یک فروند بالگرد متعلق به ستاد مدیریت بحران کشور هنگام پرواز در ارتفاعات شمال تهران با کوه برخورد و سقوط کرد.

سقوط بالگرد

 در اين حادثه 2خلبان و سرنشين ديگر بالگرد جانشان را از دست دادند.بعد از ظهر پنجشنبه درحالي‌كه در ارتفاعات شمال تهران برف در حال باريدن بود و مه غليظي همه جا را پر كرده بود، كوهنوردان صداي بالگردي را شنيدند كه در حال پرواز در منطقه دربند بود. حدود ساعت 14:45دقيقه بود كه ناگهان صداي مهيبي به گوش رسيد و عده‌اي از كوهنوردان با ديدن صحنه سقوط بالگرد ماجرا را به هلال احمر اطلاع دادند.

  • بالگرد از كجا آمده بود؟

ساعاتي پس از سقوط، خبرهاي مختلفي درباره اينكه بالگرد متعلق به چه سازماني بود و براي انجام چه ماموريتي راهي ارتفاعات تهران شده بود در خبرگزاري‌ها منتشر شد تا اينكه بعد از ظهر ديروز و با پيگيري‌هاي خبرنگار همشهري معلوم شد كه اين بالگرد متعلق به سازمان مديريت بحران كشور بوده است.

حسين‌ درخشان، سخنگوي سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر در گفت‌وگو با همشهري گفت: اين بالگرد متعلق به سازمان مديريت بحران كشور بود كه در اختيار شركت پنها (شركت پشتيباني و نوسازي بالگرد‌هاي ايران) قرار داشت. سرنشينان بالگرد 3نفر شامل 2خلبان و يك مهندس پرواز بود كه از اعضاي شركت پنها بودند و بالگرد روز پنجشنبه براي انجام چك و كنترل دوره‌اي به پرواز درآمده كه متأسفانه به‌دليل مه غليظ و شرايط بد جوي با كوه برخورد و در نهايت سقوط كرده است. به گفته وي، در جريان اين حادثه هر سه ‌سرنشين بالگرد متأسفانه جانشان را از دست دادند و به محض گزارش ماجرا به هلال احمر، 2تيم امداد و جست‌وجو راهي آنجا شدند.

وي ادامه داد: محل حادثه در حوالي امامزاده ابراهيم روستاي پس قلعه، واقع در ارتفاعات دربند بود كه وقتي امدادگران به آنجا رسيدند با قطعات بالگرد كه از هم متلاشي شده بود روبه‌رو شدند. در جست‌وجوهاي اوليه اجساد 2نفر از قربانيان كشف شد اما از جسد سومين سرنشين بالگرد اثري نبود. با اين حال جست‌وجوها ادامه يافت و چند ساعت بعد جسد سومين قرباني در فاصله‌اي دورتر از محل سقوط پيدا شد. به گفته وي، بالگرد حادثه ديده متعلق به هلال احمر نيست و تمامي 17بالگرد هلال احمر فعال هستند.

در همين حال اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كل كشور نيز در گفت وگو با همشهري ضمن تأييد سقوط بالگرد متعلق به اين سازمان گفت: از چند سال قبل سازمان مديريت بحران كشور 2بالگرد براي عمليات امدادرساني خريداري كرد اما از آنجا كه سازمان كادر پروازي ندارد، اين بالگردها به‌صورت اماني در اختيار شركت پنها بود.

وي ادامه داد: قرار بود طي امضاي تفاهمنامه‌اي بين سازمان مديريت بحران و هلال احمر، اين دو بالگرد در اختيار آنها قرار بگيرد تا در مواقع نياز، سازمان مديريت بحران بتواند از آنها استفاده كند كه اين حادثه رخ داد.نجار گفت: ما از جزئيات پرواز پنجشنبه كه منجر به سقوط بالگرد و مرگ 3نفر شد، خبر نداريم چرا كه قرار بود شركت پنها بدون مجوز سازمان مديريت بحران با اين بالگردها پروازي انجام ندهد مگر اينكه پروازها براي كنترل دوره‌اي و چك كردن بالگرد باشد. براي همين احتمال دارد كه بالگرد براي انجام كنترل دوره‌اي به پرواز درآمده و در نهايت دچار اين حادثه شده است.

کد خبر 288413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha