چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

در اهواز اگرچه هوا هنوز پر از ریزگرد است اما دل‌های مردم لبریز از محبت‌‌است.

جشن نفس در اهواز

 بخشش عضوي از بدن عزيزي كه تو دنيا را جز براي او و جز با او نمي‌خواهي، براي زندگي‌كردن آدم ديگري كه‌ او را نمي‌شناخته‌اي كاري است كه از دست هر كسي بر نمي‌آيد. خوزستاني‌ها اما در‌ مسابقه خوبي‌ها از ديگر مردم ايران جا نمانده‌اند و همين بهانه‌اي شد تا «جشن نفس» اين بار در اهواز برگزار شود. مثل همه جشن‌هاي مشابهي كه اين سال‌ها برگزار شده، جمعي از خانواده‌هاي اهدا‌كننده عضو و گيرنده حضور داشتند تا هم از 39خانواده اهدا‌كننده تقدير شود و هم بهانه‌اي باشد براي يادآوري اين كار خير به ديگراني كه شايد به اندازه كافي حواس‌شان نيست.

با وجود همه نيك‌انديشي مردم، هستند كساني كه به هر دليلي از اين موضوع مهم غافلند و اصلا شايد به همين دليل است كه هر روز 7تا10نفر به‌دليل نرسيدن عضو پيوندي، جانشان را از دست مي‌دهند.

اين موضوع را مدير اداره پيوند و بيماري‌هاي خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در جشن نفس اهواز اعلام كرد و گفت: در واقع سالانه 25درصد بيماران ليست انتظار پيوند اعضا جان مي‌بازند.

كتايون نجفي‌زاده كه از سوي وزارت بهداشت در اين جشن حاضر شده بود، با اعلام اينكه درايران سالانه‌ 5تا 8هزار شهروند، دچار مرگ مغزي مي‌شوند، گفت: «متأسفانه درسال 1392تنها 665نفر به اهداي عضو رسيدند. پايين‌بودن آمار اهداي عضو، شايسته كشور ايران كه سابقه زيادي درتمدن، فرهنگ وايثار دارد، نيست. بهترين آمار اهداي عضو مربوط به كشور اسپانيا با 35در ميليون نفر است درحالي‌كه اين ميزان در ايران 8.7در ميليون نفر است.»

او با يادآوري اينكه ازنظر پزشكي درمرگ مغزي سلول‌ها دچار تخريب شده وغير قابل برگشت است، توضيح داد: «خانواده‌هايي كه يكي از عزيزان آنها دچار مرگ مغزي شده، اگر در آن لحظه حساس، تصميم درستي بگيرند، بيمار ديگري را به زندگي باز مي‌گردانند. تيم‌هاي درماني، رسانه‌ها، هنرمندان، مردم و خيرين به‌عنوان ياري‌كنندگان و فرهنگساز اهداي عضو درجامعه‌اند و هنرمندان الگوي خوبي براي مردم هستند وخيرين نيز بايد حمايت‌هاي لازم را در اين زمينه انجام دهند.»

ثريا قاسمي، بازيگر سينما و تلويزيون كه يكي از مهمان‌هاي اين مراسم بود گفت: «يكي از خوشبختي‌ها و افتخارات بزرگ من اين است كه در انجمن پيوند اعضا به‌عنوان سفير دوستي و سلامت، عضو هستم. با حضور در اين آيين، قصه‌هاي زيبايي از حقيقت زندگي و نشانه‌هاي خدا را واضح و روشن مشاهده كردم.برگزاري نخستين همايش و جشن انجمن پيوند اعضا‌ گام بلندي در راستاي فرهنگسازي‌ اهداي عضو است و نتايج آن به‌زودي مشخص مي‌شود، زيرا همه مردم مهرباني، لطف و صفا را دارند. بايد قدر اين انسان‌هاي مهم تاريخ را بدانيم كه نفس مي‌دهند و زندگي مي‌بخشند. من به‌عنوان سفير دوستي و سلامت در راستاي اهداف انجمن اهداي عضو تلاش مي‌كنم و از شما نيز درخواست مي‌كنم براي تندرستي كمك كنيد.» حالا 11سال از برگزاري نخستين جشن نفس در تهران مي‌گذرد و اين‌بار چراغ اين جشن در اهواز روشن شد. چه چشم‌ها كه در اين جشن تا‌كنون خيس نشده‌اند، چه زندگي‌هايي كه در همين جشن‌ها دوباره تمديد نشده‌اند و البته چه دل‌هايي كه از همين جشن‌ها و از مسير همين مهرباني‌ها پله پله تا ملاقات خدا نرفته‌اند.

  • درباره يك واجب عيني

با وارد آمدن ضربه به سر، از آنجا كه جمجمه استخواني است و نمي‌تواند فشار ضربه را خارج كند، اين فشار به 4رگ اصلي منتقل شده و موجب تخريب سلول‌ها مي‌شود و مرگ مغزي اتفاق مي‌افتد. تنها 14روز يعني 2هفته پس از آن مي‌توان بيمار را نگه داشت. همچنين 6تا 7دقيقه پس از مرگ مغزي، اگر اكسيژن مصنوعي به قلب داده شود، اعضا سالم مي‌مانند و در غيراين صورت، قلب و ساير اعضا از كار مي‌افتند. بي‌اطلاعي از اهميت اهداي عضو، برخي تصورات غلط و ناتواني در تصميم‌گيري بموقع مهم‌ترين موانع اهداي عضو تلقي مي‌شوند. اهداي عضو نه‌تنها منع شرعي ندارد بلكه به‌عنوان يك كار خير توصيه شده و آيت‌الله مكارم شيرازي اين كار را واجب عيني توصيف كرده است.

کد خبر 288215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha