چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

مرجان همایونی: «برنامه شما را دیدم، خیلی خوب بود، هم به لحاظ سینه‌زنی، هم از لحاظ مداحی و هم از لحاظ دعاهایی که کردید.»

عزاداری

این جمله‌ای است که چندی پیش رهبرمعظم انقلاب اسلامی با دیدن مراسم عزاداری هیئت فدائیان ابوالفضل باغ‌گندم یزد، فرمودند؛ هیئتی که شاید در ظاهر شبیه خیلی از هیئت‌ها باشد اما مراسم آن خاص و ویژه است.

اشعار، نوحه‌خواني و سينه‌زني‌هاي آنها منحصر به اين حسينيه است و همين اتفاق هم باعث شده تا خيلي‌ها با ديدن اين عزاداري تحت‌تأثير آن قرار بگيرند، به‌طوري كه رهبر‌معظم انقلاب نيز با مشاهده اين مراسم از شبكه 3، به تشكر از اين هيئت پرداختند. با پخش اين مراسم بود كه تماس‌هاي متعددي با مسئول اين هيئت گرفته شد؛ تماس‌هايي كه ابتدا دل مسئولان آن را به لرزه درآورد و اما بعد اشك شادي را به چشمان آنها آورد. نخستين تماس، تماس رئيس صداوسيماي يزد، بعد از آن مهندس ضرغامي و آخرين تماس از سوي بيت رهبري گرفته شد؛ تماسي كه براي مسئولان خادم اين هيئت باورنكردني بود. در اين تماس از عزاداري هيئت قدرداني شده بود.

  • عزداراي‌هاي خاص

صداي ما را از يزد، خيابان سيدگلسرخ، كوچه باغ‌گندم مي‌شنويد؛ شهري كه آوازه‌اش در تدين و دينداري زبانزد بوده و به دارالمومنين معروف است. اما اين شهرت بي‌دليل نبوده و همين دينداري و اخلاص نيت‌ها بوده كه باعث شده مورد لطف مقام‌معظم رهبري قرار بگيرند؛ «تنها هيئتي كه در ايران از سوي مقام‌معظم رهبري مورد لطف قرار گرفته است هيئت فدائيان حضرت ابوالفضل باغ‌گندم يزد است.» اينها را مسئول هيئت مي‌گويد. علي‌اصغر دره‌زرشكي از سال ۸۶ مسئوليت هيئت را به‌عهده گرفت؛‌مرد ميانسالي كه مغازه طلافروشي و صرافي دارد. او يكي از امناي محله باغ‌گندم است؛ «ماجرا برمي‌گردد به ۵ محرم سال ۱۴۳۶ ( ۸ آبان سال ۱۳۹۳) هيئت فدائيان ابوالفضل باغ‌گندم يزد، براي برگزاري مراسم عزاداري به امامزاده سيدجعفر يزد رفت. طبق معمول و مرسوم، مراسم عزاداري قرار بود كه از شبكه يزد پخش شود اما اين برنامه از شبكه استاني پخش نشد و در عوض شبكه 3 سيما اين مراسم را نشان داد.»

  • تماسي باور نكردني

هرگز كسي تصورش را نمي‌كرد كه اين اتفاق، خاطره‌اي منحصر‌به‌فرد و خاصي را رقم بزند؛ خاطره‌اي كه نه‌تنها براي هئيت بلكه براي مردم استان يزد نيز افتخارآميز بود؛ «بعد از پايان مراسم، از امامزاده سيدجعفر بيرون آمدم كه تلفنم به صدا درآمد. رئيس صدا و سيماي يزد بود، به من گفت كه تا دقايقي ديگر مهندس ضرغامي، رئيس صدا و سيما با شما تماس مي‌گيرند. راستش را بخواهيد كمي ترسيدم، نمي‌دانستم چرا بايد رئيس صداوسيما با من تماس بگيرد، هر چه بود به مراسم عزاداري برمي‌گشت. اما مراسم ما مثل هميشه برگزار شده بود و از نظر خودمان مشكلي نداشت پس چرا ايشان مي‌خواست با من تماس بگيرد؟

۱۰ دقيقه‌اي در اضطراب و افكارم غوطه‌ور بودم كه مهندس ضرغامي با من تماس گرفت و وقتي مطمئن شد كه مسئول هيئت هستم، گفت: «از دفتر مقام‌معظم رهبري با شما تماس مي‌گيرند». تماس رئيس سابق صداوسيما ترس را بيشتر به دل مرد ميانسال انداخت، در دلش غوغايي برپا بود و نمي‌توانست حدس بزند كه اين تماس‌ها براي چه خواهد بود.

بهت و حيرت سرتاپايش را در برگرفته بود و ثانيه‌شماري مي‌كرد تا از دفتر امام خامنه‌اي با او تماس بگيرند. فكر هر چيزي را مي‌كرد الا تقدير و تشكر. انگار به عقربه‌هاي ساعت وزنه‌اي آويزان كرده بودند كه به سختي حركت مي‌كرد. بالاخره انتظار تمام شد و با او تماس گرفتند؛ «آقاي محمد گلپايگاني پشت خط بودند، مدير دفتر حضرت آقا. ايشان بعد از معرفي خودشان گفتند: حضرت آقا سلام رساندند و فرمودند: «برنامه شما را ديدم، خيلي خوب بود، هم به لحاظ سينه‌زني، هم از لحاظ مداحي و هم از لحاظ دعاهايي كه كرديد». زماني كه اين تماس برقرار شد، نمي‌دانستم چكار بايد انجام دهم. از شادي و لطفي كه به هيئت ما شده بود، اشك به چشمانم آمد. موضوع را به ساير اعضاي هيئت گفتم و اين موضوع در اخبار و سايت‌هاي خبري هم اعلام شد. اين افتخار تنها نصيب هيئت ما در ايران شده است و اميدواريم كه مورد قبول چهارده معصوم(ع) هم قرار بگيرد.»

  • عزاداري جمعي

هرچند در حسينيه هميشه باز است و نمازهاي يوميه در آن خوانده مي‌شود. اما محرم و صفر و ايام فاطميه كه مي‌شود، مردم به‌صورت خودجوش قبل از اذان صبح راهي حسينيه شده و بعد از نماز و صبحانه راهي خانه‌هايشان مي‌شوند. عزاداري مجددا ساعت8:30 صبح شروع مي‌شود و تا 11:30 ادامه دارد و بعد از آن هم ناهار به عزاداران داده مي‌شود. با پايان ناهار، آنها به خانه‌هايشان مي‌روند و براي نماز مغرب و عشا به حسينيه بازمي‌گردند و بعد از آن هم مراسم عزداري و پذيرايي است.

البته اين پذيرايي مختص عزاداران نيست بلكه خانواده‌هايشان نيز پذيرايي مي‌شوند و هر عزادار هنگام رفتن به خانه با دستي پر حسينيه را ترك مي‌كند. بي‌شك پذيرايي از اين همه عزادار كار سختي است. «محله باغ‌گندم يزد، جمعي حركت مي‌كنند، رمز ما اتحاد و يكپارچگي بين مردم است. هيچ وقت نمي‌توان گفت هزينه پذيرايي از اين همه عزادار را چه‌كسي پرداخت مي‌كند چون همه با هم مشاركت دارند.

شايد باورتان نشود اما‌ از 2ماه قبل، برنج ماه محرم و صفر هيئت تهيه مي‌شود. در اين هئيت همه كنار هم هستند، دكتر و مهندس در كنار كارگران زحمتكش و جوانان در كنار كهنسالان. افرادي كه در هيئت خدمت مي‌كنند شايد در خانه‌هاي خود هيچ كاري انجام ندهند اما ظرف غذاي صدها نفر را مي‌شويند. شيفته حضرت فاطمه(س) و حضرت علي(ع) و اهل‌بيتش كه باشي، هركاري انجام مي‌دهي. هيئت باغ‌گندم يزد باعث شده در محله‌اي به اين بزرگي شايد به اندازه تعداد انگشتان دستمان معتاد و خلافكار نداشته باشيم.»

  • مراسم فاطميه در صحن امام‌رضا ع

اما اين مراسم مختص ماه‌هاي صفر و محرم نيست. ايام فاطميه نيز مراسم ويژه و خاص خود را دارد؛ مراسمي خاص كه بي‌شك هر هيئتي آن را ندارد. مردم دارالمومنين به حضرت فاطمه(س) ارادت خاصي دارند و تمام تلاش خود را مي‌كنند تا بهترين مراسم را اجرا كنند؛ «مراسم عزاداري فاطميه خاص خودش است. دهه اول را به روضه‌خواني و عزاداري مي‌پردازيم، معمولا از بعد از اذان مغرب و عشا مراسم شروع مي‌شود و با پايان مراسم هم از عزاداران پذيرايي مي‌شود.»

بعد از دهه اول، مراسم تغييراتي دارد و هيئت ۷ روز آخر دهه دوم راهي مشهد مقدس مي‌شوند تا باقي عزاداراي‌ها در آنجا اجرا شود؛ «از سال ۶۰ تا حالا هر سال دهه دوم فاطميه در مشهد هستيم. در مشهد محلي تهيه كرده‌ايم كه عزاداران را به آنجا مي‌بريم، بيش از ۳۵۰ عزادار در كاروان ما هستند. به غير از اينها با هماهنگي صحن آستان قدس‌رضوي، معمولا شب‌ها بعد از نماز مغرب و عشا در يكي از صحن‌ها به‌صورت خاص عزاداري مي‌كنيم؛ مراسم عزاداري‌اي كه حال و هواي خاص خود را دارد و حاضران حتي با ديدن آن متحول مي‌شوند.»

  • كمك‌هاي مردمي

هيئت فدائيان ابوالفضل باغ گندم يزد فقط يد طولايي در عزاداري ندارد و پاي اعياد و جشن‌ها و تولد‌ها كه مي‌شود، مراسم پرشور و حرارتي در آن برگزار مي‌شود، البته نبايد دعاي كميل در شب‌هاي جمعه‌ را كه در اين هيئت برگزار مي‌شود فراموش كرد. اگر گذرتان به يزد افتاد، حتما سري به حسينيه بزنيد حتما با استقبال گرمي از سوي بانيان هيئت مواجه مي‌شويد.هيئت ۹ مسئول دارد كه اين افراد شناخته شده هستند و پس از تأييد از سوي سازمان اوقاف به عضويت هيئت درمي‌آيند. اعضاي اين هيئت از ثروتمندان هستند اما نه آن ثروتمنداني كه شما فكرش را مي‌كنيد؛ آنهايي كه پولشان از پارو بالا مي‌رود و حساب پول‌هايشان در بانك‌ها از دستشان در رفته است. آنها ثروتمند هستند از نظر ديني و انصاف و بزرگي.

كار هيئت فدائيان ابوالفضل باغ‌گندم يزد به همين جا ختم نمي‌شود؛ «در محله هر مشكلي پيش مي‌آيد، مردم به هيئت مراجعه مي‌كنند. اگر مشكل ريش‌سفيدي و مسائل خانوادگي باشد كه تمام تلاش خود را مي‌كنيم با پادرمياني مشكل را حل كنيم. اما هميشه مسئله به اينجا ختم نمي‌شود و مشكلات مالي نيز گريبانگير اهالي اين شهر مي‌شود.

در مورد مشكلات مالي چند گروه به سراغ ما مي‌آيند؛ گروه اول براي تهيه جهيزيه، گروه دوم براي پول درمان و گروه سوم نيازهاي مالي. به‌طور كلي ما اجازه نمي‌دهيم كه هيچ‌كسي دست خالي هيئت را ترك كند و حتما مشكل او را حل مي‌كنيم. مقدار پولي كه فرد به آن نياز دارد براي ما مهم نيست، اگر تأييد شود كه او واقعا نيازمند است، بي‌شك اين نياز را برآورده مي‌كنيم. حتي براي آغاز سال نو نيز برنامه‌هاي خاصي براي افراد نيازمند داريم.

يكي از اين برنامه‌ها اين است كه اول اسفند 2نفر از افراد امين از سوي اعضاي هيئت ماموريت پيدا مي‌كنند تا به تحقيق و جست‌و‌جو در رابطه با خانواده‌هاي نيازمند بپردازند. بعد از شناسايي آنها ۲۰ تا ۲۵ اسفند بسته‌هاي موادغذايي را به خانه اين افراد ارسال مي‌كنيم، اين بسته‌ها شامل برنج، روغن، مرغ و... است.» علي‌اصغر دره‌زرشكي علاوه بر اينكه عضو هيئت امناي حسينيه است، از اعضاي هيئت امناي بازار نيز هست و اين را نبايد ناديده گرفت كه بازاريان يزد نيز دست خير براي كمك بسيار دارند؛ «فقط براي سال نو افراد نيازمند به اين كمك‌ها نياز ندارند، مدرسه، عيد قربان، عيد مرتضي‌علي(ع) و... خيلي از موارد ديگري است كه آنها نياز به كمك دارند و بايد در تمامي اين اعياد از افراد نيازمند حمايت كنيم.»

«طي مدتي كه در هيئت مشغول به خدمت هستم، اتفاقات زيادي رخ داده است اما خاطره‌اي كه هرگز آن را فراموش نمي‌كنم مربوط مي‌شود به چند ماه قبل. فردي به سراغ ما آمد و درخواست كمك كرد. اين آقا در ازاي پولي كه قرض گرفته بود، چكي داد اما چك برگشت خورد و طبق معمول به اين آقا اعلام كرديم كه چك شما برگشت خورده است. ايشان هم پيغام داد كه به‌زودي چك را پاس مي‌كنم.

ما هم به او فرصت داديم و ديگر پيگير نشديم. شب‌‌ همان روز خواب ديدم يكي از افراد بانفوذ شهر كه سيد بود به خوابم آمد و از من خواست كه به آقايي كه نيازمند است كاري نداشته باشم و طلب خود را ناديده بگيرم. فرداي آن روز چك را پاره كرديم و پيغام داديم كه نياز نيست طلب خود را برگرداني.» جالب است بدانيد كه در كنار اين هيئت بزرگ، باشگاهي بنا شده است؛ باشگاهي كه هم براي بانوان و هم براي آقايان كلاس‌هاي ويژه دارد و پذيراي اهالي محل است. اعضاي اين باشگاه حرفه‌اي ورزش مي‌كنند و حتي در مسابقات جام رمضان يا مسابقات ديگر شركت مي‌كنند و مقام نيز آورده‌اند.

کد خبر 288872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha