دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند یک مورد نادر اختلال وسواسی- اجباری (OCD) «فصلی» را در یک زن، بیانگر پیچیدیگی این عارضه روانی است.

winter

به گزارش لایوساینس علائم وسواس این زن هر سال هنگام شروع زمستان ظاهر می‌شد، و بعد با تغییر فصل به سوی تابستان فروکش می‌کرد.

بر اساس یک موردپژوهی منتشرشده، این زن پس از آنکه ده سالی درگیر این عارضه بود، در یک کلینیک درمان شد و بهبود یافت.

دکتر هاوارد ال فورمن، روانپزشک در مرکز پزشکی مونته‌فیوره در نیویورک که در درمان این زن دخالتی نداشت، در این باره گفت: «روانپزشکان باور دارند که رابطه‌ای میان زمان‌های سال و بدتر شدن بیماری‌های روانی وجود دارد.»

به گفته فورمن بیمارانی دچار عوارض روانی دیگر مانند افسردگی نیز ممکن است در زمستان بدتر شوند و در تابستان خلق و خوی‌شان بهتر شود.

این زن ۴۱ ساله در ماه اکتبر (آذر ماه) به یک کلینیک سرپایی مراجعه کرد. او گفت که دارای افکار آزارنده درباره کثیفی و آلودگی است، و این افکار باعث شده که به او عادات تکراری تمیز کردن روی آورد، و برخی از کلمات را برای دوره‌های طولانی تکرار کند. به گفته این زن علائم او در ده سال گذشته در اکتبر هر سال شروع می‌شود و همیشه تا ماه آوریل یا مه (اردیبهشت) به طور کامل فروکش می‌کند.

به گفته پژوهشگرانی که موردپژوهی مربوط به درمان این زن را نوشته‌اند، او به تدریج متوجه شده بود که شدت بیماری‌اش در حال افزایش است.

پزشکان در ابتدا دارویی به نام فلوکستین را برای این بیمار تجویز کردند که بر میزان ناقل عصبی سروتونین در مغز اثر می‌گذارد و برای درمان مبتلایان به اختلال وسواسی-اجباری و افسردگی به کار می‌رود. اما پس از یک ماه از شروع درمان، عارضه او چندان بهبود نیافت.
بعد این زن برای جلسات روان‌درمانی فرستاده شد، و در طول آنها به تدریج در معرض عواملی که به طور معمول علائم وسواسی-اجباری او را تحریک می‌کرد، قرار گرفت، و اموخت که بر آنها غلبه کند.

این پژوهشگران همچنین نوردرمانی برای زن تجویز کردند و او را دو ساعت در روز در معرض نور درخشان قرار دادند. به نظر آنها این نوسان فصلی در علائم این زن ممکن بود با میزان ناکافی دریافت نور ارتباط داشته باشد.

عارضه این زن با این رژیم درمانی جدید در طول ۱۴ روز بهبود یافت. پزشکان توصیه کردند که او به مصرف فلوکستین ادامه دهد، و علائم وسواسی- اجباری این زن در زمستان سال بعد دیگر ظهور نکرد.

به گفته فورمن دقیقا روشن نیست که چرا برخی از افراد مبتلا به اختلالات روانی با تغییر فصل بدتر می‌شوند. نوسانات فصلی در میزان تولید سروتونین در بدن وجود دارد، و در ماه‌های سردتر و تاریک‌تر نسبت به ماه‌های آفتابی‌تر و گرم‌تر سروتونین بیشتری تولید می‌شود. اما شواهد قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که این نوسان در تولید سروتونین باعث تغییرات در علائم افراد می‌شود.

به گفته فورمن برای مثال در بیماران دچار افسردگی ممکن است ارتباط کمتر با خانواده و دوستان در ماه‌های سرد زمستان نقشی در بدتر شدن علائم داشته باشد.

کد خبر 288571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha