شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

سخنگوی کمیسیون معماری و شهرسازی از طرح ساماندهی نمای ساختمان‌ها و منظر شهری برای سال آینده خبر داد.

به گفته محمدمهدي تندگويان، پيش از اين تهران هيچ وقت مقررات و ضابطه‌اي براي نما نداشت و اغلب معماران و طراحان براساس سليقه خود ساختمان‌هايشان را آراسته‌اند اما اين روزها كه تهران به‌علت اين آشفتگي در نما دچار بي‌هويتي در معماري شده لزوم وجود مقررات و آيين‌نامه‌هاي اجرايي درباره ساماندهي نماي ساختمان‌ها بيش از هميشه خودنمايي مي‌كند. براين اساس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران با تشكيل جلسه مشورتي متشكل از تمامي معاونين شهرسازي مناطق و سازمان نظام مهندسي سعي كرد تا تمامي ابهامات و اشكالاتي كه پس از ابلاغ لايحه مربوط به نماي سازه‌هاي شهري به مناطق د‌راجرا با آن مواجه شده بودند را برطرف سازد. به گفته تندگويان گرچه امسال كار تصويب اين لايحه به انجام رسيد اما پس از ابلاغ و حين اجرا بازتاب خوبي نداشت كه طي اين جلسات اشكالات برطرف شد تا سال آينده يك لايحه بي‌عيب ونقص در زمينه نماي سازه‌ها داشته باشيم.

وي در مصاحبه با همشهري گفت: قبل از اين براي تقريبا تمام موضوعات ساختماني اعم از نقشه، گودبرداري، ايمني و... دستورالعمل داشتيم كه هم مهندسين ناظر و هم شهرداري بر آن دقت داشتند اما متأسفانه در موردنما نظارت و دستورالعمل نداشتيم حتي در پايان كارهم لحاظ نمي‌شد اما از سال آينده رعايت دستورالعمل‌هاي مربوط به سازه الزامي خواهد شد و براي نماي ساختماني كه طبق اصول مورد تأييد نظام مهندسي و شهرداري نباشد پايان كار صادر نمي‌شود.

وي افزود: موضوع اين است كه همگوني در تعاريف مناظرشهري وجود ندارد و المان‌هايي درنماي ساختمان‌ها اجرا مي‌شود كه نه‌تنها منطبق با معماري ايران اسلامي نيست بلكه مغاير همه ارزش‌هاست. وي به‌عنوان نمونه به استفاده از مصالح سنگ، شيشه يا كامپوزيت در نما اشاره كرد و گفت: استفاده درست از مصالح به امن بودن، جلوگيري از اتلاف انرژي و زيبايي شهركمك مي‌كند مثلا نماي كامپوزيت مانع مي‌شود تا رفتار واقعي سازه را بتوانيم ببينيم بنابراين اگر تركي در ساختمان باشد با چنين نمايي قابل رصد كردن نيست از سوي ديگر برخي نماها اصولا از لحاظ فني تعاريف ايراني- اسلامي دچار مشكل است. تندگويان تأكيد كرد كه هدف از اين لايحه هرگز محدود كردن معماران درباره اينكه چه تركيب رنگي يا فرمي ايجاد كنند نيست زيرا بايد دست معمار باز باشد اما در مورد مصالح بايد دستورالعمل باشد.

کد خبر 287767

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha