همشهری آنلاین: مولوی دوست محمد درباخ امام جمعه اهل سنت شهر کهک شهرستان زابل گفت: محبت به اهل بیت جزء اصول اساسی عقاید اهل سنت است. اهل بیت پیامبر (ص) جزئی از ایمان ما و بخشی از اصول دینی ما اهل تسنن است.

به گزارش تسنيم، مولوی دوست محمد درباخ درباره اقدام فرهنگی اتحادیه امت واحده برای ترویج همدلی و برادری بین اهل سنت و شیعیان گفت: این یک حرکت ارزشمند فرهنگی است و همه باید بدانند که فرهنگ ما برگرفته از کلام الله مجید است و باید نگاه‌مان به قرآن باشد.

این عالم اهل سنت ادامه داد: فرهنگ همه ما از قرآن سرچشمه می‌گیرد و از این نظر همه مذاهب و فرق اسلامی دارای یک فرهنگ واحد هستند.

مولوی درباخ در خصوص نقش فعالان فرهنگی برای ارتقای اندیشه تقریبی در جامعه گفت: فرهنگیان و دانشمندان و علما اگر می‌خواهند میزان تاثیرگذاری کارشان در این زمینه بیشتر شود، باید به طرح‌ها و برنامه‌هایی که علما و فرهنگیان پیش از ایشان ارائه و تحلیل کرده‌اند توجه کنند؛ برنامه‌هایی که بزرگان ما در سطح بسیار غنی و ارزشمندی آن را مطرح کرده‌اند.

وی افزود: دوستان فرهنگی که می‌خواهند مسیری فرهنگی را برای ایجاد وحدت و برادری بین شیعه و سنی دنبال کنند، باید آموزه‌های آن علمای پیشین را ملاحظه و مطالعه کنند و در خط آن علمای بزرگ پیشین قدم بگذارند. اگر از پشتوانه معرفتی گذشتگان‌مان استفاده کنیم کمبودها و مشکلات‌مان به حداقل خواهد رسید.

امام جمعه شهر کهک زابل با اشاره به اقدامات دشمن برای تفرقه‌افکنی میان مسلمانان با تحریک شیعیان و اهل سنت بی‌بصیرت، گفت: توصیه من به عنوان یک روحانی به جریانات تندروی هر دو مذهب شیعه و سنی که می‌خواهند اعتقادات طرف دیگر را تخریب کنند و به خیال باطل علیه یکدیگر جهاد کنند این است که آنچه کلام‌الله مجید به ما دستور داده جهاد با منافقان و کفار است، نه کسانی که به واسطه خدا و پیامبر و قرآن جزو مسلمانان به حساب می‌آیند.

وی ادامه داد: از این نظر جریان اخیری که در عصر حاضر با عنوان جریان داعش یا تکفیر پدید آمده خلاف اسلام و آموزه‌های پیامبر (ص) است. بر طبق کلام‌الله مجید همه ما وظیفه داریم در مقابل این جریان‌های افراط گرایانه و تکفیری بایستیم و با آنها مبارزه کنیم. چه از طریق لسانی و چه از طریق جانی باید به رد و محکومیت آنها بپردازیم.

وی درباره دلیل و ضرورت این مبارزه با افراط گرایان هر دو فرقه مسلمانان توضیح داد: این مقابله باید انجام گیرد زیرا همه جهانیان باید بدانند که اسلامی که آنها معرفی می‌کنند مورد پذیرش ما نیست و چنین اسلامی اصلا وجود ندارد.

مولوی درباخ به اوضاع مساعد و قابل قبول تقریبی در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: برزگترین تلاش دشمن این است که در استان سیستان و بلوچستان و همه جای کشور ما تفرقه را حاکم کند اما ما به توطئه‌های آنان جواب مناسب داده‌ایم و به این ترتیب تا کنون نقشه‌ای که در سر داشته‌اند با شکست مواجه شده است.

کد خبر 287939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha