نوروز همین نزدیکی‌هاست؛ این را هم برگه‌های تقویم نشان می‌دهد، هم هوایی که بی‌شباهت‌تر از همیشه به زمستان است، هم خیابان‌هایی که آهسته‌آهسته برای خرید‌های عیدانه شلوغ می‌شوند و هم اعلام خبرهایی از اجرای طرح‌های ویژه ترافیک نوروزی.

پلیس

 اين مورد آخري آنقدر مهم هست كه حالا خبر مي‌رسد همه دستگاه‌هاي مرتبط و تمام كميته‌هاي امدادي و امنيتي از 25اسفند تا 15فروردين به خط خواهند شد تا حادثه در سفرهاي نوروز به حداقل و آرامش در آنها به حداكثر برسد.

رئيس پليس راهور ناجا روز گذشته و در چهل‌و‌ششمين كميته هماهنگي اجراي طرح‌هاي ويژه ترافيكي كه با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي مختلف برگزار شد، در توضيح جزئيات اين طرح‌ها گفت: نيم ميليون نفر از تمام سازمان‌‌هاي عضو كميته هماهنگي و اجراي طرح‌هاي نوروزي، اجراي سياست‌هاي كلي را برعهده دارند و همزمان با اجراي طرح‌هاي نوروزي، چند طرح ديگر نيز درخصوص تردد خودروها و كمك به كاهش ميزان جرايم راهنمايي و رانندگي اجرا مي‌شود كه اجراي اين طرح‌ها خللي در انجام طرح‌هاي نوروزي ايجاد نخواهد كرد.در طول اجراي طرح‌هاي نوروزي، تردد تمام وسايل غيرمجاز اعم از خودروهاي سواري و اتوبوس‌هاي در خدمت سازمان‌ها و ادارات، در تمام جاده‌هاي برون‌شهري ممنوع است و درصورت مشاهده، خودروي مذكور متوقف و به پاركينگ منتقل مي‌شود.

سردار اسكندر مومني، با بيان اينكه پليس راهور ناجا با ۵۰ هزار نفر از نيروهاي خود، اجراي طرح‌هاي نوروزي را بر عهده مي‌گيرد، افزود: ‌نسبت به هر ۱۰ هزار وسيله نقليه، 6.5نفر تلفات داريم. براساس آمار پزشكي قانوني، امسال شاهد كاهش 6.2درصدي در ميزان كشته‌شدگان و تلفات جاده‌اي بوديم و اين نشان مي‌دهد همكاران ما در اجراي برنامه‌ها و سياستگذاري‌هاي پليس، موفق عمل كرده‌اند.البته قصد داريم ميزان كشته‌شدگان تصادفات را از رقم ۱۸ هزار نفر در سال ۹۲ به رقم ۱۳ هزار نفر در سال ۹۵ برسانيم. مومني با بيان اينكه سفر‌هاي نوروزي در 3 مرحله ابتدا، اواسط و پايان نوروز انجام مي‌شود كه تصادفات در اين 3 مقطع به‌ويژه در پايان نوروز به‌دليل خستگي بيشتر است، گفت: 41درصد تصادفات در نوروز از نوع واژگوني است و در اين تصادفات راننده نقش اصلي را ايفا مي‌كند.متأسفانه 451نفر از هموطنان ما در نوروز امسال بر اثر واژگوني 347خودرو جان خود را از دست دادند. متأسفانه 40درصد واژگوني‌ها در 5 استان فارس، اصفهان، خراسان‌رضوي، سمنان و آذربايجان شرقي اتفاق افتاده است. 27درصد واژگوني‌ها هم در ساعت 12تا 16و 23درصد آنها از 16تا 20بوده است.

  • آماده‌باش هلال‌احمر و اورژانس

رئيس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نيز در اين جلسه از به‌كارگيري ۱۷ بالگرد در طرح نوروزي هلال‌احمر و افزايش 13درصدي امكانات هلال‌احمر در اين ايام خبر داد. مجتبي خالدي، مدير مركز كنترل و هماهنگي عمليات اورژانس كشور هم با اشاره به برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده براي طرح نوروزي گفت: تمام بيمارستان‌هاي كشور در نوروز ٩٤ متخصص طب اورژانس مقيم خواهند داشت. وي با اعلام خبر به‌كارگيري ١٥ فروند بالگرد امدادي در نقاط حادثه‌خيز و صعب‌العبور گفت: علاوه بر موارد ذكر شده، ٢٠٨٨ پايگاه اورژانس در طرح نوروزي مشاركت خواهند داشت. وي با اشاره به اينكه مركز كنترل اورژانس به‌صورت شبانه روزي در طول ايام نوروز فعاليت خواهد كرد افزود: با لغو مرخصي تمام پرسنل اورژانس در طول ايام نوروز اميدواريم بتوانيم خدمات‌رساني بهتر و بيشتري را به شهروندان ارائه دهيم.

  • ۱۳ فروردين؛ پرحادثه‌ترين روز جاده‌هاي كشور

در مقايسه روزهاي نوروز در سال‌هاي ۹۰ تا ۹۳، روز سيزدهم فروردين پرحادثه‌ترين روز جاده‌هاي كشور بوده است. طبق برآوردهاي انجام شده، 1318نفر در نوروز سال90جان باختند كه اين تعداد در نوروز سال 93 به 1084نفر كاهش يافت. استان‌هاي خوزستان، خراسان‌رضوي، تهران و فارس داراي بيشترين آمار تلفات رانندگي در طرح نوروزي است و در مقايسه روزهاي نوروز در سال‌هاي 90تا 93، روز سيزدهم فروردين پرحادثه‌ترين روز جاده‌هاي كشور بوده است. در 10ماهه نخست امسال 14579نفر در اثر حوادث ترافيكي جان خود را از دست داده‌اند كه اين تعداد در مقايسه با آمار كشته شدن 15535نفر در 10ماهه نخست سال 92، نشان از كاهش 6.2درصدي تلفات در 10ماهه ابتدايي امسال دارد.در اين مدت استان فارس با 1250نفر، تهران با 1108نفر و خراسان‌رضوي با 1105نفر فوتي، ركورد دار تلفات 10ماهه نخست امسال هستند.
احمد شجاعي، رئيس سازمان پزشكي قانوني

کد خبر 288093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha