شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هنرستان‌ها توانایی افراد را بالا خواهند برد، گفت: هنرستان‌ها دانش‌آموزان را آچار به دست بار می‌آورند.

به گزارش ايسنا، سید محسن حسینی مقدم در همایش تخصصی سرگروه‌های تاسیسات سراسر کشور که در خانه معلم کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه هنرستان‌ها می‌توانند در رشد و بروز استعدادهای نهفته دانش آموزان اثرگذار باشند، گفت: ممکن است دانش آموزانی با استعدادهای مهارتی بالا در جامعه وجود داشته باشند که با تحصیل در هنرستان‌ها بتوانند توانایی های خود را بروز دهند و این در حالیست که خانواده‌ها اغلب از سوق یافتن فرزندانشان به سمت هنرستا‌ن‌ها ناراضی هستند.

وی با بیان اینکه هوش همه افراد به ریاضی، فیزیک و تحصیل در رشته‌های نظری خلاصه نمی‌شود، بر لزوم فرهنگ سازی درست در راستای نهادینه شدن فرهنگ مهارتی در جامعه تاکید کرد.

حسینی مقدم در ادامه تفاوت بین دانش‌آموزان دبیرستان و هنرستانی را در جرات و توان کار کردن فارغ التحصیلان هنرستانی دانست و افزود: استراتژیِ آموزش و پرورش ارتقای کیفیت آموزشی است و به نظر می‌رسد هنرستان‌ها می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه از سال 95 هنرستان‌ها سه ساله خواهند شد، گفت: در شرایط کنونی هنرستان‌ها دو ساله هستند و با تغییر در ساختار آموزسی آن‌ها با کمبود فضای آموزشی به میزان یک سوم مواجه خواهیم شد و این مسئله لزوم نگاه ویژه به سمت احداث هنرستان‌های جدید را می‌طلبد.

حسینی مقدم با اشاره به برنامه‌ریزی در راستای سوق دادن دانش آموزان به سمت تحصیل در هنرستان‌ها، گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده باید ظرف پنج سال آینده سهم تحصیل دانش آموزان در هنرستان‌ها را به 48.26 درصد برسانیم که این رقم در مورد هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای 20.26 درصد و در مورد هنرستان‌های کارودانش 28 درصد است.

این مسئول افزود: امسال 39 درصد دانش آموزان در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند و این در حالیست که این رقم در سال تحصیلی گذشته 41.5 درصد بوده و امسال با افت 2.5 درصدی مواجه شده است.

مدیر کل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه امسال 100 درصد اعتبارات تخصیص داده شده به هنرستان‌ها در کشور جذب شده است، گفت: این رقم معادل 26 میلیارد تومان بوده است.

به گفته حسینی مقدم در سال‌های قبل بین 30 تا 40 درصد اعتبارات تخصیص یافته به هنرستان‌ها جذب می‌شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد هنرستا‌ن‌های کشور با مدیران غیر مرتبط اداره می‌شوند، گفت: حتی بخشی از مدیران هنرستان‌ها مدارک حوزوی دارند.

حسینی مقدم در ادامه گفت: بر اساس بررسی هایی که در مورد وضعیت بازنشسته‌های استان‌ها شده است، ظرف پنج تا 10 سال آینده اکثر دبیرستان‌ها از نیروهای زبده خالی خواهند شد.

کد خبر 289209

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha