شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نقصان شنوایی در یک سوم سالمندان اتفاق می‌افتد و معمولا نتیجه پیری است. اما اکثر افراد تمایل به نادیده گرفتن نشانه‌هایی دارند که شنوایی آن‌ها به آن عادت نکرده است.

Hearing loss

علائم به تدریج ظاهر شده و شدت می‌یابند اما این نشانه‌ها برای سایر افراد بسیار آشکار‌تر از خود ما هستند.

  • علائم هشدار دهنده

معمولا همسر یا شریک زندگی فرد اولین کسی است که از دست دادن قدرت شنوایی را به او گوشزد می‌کند. فردی که قدرت شنوایی خود را از دست داده متوجه صدای همسرش، صدای زنگ یا در منزل یا صدای بلند تلویزیون نمی‌شود.

اما مجبور نیستید منتظر هشدار همسرتان بمانید. با توجه کردن به دو نشانه مهم خودتان می‌توانید دریابید که کم‌شنوایی پیدا کرده‌اید.

 یک نشانه هنگامی است که از نظر شما افراد پیرامون شما همیشه در حال مِن مِن کردن و زیرلبی حرف زدن هستند و شما متوجه نمی‌شوید که آنها چه می‌گویند.

نشانه دیگر اینکه برای شنیدن یک مکالمه در محیطی پر سر و صدا با مشکل مواجه باشید، به طوری که می‌دانید فردی در حال حرف زدن است، اما نمی‌توانید بفهمید که چه می‌گوید. اگر هر یک از این نشانه‌ها به دفعات برای شما اتفاق بیفتد، ممکن است زمان مراجعه شما به پزشکتان فرا رسیده باشد. 

  • گام بعدی

پزشک مراقبت‌های اولیه شما یا متخصص گوش و حلق و بینی آزمونی را انجام خواهد داد تا مطمئن شود که فقدان شنوایی شما نتیجه یک تومور، یک عفونت یا رشد غیر طبیعی استخوان‌ها نیست.

اگر مجرای گوش شما از موم یا جرم گوش پر شده باشد، پزشک آن‌ها را در مطب تخلیه خواهد کرد. اگر پزشک قانع شود که شما دچار فقدان شنوایی احتمالا به علت پیری، ژن‌ها یا آسیب سلول‌های عصبی در اثر مواجهه زیاد با صداهای بسیار بلند شده‌اید، نیاز است که شما به یک متخصص شنوایی سنجی جهت انجام آزمون شنوایی مراجعه کنید.

  • بررسی سریع قدرت شنوایی

حداقل دو یا تعداد بیشتری پاسخ مثبت به سوالات زیر ممکن است نشان دهنده یک مشکل باشد:

- آیا برای شما سخت است که مکالمه دو یا تعداد بیشتری از افراد را که در یک زمان در حال صحبت هستند دنبال کنید؟
- آیا افراد از اینکه شما صدای تلویزیون را خیلی زیاد کرده‌اید، گله‌مند هستند؟
- آیا مجبورید برای درک یک مکالمه تمام تلاش خود را انجام دهید؟
- آیا برای شنیدن در یک محیط پر سر و صدا با مشکل مواجه هستید؟
- آیا از افراد می‌خواهید که صحبت‌هایشان دوباره تکرار کنند؟
- آیا به نظر می‌رسد بیشتر افراد با شما زیر لبی صحبت می‌کنند (یا واضح صحبت نمی‌کنند)؟

  • از انتخاب‌های خود آگاه باشید

کم‌شنوایی ممکن به معنای آن باشد که نیازمند دریافت سمعک هستید. دستگاههایی یا فناوری‌های به مراتب هوشمندانه‌تر و با پیشرفت‌های قابل توجهی در کوچک سازی و ارتقای مدار‌هایشان به بازار آمده‌اند.

عموما در حال حاضر سمعک‌ها کوچک‌تر شده و به سختی قابل مشاهده هستند. آن‌ها به اشکال گوناگون شامل انواعی که داخل گوش یا روی گوش نصب می‌شوند، موجود بوده و طیف وسیعی از طرح‌های آنالوگ و دیجیتال قابل برنامه ریزی دارند. برخی شرکت‌های بیمه‌ای نیز هزینه این دستگاه‌ها را تقبل می‌کنند.

منبع: Harvard Health Letter
ترجمه: محمد ملائکه

کد خبر 289152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha