جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیریت جدید خانه کتاب با علم به این‌که برای جامعه کتاب‌دوست ایران، مطالعه کاغذی همچنان در اولویت قرار دارد، در کنار تقویت اطلاع‌رسانی الکترونیک، به چاپ و انتشار مجموعه کتابشناسی ماه همت گمارده است.

ketabshenasi

از این رو «کتابشناسی ماه» ویژه دی‌ماه راهی بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتابشناسی ماه دربردارنده اطلاعات همه کتاب‌هایی است که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌اند. این مجموعه افزون بر کتاب‌های ناشران خصوصی، انتشارات مؤسسه‌های دولتی، کتاب‌های با شمارگان محدود و در دسترس اعضای سازمان‌های خاص، گزارش‌های تحقیقاتی، چاپ کرده‌های به روش افست، آزمون‌نامه‌ها و کتاب‌های کمک درسی، آموزشی، نقشه‌ها و اطلس‌ها را نیز دربرمی‌گیرد.

شیوه گردآوری این محصول به این صورت است که مؤسسه خانه کتاب به صورت روزانه یک نسخه از کتاب‌های اعلام وصول (مجوزی که دبیرخانه اداره کل کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خروج کتاب از چاپخانه و توزیع آن به ناشر می‌دهد) دریافت می‌کند. استقرار نمایندگی جهان شابک در خانه کتاب و به تبع آن ارتباط مستقیم با ناشران و پدیدآورندگان کتاب، روش دیگری برای دستیابی به کتاب‌های منتشر شده در کشور را مهیا کرده است. علاوه بر این، از طریق ارتباط با اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، مراجعه به ناشران و چاپ فراخوان سالانه در روزنامه‌ها، این اطلاعات گردآوری و تکمیل می‌شوند. از آن‌جا که خانه کتاب مرجع رسمی ارائه آمار نشر کتاب در ایران است، بسیاری از ناشران برای تکمیل اطلاعات آماری فعالیت خود به خانه کتاب مراجعه می‌کنند که این نیز باعث تکمیل بانک اطلاعاتی این مجموعه می‌شود.

کتابشناسی ماه ذیل سه فصل ارائه شده است؛ فصل نخست بزرگسالان، فصل دوم کودک و نوجوان، فصل سوم کمک درسی و آموزشی. در دو فصل نخست دو زیرمجموعه چاپ اول و بازچاپ و در فصل سوم کتاب‌های کمک درسی و آموزشی در دو رده مجزا عرضه می‌شود که رده دوم فصل سوم به کتاب‌های کمک درسی و آموزشی کودک و نوجوان اختصاص دارد.

محتوای کتابشناسی ماه براساس خلاصه سوم نسخه بیستم نظام رده‌بندی دهدهی دیویی طبقه‌بندی شده است و برای موضوع‌های اسلام، زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا و تاریخ ایران از گسترش‌های رده‌بندی دهدهی دیویی ایران استفاده شده است. به این صورت کتاب‌ها در ده شاخه اصلی رده‌بندی دهدهی دیویی طبقه‌بندی شده‌اند و در هر رده، به ترتیب شماره رده دیویی، ترتیب یافته‌اند. شیوه تنظیم اطلاعات کتابشناختی این مجموعه براساس سنت اسلامی و شرقی با عنوان کتاب شروع می‌شود. در این شیوه کتاب‌ها نخست براساس الفبای عنوان و در پی با نام پدیدآورنده در زیر هر یک از شاخه‌های نظام رده‌بندی دیویی مرتب شده‌اند.

برای دستیابی آسان‌تر به کتاب‌های کودک و نوجوان، کتاب‌های این گروه سنی در بخش جداگانه‌ای بعد از رده تاریخ و جغرافیا آمده است. روش تنظیم کتاب‌های کودک و نوجوان نیز براساس نظام رده‌بندی دهدهی دیویی و به ترتیب الفبای عنوان است.

هر مدخل کتابشناختی شامل عنوان، پدیدآورنده، وضعیت نشر (محل انتشار و ناشر)، مشخصات اثر، موضوع‌ها، معرفی کوتاه و عکس روی جلد بخشی از کتاب‌های چاپ نخست است.

به دلیل تکراری بودن و اشتهار برخی از کتاب‌ها و گویایی عناوین بعضی دیگر، تمام کتاب‌های چاپ مجدد و شماری از کتاب‌های چاپ نخست (مانند تعبیر خواب، طالع‌بینی، مجموعه قوانین و مقررات حقوقی، اطلس‌ها و کتاب‌های آماری، راهنماهای آموزشی، قصه‌ها و افسانه‌های مشهور و ...) فاقد معرفی کوتاه و عکس هستند.

به هر یک از کتاب‌هایی که در کتابشناسی ماه آمده‌اند یک شماره پاپی اختصاص داده شده است. عنوان‌ها نیز براساس صفحه عنوان کتاب‌ها است. چنانچه هر یک از کتاب‌ها فاقد صفحه عنوان بوده‌اند، عنوان روی جلد ملاک فهرست‌نگاری بوده است. همچنین عنوان فرعی بعد از دو نقطه در پی عنوان اصلی آمده است. کتاب‌هایی که متن آنها فارسی اما عنوان شان به زبان دیگری است، براساس الفبای عنوان آوانگاری شده، به زبان فارسی تنظیم شده‌اند. به طور مثال یک کتاب با عنوان Network + (گواهینامه تخصصی تسلط بر شبکه)» به صورتی که خوانده می‌شود یعنی در حروف «نت‌ورک» قرار گرفته است. اگر عنوان کتاب طولانی باشد، در صورتی که به مفهوم آن لطمه‌ای وارد نشود، کوتاه شده و در ادامه سه نقطه آمده است.

نخستین چاپ «کتابشناسی ماه» ویژه دی ماه سال جاری زیر نظر سیدفرید قاسمی با شمارگان 500 نسخه در 904 صفحه مصور به بهای 150 هزار ریال از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شده است.

کد خبر 289058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha