سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیش از ۱۰۰ پرنده طی آغاز فاز آزمایشی مزرعه‌ای خورشیدی دچار آسیب‌دیدگی شدید شدند.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، زيست‌شناسان مي‌گويند 130 پرنده زماني كه وارد محدوده متمركز‌سازي انرژي خورشيدي در يك مزرعه خورشيدي شدند، آتش‌گرفته و آسيب‌ديدند. اين  مزرعه خورشيدي 110 مگاواتي در منطقه تونوپا در نواداي آمريكا ساخته شده‌است.

متخصصان باور دارند پرندگان جذب درخشش برج خورشيدي اين مزرعه مي‌شوند و به سوي آن پرواز مي‌كنند و متاسفانه دچار سوختگي شديد مي‌شوند،‌اما مالكان اين پروژه، شركت SolarReserve مي‌گويند راهي براي كاهش دادن تعداد آسيب‌هاي وارد شده به پرندگان يافته‌است.

اين پروژه خورشيدي در آستانه تكميل بوده و قرار است ماه آينده بهره‌برداري از آن آغاز شود. در اين مزرعه خورشيدي، هزاران آينه نور خورشيد را به سوي يك برج مركزي متمركز مي‌كنند تا نمك درون اين برج ذوب شود و با حرارت خود آب را به جوش آورده و توربين‌هاي بخار از بخار آب به حركت درآمده و برق توليد مي‌كنند.

در بهترين شرايط ممكن،‌ اين نيروگاه توانايي توليد 110 مگاوات برق دارد. در فاز آزمايش، 10 هزار آينه اين نيروگاه حركت داده شدند تا نور خورشيد را در نقطه‌اي در ارتفاع 365 متري متمركز كنند. در اين مدت، زيست‌شناسان متوجه شدند پرندگاني كه وارد اين محدوده مي‌شود،‌ به سرعت آتش گرفته و ردي از دود را در آسمان از خود به جا مي‌گذارند. طي اين دوره آزمايشي، 130 پرنده مجروح شدند.

سال گذشته نيز گزارش‌ها حاكي از اين بودند كه هزاران پرنده‌اي كه در قلمرو بزرگترين مزرعه خورشيدي جهان، Ivanpah واقع در كاليفرنيا پرواز مي‌كردند آتش گرفته و سوخته‌اند.

کد خبر 288117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha