یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۳
۰ نفر

رضا کربلایی: فرار مالیاتی در ایران نه یک اقدام زشت و جرم که از نظر کسانی که مالیات پرداخت نمی‌کنند، یک زرنگی است! چه اینکه برآوردهای دولتی نشان می‌دهد که حجم فرار مالیاتی در ایران یک چهارم تولید ناخالص داخلی و ۴۰درصد از فعالیت‌های اقتصادی هم از اساس معاف از مالیات است.

مالیات

با اين حساب دولت براي تأمين پول جهت دخل و خرج روزانه تنها از 40درصد حقوق‌بگيران و فعالان اقتصادي شناسنامه‌دار ماليات مي‌گيرد و پاره بودن تور مالياتي باعث شده تا بهترين راه كسب و كار در زيرزمين اقتصاد ايران باشد.ترميم تور ماليات بگيري و به‌كار گرفتن تور بزرگ‌تر براي به دام انداختن دانه‌درشت‌هاي اقتصاد ايران يكي از وعده‌هاي دولت است و مجلس هم اميدوار. تا آنجا كه مرد شماره يك مالياتي كشور مي‌گويد: براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده امكان مديريت 60 تا 70درصد فرار مالياتي را خواهيم داشت. حالا بايد منتظر ماند و ديد وعده وزير اقتصاد و معاون مالياتي‌اش تا چه ميزان باعث شناسايي ماليات‌گريزان و دريافت خراج دولتي از آنها خواهد شد.

به گزارش ايرنا، علي عسكري در حاشيه نشست مشترك با مقامات عالي قضايي اظهار داشت: براساس مطالعات انجام شده حدود 20 تا 25درصد توليد ناخالص داخلي از پرداخت ماليات فرار مي‌كنند كه اگر اين منابع را براساس قيمت جاري محاسبه كنيم، معادل 250هزار ميليارد تومان فرار مالياتي داريم. وي اعتراف كرد: فرار مالياتي در ايران حجم بسيار بالايي است و كشور بايد در اين زمينه به‌صورت جدي‌تر عمل كند.

معاون وزير اقتصاد درباره افزايش ميزان ماليات‌ها، گفت: در سال آينده حدود 28درصد درآمدهاي مالياتي نسبت به امسال افزايش مي‌يابد اما اين افزايش از محل رشد نرخ مالياتي و قرار نيست از اشخاص حقوقي كه زيان مي‌كنند، ماليات دريافت كنيم ضمن آنكه سازمان مالياتي از زيان ماليات نمي‌گيرد بلكه تنها از سود ماليات دريافت مي‌كند. وي درباره چرايي عدم‌دريافت ماليات بر مجموع درآمد نيز گفت: لازمه دريافت اين ماليات داشتن اطلاعات كافي است و از آنجا كه تاكنون نتوانستيم اين بستر‌سازي‌ را انجام دهيم عملا پياده كردن ماليات بر مجموع درآمد عملي نشده است.

  • تلاش براي فرارمالياتي جرم است

معاون قوه قضاييه هم با اعلام اينكه با فراريان مالياتي به‌طور جدي برخورد خواهد شد، تأكيد كرد: تدابير لازم براي كاهش تخلف و پديده فرار مالياتي انديشيده شده است. محمدباقر الفت با بيان اينكه دادگاه مخصوص تخلفات مالياتي به‌زودي راه‌اندازي خواهد شد، تأكيد كرد: اگر حساسيت‌ها و دقت‌هاي بيشتري درخصوص ماليات و ديگر مباحث انجام مي‌شد، اكنون با ارقام نجومي مفاسد اقتصادي مواجه نبوديم. وي گفت: ماليات و اخذ آن مانع از انباشت ثروت در دست برخي افراد مي‌شود، درخصوص فرار مالياتي هرگونه تلاش براي فرار از ماليات جرم شناخته مي‌شود.

کد خبر 288677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha