعداد ثبت شده مصدومان چهارشنبه آخر سال را داشته‌اند. همچنين مردان 4برابر زنان دچار آسيب‌هاي منتسب به چهارشنبه‌سوري مي‌شوند. وي با بيان اينكه بيشترين آسيب‌ديدگان از ميان دانش‌آموزان و دانشجويان و در گروه سني 15تا 25سال قرار داشته‌اند، گفت:در رتبه بعدي، 35درصد ‌كل موارد آسيب‌ها در گروه سني 10-14سال رخ داده است و 5درصد آسيب‌ديدگان نيز در گروه سني زير 6سال بوده‌اند.دكتر مغيثي محيط بيرون از خانه و خيابان را شايع‌ترين مكان آسيب‌زا اعلام كرد و افزود: دست و پا شايع‌ترين اعضاي بدن هستند كه دچار آسيب مي‌شوند و حدودا 50مو‌رد ثبت شده را شامل مي‌شوند.شديدترين آسيب‌ها نيز مربوط به نواحي صورت و چشم است كه با 43درصد شيوع در رتبه دوم قرار دارد.

دكتر مغيثي به والدين پيشنهاد كرد با نظارت مستقيم بر فرزندان هم حين خريد وسايل كم‌خطر و هم در زمان استفاده از مواد محترقه، تا حد زيادي از بروز حوادث احتمالي بكاهند و همچنين مواد محترقه و منفجره را در محلي مطمئن دور از دسترس كودكان، در مكان خشك و خنك نگهداري كنند.

  • توصيه‌هايي براي چهارشنبه‌سوري

اينها مهم‌ترين توصيه‌هاي وزارت بهداشت براي آخرين چهارشنبه سال هستند.البته از نظر پزشكاني كه در آخرين روزهاي سال شاهد از دست دادن سلامتي يا حتي جان عده زيادي در نتيجه همين مراسم بوده‌اند مهم‌ترين توصيه اين است كه كلا دور اين كار را خط بكشيد.با اين همه اگر به مهم‌ترين توصيه آنها گوش نمي‌كنيد، دست‌كم حواس‌تان به اين سفارش‌ها باشد:
فقط در فضاي باز از فشفشه و ترقه استفاده كنيد.
لاستيك، هيزم و كارتن خالي در واحدهاي مسكوني يا در معابر، كوچه و خيابان آتش نزنيد.
انداختن قوطي‌هاي دربسته مخازن كوچك گاز و ظروف تحت فشار به درون آتش بسيار خطرناك است.
از ريختن مواد سريع‌الاشتعال مانند نفت، بنزين و الكل روي آتش جدا خودداري كنيد.
از مواد محترقه، منفجره و ترقه و فشفشه دست‌ساز استفاده نكنيد.
درصورت پوشيدن لباس گشاد از نزديك شدن به آتش يا پريدن از روي آن خودداري كنيد.
مواد محترقه را در داخل وسايل با پوشش شيشه‌اي و يا قوطي‌هاي فلزي منفجر نكنيد.
استفاده از عينك در هنگام آتش‌بازي از بسياري از آسيب‌هاي چشمي پيشگيري مي‌كند. درصورت بروز هرگونه آسيب به چشم، بدون دستكاري به مراكز بهداشتي درماني چشم مراجعه كنيد.

  • چشم‌هاي بسياري را بر اثر حوادث چهارشنبه‌سوري تخليه كردم

هر سال براي چهارشنبه پايان سال توصيه‌ها ارائه مي‌شود، ولي اميدواريم مردم توجه كنند. چهارشنبه‌سوري از جشن‌هاي ملي است و مردم هم علاقه‌مند هستند شاد باشند. فكر مي‌كنم امسال هم مقارن با ايام فاطميه ‌مي‌شود، بنابراين همه توجه دارند و رعايت هم خواهند كرد.با اين همه والدين را به مراقبت بيشتر از كودكان در اين ايام توصيه مي‌كنم. بنده خودم متأسفانه به‌دليل حوادث و بي‌احتياطي در چهارشنبه پايان سال تعداد قابل توجهي چشم را مجبور شدم تخليه يا پيوند كنم.سوختگي‌هاي زيادي به‌دليل استفاده از مواد محترقه‌اي كه مناسب اين مراسم نيست، اتفاق مي‌افتد. متأسفانه حتي در سال‌هاي قبل نيز باعث فوت برخي از اين حادثه‌ديدگان شده است.همه والدين و بزرگ‌ترها رعايت كنند تا اتفاقي تلخ رخ ندهد زيرا واقعاً حيف است افراد به‌دليل شادي غيرمتعارف و كوتاه‌مدت يك عمر معلول شوند.
سيدحسن هاشمي؛ وزير بهداشت

کد خبر 289811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha