همشهری آنلاین: نانوپهپاد‌هایی که توسط دانشمندان ایرانی بیمارستان بیرگام و زنان با همکاری مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا ابداع شده‌اند، حامل مولکول‌های از بین برنده رسوبات چربی در عروق و شریان‌ها هستند می‌تواند راهکاری جدید برای پیشگیری از بروز تصلب شریان در افراد شود.

امید فرخزاد

اميد فرخزاد يكي از نويسندگان ارشد اين مقاله علمي درباره جزئيات اين دستاورد علمي به همشهري گفت لابراتوار وي با مشاركت لابراتوار ايرا طبس در مركز پزشكي دانشگاه كلمبيا در نيويورك توانسته‌اند نشان دهند كه نانوذرات هدف‌دار توانايي درمان تصلب شريان را در نمونه‌هاي حيواني از خود نشان داده‌اند. فرخزاد مي‌گويد تصلب شريان زمينه‌ساز بروز بيماري‌هاي سكته‌هاي قلبي و مغزي بوده و يكي از رايج‌ترين دلايل مرگ و مير در ميان انسان‌ها به شمار مي‌رود.

نازيلا كمالي، شيميداني از اعضاي ارشد لابراتوار اميد فرخزاد در بيمارستان بيرگام و استاد دانشگاه هاروارد است كه در اين تحقيق به عنوان دانشمند ارشد حضور داشته‌است. فرخزاد مي‌گويد اين مقاله‌اي است كه در آن به اثر بالاي نانوذرات هدفمند‌سازي شده در كاهش و كنترل گرفتگي عروق پرداخته شده‌است.

براساس گزارش اين مقاله،‌ اگرچه درمان‌هاي رايج كنوني توانسته‌اند از ميزان مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي وابسته به گرفتگي و تصلب شريان‌هاي بدن بكاهند، اما گرفتگي عروق همچنان قلبي اصلي‌ترين قاتل زنان و مردان در آمريكا به شمار مي‌رود و در اين كشور يك مرگ از هر چهار مرگ در اثر اين اختلال رخ مي‌دهد.

در اين تحقيق پهپاد‌هاي هدف‌دار قابل تجزيه كه نوع خاصي از داروي ترميمي را حمل مي‌كردند، توانستند با موفقيت آسيب‌هاي ناشي از رسوبات آترواسكلروز را در موش‌ها ترميم كنند. اين تغيير ساختار محيط رسوبات مي‌تواند در انسان از ايجاد پارگي و مسدود شدن عروق و در نهايت از بروز سكته‌هاي قلبي و مغزي جلوگيري كند.

فرخزاد مي‌گويد سال‌ها همكاري و تحقيق توانايي ما را در استفاده از نانوتكنولوژي براي التيام التهابات، بازسازي و  تثبيت رسوبات در مدلي پيشرفته از تصلب شريان را به اوج خود رسانيده‌است. در اين تحقيق نانوذرات هدف‌دار از قطعات پليمري ساخته شده‌اند كه FDA آن را براي استفاده در محصولات مختلفي به تاييد رسانده است. اين ذرات پليمري به گونه‌اي مهندسي شده‌اند تا بتوانند داروي ضد‌التهابي را در قالب پپتيد‌هاي شبه‌زيستي در خود حمل كنند. اين پپتيد از يكي از پروتئين‌هاي ترميم كننده التهاب بدن به نام آنكسين A1 به دست آمده‌است.اين نانوذرات به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه مي‌توانند داروهاي خود را در منطقه هدف‌گيري شده، يعني رسوبات آتراسكلوروزي آزاد سازند.

محققان در اين آزمايش شاهد كاهش گونه‌اي از اكسيژن واكنشي، افزايش توليد كلاژن و مقاوم‌سازي كلاهك فيبري و كاهش هسته مرده رسوبات بودند. نازيلا كمالي مي‌گويد اين نانوذرات با كمك ذرات قابل تجزيه‌اي ساخته شده‌اند كه به مرور زمان توسط مكانيزم طبيعي بدن از بين مي‌روند و در عين حال مي‌توان آنها را با تكنيك‌هاي شيميايي و نانوتكنولوژي مهندسي كرد و اين قابليت به كاربردي شدن آنها و تسهيل استفاده از آنها در آزمايش‌هاي باليني كمك خواهد‌كرد.

محققان مي‌گويند اگرچه رسوبات شريان‌هاي موش‌ها شباهت زيادي به رسوبات انساني دارند، اما موش‌ها در حقيقت هرگز سكته نمي‌كنند، از اين رو آزمايش اصلي براي اين درمان برروي انسان‌ها خواهد بود و نتيجه نهايي آن پس از آزمايش روي انسان‌ها مشخص خواهد‌شد.

فرخزاد و تيمش در استفاده از نانوتكنولوژي در كاربرد‌هاي پزشكي تخصص بالايي دارند و تحقيقات بنياديني كه توسط وي و تيمش انجام شده منجر به آغاز اولين دوره آزمايشي استفاده از نانوذرات هدف‌دار براي درمان سرطان شده‌است. فرخزاد مي‌گويد نانوذرات هدف‌دار التيام‌بخش التهابات نه تنها توانايي درمان آترواسكلروزيس را از خود نشان داده‌اند، بلكه مي‌توان از آنها در ديگر زمينه‌هاي درماني از قبيل ترميم جراحات نيز استفاده كرد. فرخزاد اميدوار است با انجام آزمايش‌هاي بيشتر حيواني بتوانند آزمايش‌هاي انساني التيام‌دهنده التهابات  را براي ديگر نيازهاي تامين‌نشده پزشكي را نيز اجرا كنند.

کد خبر 287792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha