سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

کارل روو مشاور و دستیار ارشد جورج بوش در کاخ سفید روز دوشنبه ساعاتی بعد از انتشار مصاحبه‌اش با روزنامه وال استریت ژورنال در یک مراسم کاملاً احساساتی از کاخ سفید خداحافظی کرد.

 روو در ضلع جنوبی کاخ سفید در مقابل خبرنگاران و در کنار بوش، در حالی که صدایش می‌لرزید بوش را مردی شجاع خواند که کشور آمریکا را از مسیر جنگ به سلامت عبور داد و از مردم در برابر خطرات حفاظت کرد.

آمریکا در آستانه انتخابات 2008، اگر قرار باشد درباره روو و بوش قضاوتی کند بدون شک این قضاوت چندان مثبت و دوستانه نخواهد بود. همان‌طور که نظرسنجی‌ها درباره وضعیت نامزدهای جمهوریخواه انتخابات 2008 نشان می‌دهد، این انتخابات می‌تواند جواب منفی بزرگی به سیاست‌های بوش و حزب جمهوریخواه باشد.

 نتایج انتخابات میاندوره‌ای کنگره هم به همین صورت بود. به دلیل وجود چنین شرایطی که جمهوریخواهان به درستی از آن به عنوان تهدید تعبیر می‌کنند، کاخ سفید بعد از کارل روو مسیری متفاوت را در پیش خواهد گرفت. در این مسیر متفاوت بدون شک رویه‌هایی که روو در 10 سال گذشته برای جمهوریخواهان در انتخابات به اجرا می‌‌گذاشت، اجرا نخواهد شد.

دولت بوش مدتی پیش از استعفای روو هم فاصله گرفتن از او که معمار اصلی پیروزی‌های انتخاباتی جمهوریخواهان در سال‌های گذشته بوده را شروع کرده بود. یکی از  این تغییر مسیرها این بود که کاخ سفید با هدایت جاش بولتون رئیس ستاد و کارمندان کاخ،  سیاست تغییر عراق را به سیاست مهار آن تغییر داده است. همچنین کاخ سفید ، از تلاش برای تغییر سیاست‌های مهاجرتی و اولویت‌های بودجه‌ای دست برداشته و به جای آن به دنبال تقویت امنیت داخلی مرزها و کنترل هزینه‌ها بوده است.

 کاخ سفید در ماه‌های اخیر منابع حقوقی زیادی را به تحقیقات چندجانبه توسط کمیته‌های کنگره در 6 ماه گذشته اختصاص داده که هدف بعضی از این تحقیقات شخص کارل روو بوده است. این کمیته‌ها در تحقیقات خود قصد دارند نتیجه فعالیت‌ها و سیاست‌بازی‌های  روو را دریابند. مقامات کاخ سفید این تحقیقات و بررسی‌ها را مدیریت درست و حساب‌شده مسائل موجود می‌دانند.

اما از نظر تاریخ‌‌نگاران این تحقیقات معنای دیگری دارد و می‌تواند نوعی ضربه خوردن به کنترل و مدیریت کشور تلقی شود. البته این به آن معنی نیست که رئیس جمهور همه کنترل خود را بر امور از دست داده است.

گسترش اختیارات رئیس جمهوری در شنود تلفنی که بعد از یک نبرد طولانی با دمکرات‌های کنگره به دست آمد، نشان داد که دولت بوش هنوز می‌داند چگونه باید برنده شود و در مسائل امنیت ملی حرف خود را به کرسی بنشاند.

 در بسیاری از موارد قدرت قوه اجرایی در آمریکا به بوش و تیم او اجازه می‌دهد که سیاست‌های واشنگتن را به تنهایی مشخص کند. اما واقعیت این است که در  حوزه مسائلی که روو آنها را باعث به دست آمدن یک اکثریت پایدار برای جمهوریخواهان می‌داند،  بوش و ریاست‌جمهوری‌اش این روزها چندان مفید نبوده و دچار عقب گرد شده‌اند.

پاکسازی که استعفای روو بخشی از آن تلقی می‌شود بیشتر از آنکه یک تغییر ایدئولوژیک باشد، ناشی از یک ضرورت سیاسی است. جمهوریخواهان با وجود همه اتفاقاتی که برای بوش در این دوره روی داد، مصمم هستند که در 2008 در انتخابات پیروز شوند.

 عراق برای تک‌تک جمهوریخواهانی که چه حالا و چه تا سال‌ها بعد به دنبال به دست آوردن پستی در حاکمیت هستند، یک خطر جدی است.

تایم- 13 آگوست

کد خبر 28933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز