سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

گروه شهری: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور بار دیگر درحالی بر حفظ حریم نقش رستم تأکید کرد که معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، فرودگاه‌ها و بنادر وزارت راه‌وترابری خبر از انتظار دوماهه سازمان متبوعش برای جلسه با سازمان میراث فرهنگی درباره وضعیت این بنای تاریخی و مسیر قطار در محور شیراز – اصفهان داده است.

در تازه‌ترین اظهارنظر، حمید بقایی، قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأکید کرده است که اجازه عبور راه‌آهن از نزدیکی نقش رستم را نمی‌دهیم.  وی در این‌باره تصریح کرده است: «تنها کاری که  می‌توانستیم انجام دهیم، این بود که در اطراف نقش رستم برای عبور راه‌آهن حریم تعریف کنیم و اجازه ورود به این حریم را ندهیم.»

 گرچه بقایی توپ بروز چنین مشکلی را به زمین مدیران پیشین سازمان میراث فرهنگی انداخته است اما به‌نظر می‌رسد فاصله پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز به‌طور کامل خطر لرزش و نقض حریم نقش رستم را برطرف نمی‌کند.

بحث بر سر وضعیت خط‌آهن و نقش‌رستم از اواخر سال گذشته جدی‌تر شده است و در حال حاضر مسیری علامت‌گذاری شده که از فاصله 500 متری نقش رستم می‌گذرد. جهانی شدن نقش رستم درحالی به چالش کشیده شده است که میراث فرهنگی بر مسیری تأکید دارد که در نزدیکی جاده ترانزیتی اصفهان – شیراز در نظر گرفته شده است.

 قرار بر این بود تا بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد با الحاق نقش رستم به تخت‌جمشید آن‌را در فهرست میراث جهانی به ثبت برساند که نقض حریم این اثر دوره هخامنشی و کعبه زرتشت عملا ثبت جهانی را منتفی کرده است. براساس طرح مطالعاتی بنیاد پارسه مسیری که سازمان میراث فرهنگی برای عبور راه‌آهن پیشنهاد داده از فاصله 900 متری نقش رستم می‌گذرد.

با میراث فرهنگی توافق می‌کنیم

از سوی دیگر معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، فرودگاه‌ها و بنادر وزارت راه و ترابری گفت: نامه‌ای با امضای وزیر راه به رئیس سازمان میراث فرهنگی نوشته شده است تا فورا جلسه‌ای برای بررسی چگونگی عبور راه‌آهن از کنار نقش رستم تشکیل شود،  اما هنوز جلسه‌ای نگذاشته‌اند.

حسین تهرانی در گفتگو با ایسنا تاکید‌ کرد: تسلیم نظرات کارشناسی و منافع ملی هستیم و اگر تغییر مسیر ضرورت داشته باشد این کار انجام می‌شود.

کد خبر 28952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز